Dansk-svensk speditøruddannelse med gode resultater Nelly Karlsson er den anden elev, som har gennemført den målrettede speditøruddannelse hos Dachser. Nu er hun fastansat i virksomheden i Stockholm

Dansk-svensk speditøruddannelse med gode resultater

I maj 2016 kunne de første elever i Dachser Sweden kalde sig speditør efter to et halvt år som en del af et unikt uddannelseskoncept. Nu er virksomheden  på udkig efter nye elever.

Der er kun gået fire år, siden uddannelsen Spedition & Shipping blev lanceret i et samarbejde mellem arbejdsformidlingen Øresund Direkt, Roskilde Handelsskole og blandt andre Dachser. Nu har Nelly Karlsson fra Dachsers filial i Stockholm færdiggjort sin uddannelse som den anden speditørelev i Dachser Sweden.

- Takket være de positive erfaringer med Nelly har vi forpligtet os til en målsætning om at tage en ny elev ind pr. år – en ambition, som vi tog hul på sidste år, og nu ser vi frem til næste år, hvor vores nuværende elev bliver færdig med sin uddannelse.

Den teoretiske viden, som Nelly har tilegnet sig på skolen, får hun mulighed for at omsætte direkte til praksis i sit arbejde hos Dachser, og hun har været en del af holdet på kontoret fra dag ét, siger Thomas Wennborg, General Manager hos Dachser i Stockholm.

- Det føles rigtig godt, at vi fortsat har plads til Nelly i vores team her i Stockholm, så vi kan trække på den viden, som hun har både om os som virksomhed og hendes generelle viden og erfaringer inden for spedition, fortsætter han.

Nelly Karlsson begyndte på uddannelsen i december 2013, og blev færdiguddannet som speditør den 31. maj 2016. Det særlige ved det dansk-svenske uddannelseskoncept for speditørelever er, at uddannelsen består af 75 procent praktik og 25 procent teori. Derfor er uddannelsen i høj grad forbundet med arbejdsmarkedet, og eleverne bliver ansat og får løn i en svensk speditionsvirksomhed under hele uddannelsen – ligesom de danske speditørelever.

- At være elev hos Dachser betyder, at man kombinerer arbejde og studie i en periode på 2,5 år. I hele uddannelsestiden får man elevløn, til forskel fra de fleste svenske erhvervsuddannelser med praktik. Man får altså løn for at tage sin uddannelse i branchen, og jeg har fået meget ansvar helt fra start,  fortæller Nelly Karlsson, Forwarding Assistant og tidligere speditørelev på Dachser Swedens filial i Stockholm.

Den dansk-svenske speditøruddannelse er ikke kun en fordel for eleven og virksomheden. Ungdomsarbejdsløsheden i Sverige er høj, og i april 2016 var 18,4 procent af befolkningen mellem 15 og 24 år arbejdsløse. Men med dette uddannelseskoncept har eleverne flere års erfaring, allerede før de er udlært.

- Med elevprogrammet gør Dachser en aktiv indsats for at skabe jobs til unge i Sverige. Branchen har brug for dygtige speditører, både i Danmark og i Sverige, siger Finn Skovbo Pedersen, Managing Director, Dachser Nordic.

Eleverne får en elevløn svarende til danske forhold, det vil sige mellem 16.323 og 17.683 SEK om måneden. Eleverne er formelt ansat i danske virksomheder, som så låner eleverne ud til en svensk afdeling, fordi denne type elevuddannelse ikke eksisterer i det svenske uddannelsessystem endnu.

- Jeg er overbevist om, at denne uddannelsesmodel vil give rigtig gode resultater i det lange løb, for på den måde kan vi ansætte nyuddannede speditører med lang praktisk erfaring i vores virksomhed. Vi ser frem imod at tage mange flere elever ind i de kommende år,  siger Thomas Wennborg.

Fakta om  Dachsers speditøruddannelse

Den teoretiske del af uddannelsen foregår på Roskilde Handelsskole. Den første del af uddannelsen er et halvt års grundforløb, hvor eleven har fire fag: IT, salg og service, virksomhedsøkonomi og dansk. Grundforløbet afsluttes med en uges projektarbejde, og derefter kan eleven gå fortsætte på hoveduddannelsen, som varer i to år med fagene: introduktion til spedition, generel spedition – vej, sø og luft, vejtransport, et valgfag og en afsluttende eksamen.

1/9 2016
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt