DI Transport: Det haster med en ny havnelov
Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport peger på, at der kunne anlægges meget infrastruktur for de 20 milliarder kroenr, det årligt koster samfundet i bilkøer

DI Transport: Det haster med en ny havnelov

Branchedirektør Michael Svane opfordrer politikerne til i langt højere grad at investere i infrastruktur. 20 milliarder kroner går årligt tabt på ventetider i bilkøer

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ved en konference på Christiansborg om ’multimodalitet’ arrangeret af ADP og tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V), var direktør Michael Svane fra DI Transport blandt oplægsholderne.

Han talte om ’Muligheder og trusler for det blå Danmark, og hans konklusion over for LTL var blandt andet, at ’truslerne i øjeblikket er større end mulighederne.

Michael Svane understregede blandt andet behovet for en stærk udvikling inden for digitalisering af transportsektoren. Samtidig advarede han politikerne mod at blande sig:

- Det kan man overlade til det private erhvervsliv selv at finde ud af. Det er vi meget bedre til end det offentlige, sagde Michael Svane blandt andet til LTL.dk.
 
Kapacitetstillæg
Han understregede videre over for LTL, at der ikke mindst er behov for bedre og flere veje:

- Det hele sander til på vejene. Flere og flere virksomheder opererer med kapacitetstillæg, fordi omkostningerne ved at holde i kø og deraf følgende spildtimer er for store. I Dansk Industri beregnede vi i 2017, at den samlede regning til det danske samfund på grund af kø er i størrelsesordenen 20 milliarder kroner. Vi kunne få en del veje for det beløb. Infrastrukturen er nøglen til vækst, velfærd og velstand, siger Michael Svane.

Ulovlig statsstøtte
Han peger også på behovet for en ny havnelov, og det haster, fordi den nuværende lovgivning ikke er i overensstemmelse med EU-reglerne:

- Der er nogle problemer med ulovlig statsstøtte, og det skal der rettes op på. Det handler om at dele af den måde, vi finansierer vore havne på. Det skal løses, ellers kommer EU-Kommissionen efter os. Ifølge reglerne an de kun gives statsstøtte – herunder kommunal støtte - til havneinfrastruktur og ikke andre aktiviteter i havnene. Det har et ekspertudvalg, som jeg har deltaget i, givet nogle anvisninger på, hvordan det løses, siger Michael Svane til LTL.

Det gælder specielt de såkaldte selvstyrehavne, der får kommunal støtte, og det er i strid med EU-reglerne

 

11/10 2018
  • Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    Iveco Eurocargo styrer uden om vejafgift

    transport ›Iveco tilbyder en løsning på vejafgiften med mellemklasselastbilen Eurocargo, der med en typegodkendt totalvægt på 11,99 ton undviger afgiften. Forskellen på 10 kg kan virke beskeden på papiret, men de økonomiske konsekvenser er alt andet end små lyder det fra Iveco
  • Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    Flere ladestationer til tung transport på vej - Sdr. Borup er helt OKAY

    transport ›OK er godt i gang med at skabe et landsdækkende ladenetværk til den tunge transport, og nu åbner endnu en ladestation. Med den nye lademulighed i Sdr. Borup bliver det nemmere for vognmænd at lade op på farten og tage del i omstillingen
  • Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour

    transport ›Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser
  • Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    Dachser Nordic har styrket ledelsen med ansvar for søfragt

    transport ›Marcus Skärnell er udnævnt til Nordic Sea Freight Manager. Det markerer endnu et skridt i logistikvirksomhedens udvikling af sin luft- og søfragtforretning i Norden
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark