De små vognmænd trækker det store læs i transportbranchen

De små vognmænd trækker det store læs i transportbranchen

Særligt de mindre vognmandsvirksomheder viser imponerende væksttal

Det er generelt gode tider for de danske vognmandsvirksomheder: Flere har overskud, indtjeningen er stigende, og antallet af konkurser er halveret siden 2010. Det viser Transportanalysen 2016 fra Deloitte. Bedst går det for de små vognmandsvirksomheder, der kan sætte flest penge i banken pr. ansat. Derimod har flere af de største vognmænd i stigende grad svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

- De danske vognmænd nyder uden tvivl godt af det generelle opsving i økonomien. Alene hen over de seneste to år er det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat steget med ca. 40 pct. Samtidig er andelen af virksomheder, der kører med underskud på retur, siger partner i Deloitte, Lars Andersen.

Ifølge Lars Andersen er resultaterne så gode, at tæt ved 6 ud af 10 vognmandsforretninger kan karakteriseres som værende meget sunde:

- Typisk er en virksomhed sund, når soliditeten er høj kombineret med et højt afkast af den investerede kapital. Den kategori falder 58 % af de danske vognmænd i, hvilket er meget imponerende. Det vidner om, at flertallet har fundet en fornuftig forretningsmodel og også har polstret deres virksomhed til dårligere tider.

Selv om transporterhvervet over en bred kam er i bedring, er det dog ikke alle vognmænd, der klarer sig lige godt. De store har generelt sværere ved at tjene penge end de små, fortæller Lars Andersen:

- Ser man på det primære resultat pr. ansat, er det klart de små virksomheder, der er helt i top, mens de store indtager pladsen i bunden. Samme billede tegner sig, når man kigger på afkastet af den investerede kapital, der også er et vigtigt nøgletal. Også her har de små virksomheder lagt sig forrest i feltet, og det synes i stigende grad svært at indhente dem.

Ifølge Lars Andersen skal de store vognmandsvirksomheder derfor have fuldt fokus på at forbedre likviditeten de kommende år, hvis de fortsat skal drive en sund forretning:

- Det er klart, at har man foretaget større investeringer i sin forretning, som mange større vognmænd har gjort, skal man også arbejde hårdt på at få pengene hjem igen. Særligt er det afgørende, at man formår at styre pengebindingen og dermed likviditeten. Og så skal man generelt sørge for at have virkelig god orden i penalhuset, når det gælder om at styre den daglige økonomi.

Ifølge de seneste regnskaber er blot 7,8 % af de danske vognmandsvirksomheder i farezonen for at gå konkurs.

-hawin

 

Om undersøgelsen:

Deloittes Transportanalyse 2016 er baseret på tal fra 158 speditører og 730 vognmænd. Den bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater i branchen.

20/12 2016
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt