Eksperter i specialpakkede containere

Eksperter i specialpakkede containere

Et stigende antal virksomheder stiller særlige krav og ønsker til pakningen og leveringen af deres varer. Det oplever Lemvigh-Müller, som lige har sendt den første af 36 specialpakkede containere af sted til et skibsværft i Østen

I begyndelsen af januar blev en 40 fods container pakket med værktøj, måleudstyr og tekniske artikler sendt af sted fra Lemvigh-Müller i Kolding til et skibsværft i Østen.

Frem til midten af 2018 følger 35 lignende containere efter, og i alt skal Lemvigh-Müller levere tæt ved 2.000 varetyper til skibene. Indholdet af containerne skal bruges ombord på de 36 nye skibe, som bliver bygget på værfter i Kina og Korea.

Det er en opgave, som er lidt ud over det sædvanlige – og så alligevel ikke. Et stigende antal virksomheder stiller nemlig særlige krav og ønsker til pakning, levering og dokumentation.

Det oplever man i hvert fald hos Lemvigh-Müller, som har seks medarbejdere ansat i et såkaldt SCM-center, der udelukkende hjælper virksomheder med særlige krav.

SCM-centret har i mange år været en del af Lemvigh-Müllers centrallager i Kolding, men rykkede i oktober under eget tag og er i dag nabo til centrallageret - en flytning der netop er en konsekvens af det stigende behov for specialløsninger.

Nemt, effektivt – og frit for skadedyr

Jimi Nielsen, der er driftsleder på SCM-centret fortæller, at det for eksempel kan være virksomheder med varer, der skal flyves eller sejles i containere, og som derfor skal pakkes på en bestemt måde. Noget der netop er tilfældet med de 36 containere, som er blevet inddelt i pakkezoner, så det er nemt for modtageren at pakke varerne ud ombord på de nye skibe.

Det kan også være virksomheder, der skal eksportere deres varer ud af EU, hvilket kræver, at varerne bliver pakket på varmebehandlede paller, så der ikke bliver overført skadedyr.

Eller det kan være produktionsvirksomheder, der ønske at få pakket deres varer per ordrelinje eller stykliste, noget der er med til at effektivisere virksomhedens arbejdsgange. Eller noget helt fjerde.

Leverer til Nordsøen

Mange af SCM-centrets kunder er virksomheder, der har brug for at få varer sendt til udlandet – eller til olieplatforme i Nordsøen, som også har ganske særlige krav til både dokumentation og pakning.

Eksempelvis må to ordrer ikke pakkes på samme palle, med mindre de skal videre til samme platform. Og så er det selvfølgelig afgørende vigtigt, at der ikke sker fejl, pointerer Jimi Nielsen og siger:

- Mangler der en enkelt vare til for eksempel en olieplatform i Nordsøen, er det en særdeles dyr affære at eftersende den, så der må faktisk ikke ske fejl, når vi plukker og pakker på SCM-centret. Derfor er vi enormt grundige og dobbelttjekker alle varer, når de indlagres, og når de plukkes og sendes. Vores kunder bruger os netop, fordi vi kan noget særligt, og fordi de har strenge krav til pakning og levering.

-hawin

23/1 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt