
DB Schenker og MAN sætter lastbiler uden chauffører på motorvejene
Nyt revolutionerende samarbejde mellem DB Schenker og MAN skal mindske lastbilers udledning af CO2 og reducere antallet af harmonikasammenstød
Sammen udvikler og tester DB Schenker og MAN brugen af højtek-nologiske selvkørende lastbiler. Logistikvirksomheden og lastbilpro-ducenten skal samarbejde om et projekt med at linke lastbiler elek-tronisk, så de kan køre i konvoj.
- Konvojkørslen kan minimere antal-let af harmonikasammenstød, effektivisere transporterne og mind-ske udledningen af CO2 med op til 10 pct., fortæller Henrik Dam Larsen, administrerende direktør for DB Schenker i Danmark.
Det lyder måske for godt til at være sandt, men ved denne konvoj-kørsel bliver lastbilerne linket sammen elektronisk – bilerne taler sammen – hvormed hele konvojen styres af den forreste bil.
Det sker ved hjælp af elektronisk førerassistance og kontrolsystem.
- Samarbejdet med MAN udspringer af vores globale strategi om konstant at arbejde med at mindske udledningen af CO2, fortæller Henrik Dam Larsen.
I 2018 skal de to virksomheder have en hel flåde af lastbiler på det såkaldte Digital Motorway Testbed. De skal køre på A9 motorvejen mellem DB Schenkers afdelinger i München og Nürnberg.
Derefter skal brugen af selvkørende biler testes på DB Schenkers filial i Nürnberg.
- Det er et helt fantastisk projekt, der for altid vil ændre bil-trafikken, forklarer Henrik Dam Larsen.
-hawin