DB Schenker vokser i Hvidovre
Det går så stærkt for transportgiganten, at at kapaciteten på den største terminal i Danmark bliver væsentligt udvidet.
Grundlaget for væksten er platformstrafikken ned gennem Tyskland, med flest daglige afgange til flere forskellige destinationer.
- Jeg tør godt fastholde, at vi er Europas fragtmænd og, at vi nu bliver endnu bedre, siger
administrerende direktør, Henrik Dam Larsen, som glæder sig over, at det Dansk-Tyske Handelskammer opjusterer forventningerne til Tysklands økonomi, hvilket passer perfekt ind i transportgigantens vækststrategi.
En stor samlet europæisk udrulning, med et tættere netværk i Europa betyder kortere transporttid og bedre kvalitet i leverancerne ned gennem Tyskland. Ifølge Dansk-Tysk Handelskammer ventes den tyske beskæftigelse at stige med 350.000 mennesker i 2017 og forventningerne til væksten er opjusteret til 1,6 procent.
- Ingen af vores konkurrenter er i nærheden af at matche vores nye produkter med daglige afgange til en lang række nordiske og øvrige europæiske lande, siger Viggo Duch, chef for LAND-divisionen i DB Schenker Danmark.
Markedsleder på kvalitet
Den mest markante forandring for Danmark bliver imidlertid at Schenker med den udbyggede terminal i Hvidovre, nu også bliver en helt naturlig drejeskive for nordisk distribution og får langt flere hubs i Norden.
- Hver uge trækker vi rapporter på mere end 250 linjer, som vi grundigt analyserer for at identificere, hvor der fortsat skal juste-res for, at vi kan leve op til vores strategi om atlevere branchens højeste kvalitet, og vi kan ret præcist se, hvem i vores netværk der ikke har performet, hvilket gør det muligt straks at rette fejlen, siger Henrik Dam Larsen og fortsætter:
- Umiddelbart kan det jo lyde relativt simpelt at køre en bil fra Kolding til Barcelona men hvis man forestiller sig, at man som privatperson skal nå en bus, stå af ved et stoppested, hvor man skal nå en anden bus og skifte en 3. gang for at nå frem til destinationen, så begynder der måske at tegne sig et billede af, at det ikke er så simpelt endda.
- Vi har vores egne hubs – eller stoppesteder – spredt ud over Europa, hvorfra der afgår biler til andre destinationer. Kommer den første lastbil for sent til en afgang, så er det fuldstændig, som at komme for sent til bussen – den er kørt.
Derfor er det uhyre vigtigt, at alle disse nordiske og europæiske afgange er nøje afstemt efter hinanden.
Ombygningen af terminalen i Hvidovre, som betyder en tredjedel flere porte og ramper, er netop gået i gang og forventes at være færdig inden udgangen af april måned.