Dansk-svensk speditøruddannelse med gode resultater
Nelly Karlsson er den anden elev, som har gennemført den målrettede speditøruddannelse hos Dachser. Nu er hun fastansat i virksomheden i Stockholm

Dansk-svensk speditøruddannelse med gode resultater

I maj 2016 kunne de første elever i Dachser Sweden kalde sig speditør efter to et halvt år som en del af et unikt uddannelseskoncept. Nu er virksomheden  på udkig efter nye elever.

Der er kun gået fire år, siden uddannelsen Spedition & Shipping blev lanceret i et samarbejde mellem arbejdsformidlingen Øresund Direkt, Roskilde Handelsskole og blandt andre Dachser. Nu har Nelly Karlsson fra Dachsers filial i Stockholm færdiggjort sin uddannelse som den anden speditørelev i Dachser Sweden.

- Takket være de positive erfaringer med Nelly har vi forpligtet os til en målsætning om at tage en ny elev ind pr. år – en ambition, som vi tog hul på sidste år, og nu ser vi frem til næste år, hvor vores nuværende elev bliver færdig med sin uddannelse.

Den teoretiske viden, som Nelly har tilegnet sig på skolen, får hun mulighed for at omsætte direkte til praksis i sit arbejde hos Dachser, og hun har været en del af holdet på kontoret fra dag ét, siger Thomas Wennborg, General Manager hos Dachser i Stockholm.

- Det føles rigtig godt, at vi fortsat har plads til Nelly i vores team her i Stockholm, så vi kan trække på den viden, som hun har både om os som virksomhed og hendes generelle viden og erfaringer inden for spedition, fortsætter han.

Nelly Karlsson begyndte på uddannelsen i december 2013, og blev færdiguddannet som speditør den 31. maj 2016. Det særlige ved det dansk-svenske uddannelseskoncept for speditørelever er, at uddannelsen består af 75 procent praktik og 25 procent teori. Derfor er uddannelsen i høj grad forbundet med arbejdsmarkedet, og eleverne bliver ansat og får løn i en svensk speditionsvirksomhed under hele uddannelsen – ligesom de danske speditørelever.

- At være elev hos Dachser betyder, at man kombinerer arbejde og studie i en periode på 2,5 år. I hele uddannelsestiden får man elevløn, til forskel fra de fleste svenske erhvervsuddannelser med praktik. Man får altså løn for at tage sin uddannelse i branchen, og jeg har fået meget ansvar helt fra start,  fortæller Nelly Karlsson, Forwarding Assistant og tidligere speditørelev på Dachser Swedens filial i Stockholm.

Den dansk-svenske speditøruddannelse er ikke kun en fordel for eleven og virksomheden. Ungdomsarbejdsløsheden i Sverige er høj, og i april 2016 var 18,4 procent af befolkningen mellem 15 og 24 år arbejdsløse. Men med dette uddannelseskoncept har eleverne flere års erfaring, allerede før de er udlært.

- Med elevprogrammet gør Dachser en aktiv indsats for at skabe jobs til unge i Sverige. Branchen har brug for dygtige speditører, både i Danmark og i Sverige, siger Finn Skovbo Pedersen, Managing Director, Dachser Nordic.

Eleverne får en elevløn svarende til danske forhold, det vil sige mellem 16.323 og 17.683 SEK om måneden. Eleverne er formelt ansat i danske virksomheder, som så låner eleverne ud til en svensk afdeling, fordi denne type elevuddannelse ikke eksisterer i det svenske uddannelsessystem endnu.

- Jeg er overbevist om, at denne uddannelsesmodel vil give rigtig gode resultater i det lange løb, for på den måde kan vi ansætte nyuddannede speditører med lang praktisk erfaring i vores virksomhed. Vi ser frem imod at tage mange flere elever ind i de kommende år,  siger Thomas Wennborg.

Fakta om  Dachsers speditøruddannelse

Den teoretiske del af uddannelsen foregår på Roskilde Handelsskole. Den første del af uddannelsen er et halvt års grundforløb, hvor eleven har fire fag: IT, salg og service, virksomhedsøkonomi og dansk. Grundforløbet afsluttes med en uges projektarbejde, og derefter kan eleven gå fortsætte på hoveduddannelsen, som varer i to år med fagene: introduktion til spedition, generel spedition – vej, sø og luft, vejtransport, et valgfag og en afsluttende eksamen.

1/9 2016
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events