DI Transport: Det haster med en ny havnelov
Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport peger på, at der kunne anlægges meget infrastruktur for de 20 milliarder kroenr, det årligt koster samfundet i bilkøer

DI Transport: Det haster med en ny havnelov

Branchedirektør Michael Svane opfordrer politikerne til i langt højere grad at investere i infrastruktur. 20 milliarder kroner går årligt tabt på ventetider i bilkøer

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ved en konference på Christiansborg om ’multimodalitet’ arrangeret af ADP og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V), var direktør Michael Svane fra DI Transport blandt oplægsholderne.

Han talte om ’Muligheder og trusler for det blå Danmark, og hans konklusion over for LTL var blandt andet, at ’truslerne i øjeblikket er større end mulighederne.

Michael Svane understregede blandt andet behovet for en stærk udvikling inden for digitalisering af transportsektoren. Samtidig advarede han politikerne mod at blande sig:

- Det kan man overlade til det private erhvervsliv selv at finde ud af. Det er vi meget bedre til end det offentlige, sagde Michael Svane blandt andet til LTL.dk.
 
Kapacitetstillæg
Han understregede videre over for LTL, at der ikke mindst er behov for bedre og flere veje:

- Det hele sander til på vejene. Flere og flere virksomheder opererer med kapacitetstillæg, fordi omkostningerne ved at holde i kø og deraf følgende spildtimer er for store. I Dansk Industri beregnede vi i 2017, at den samlede regning til det danske samfund på grund af kø er i størrelsesordenen 20 milliarder kroner. Vi kunne få en del veje for det beløb. Infrastrukturen er nøglen til vækst, velfærd og velstand, siger Michael Svane.

Ulovlig statsstøtte
Han peger også på behovet for en ny havnelov, og det haster, fordi den nuværende lovgivning ikke er i overensstemmelse med EU-reglerne:

- Der er nogle problemer med ulovlig statsstøtte, og det skal der rettes op på. Det handler om at dele af den måde, vi finansierer vore havne på. Det skal løses, ellers kommer EU-Kommissionen efter os. Ifølge reglerne an de kun gives statsstøtte – herunder kommunal støtte - til havneinfrastruktur og ikke andre aktiviteter i havnene. Det har et ekspertudvalg, som jeg har deltaget i, givet nogle anvisninger på, hvordan det løses, siger Michael Svane til LTL.

Det gælder specielt de såkaldte selvstyrehavne, der får kommunal støtte, og det er i strid med EU-reglerne

 

11/10 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen