Direkte fragtfly mellem Danmark og Kina

Direkte fragtfly mellem Danmark og Kina

Aftale mellem Blue Water Shipping og SAS Cargo åbner for direkte luftfragt mellem Danmark og Kina

Efterspørgslen på luftfragt til og fra Kina er ganske stor, men på grund af COVID-19-situationen er næsten alle almindelige flyvninger stoppet, hvilket giver lange transittider for de europæiske virksomheder – både hvad angår import og eksport.

Den nuværende luftfragtkapacitet kan dermed ikke indfri det behov, der er hos erhvervslivet i de europæiske lande for at kunne opretholde deres produktion og aktiviteter. 

Blue Water har derfor ekstraordinært indgået en charter-aftale med SAS Cargo om en direkte fragtruteservice med to ugentlige returflyvninger mellem Danmark/København og Kina/Shanghai. Første flyvning er 6. maj, og der er indtil videre planlagt otte forventede flyvninger. 

- Det er en svær situation for mange af vores kunder, da det er meget vanskeligt at få transporteret deres gods enten til eller fra Kina. Det drejer sig både om import af vitale sundhedsforsyninger og import af varer for vores normale erhvervskunder. Men også på eksportsiden er der et stigende behov. Det er derfor, vi har besluttet at investere i denne midlertidige fragtruteflyvning, siger Palle Kamstrup, der er Global Director Sea & Air hos Blue Water.

Østgående – til Kina:

Afgang fra København hver tirsdag og lørdag med direkte forbindelse og ankomst Shanghai næste dag. Omfattende road feeder-service sørger for afhentning i Europa. Road feeder-service til distribution i Kina er under planlægning.

Vestgående – fra Kina

Afgang fra Shanghai hver onsdag og søndag med direkte forbindelse og ankomst København samme dag.  Omfattende road feeder-service sørger for afhentning I Kina og distribution i hele Europa.

Tæt samarbejde

SAS Cargo er valgt som partner på baggrund af de to firmaers langvarige samarbejde, der bygger på gensidig høj kvalitet, respekt og forståelse. Samtidig ønsker Blue Water at støtte den danske luftfartsindustri fremfor udenlandske.

Ruten går mellem København og Shanghai, da der begge steder er de nødvendige faciliteter, samt at lufthavnene er centrale i SAS’ rutenet.  

- Vi er stolte og glade for at indgå dette tætte samarbejde med vor mangeårige og loyale samarbejdspartner Blue Water Shipping og dermed være med til at bidrage til at holde en luftfragtkorridor åben mellem Danmark og Kina, udtaler Leif Rasmussen, President & CEO SAS Cargo Group A/S.

- Siden starten af COVID-19, har luftfragt været en vital partner i at sikre transporten af vigtig medicinsk udstyr og medicin og holde de livsnødvendige transportkorridorer åbne for de mest kritiske tids- og temperatursensitive produkter. I disse kritiske tider prioriterer SAS Cargo at holde så mange som muligt af disse vigtige luftkorridorer åbne og dermed bidrage til at sikre en stabil, sikker og hurtig lufttransport, siger Leif Rasmussen.

Stærk indsats

Luftbroen promoveres af Blue Water i fællesskab med firmaets mangeårige agent i Kina, Cargo  Services Group, som er en international logistik- og speditionskoncern hjemmehørende i Kina.

John Lau, Cargo Services Groups grundlægger og CEO udtaler: 

- Vi glæder os over samarbejdet med Blue Water Shipping omkring etableringen af denne luftbro mellem Kina og Europa. Formålet er at imødekomme kundernes behov for transport af gods mellem vores to kontinenter – specielt de presserende forsyninger af værnemidler  til landene i Europa, som er ramt af COVID-19. 

Det har været en udfordrende opgave at få etableret flyvningerne, da arbejdet med at få tilladelserne i hus er ganske krævende under de nuværende omstændigheder. 

- Takket være en stærk indsats af vores egne folk samt SAS Cargo og Cargo Services Group er det lykkes at komme i mål med tilladelser og hele vores setup. Nu ser vi frem til at kunne servicere vores kunder, og andre der har behov for hurtig og sikker flytransport siger Palle Kamstrup, der forventer god efterspørgsel på kapaciteten. 

Han tilføjer, at Blue Water udover luftfragt selvfølgelig også tilbyder transportløsninger med kurer, søfragt og jernbane. 

-hawin

5/5 2020
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre