En af Europas førende varebiler fylder 35 år

En af Europas førende varebiler fylder 35 år

I 35 år har Fiat Ducato høstet succeser og sat rekorder. Den er fortsat en af Europas mest populære varebiler takket være høj fleksibilitet, stærke motorer og de lave driftsudgifter

Der tales sjældent om klassikere inden for varebiler, men en undtagelse er Ducato fra Fiat Professional. Fiat Ducato fejrer netop i disse dage 35 års jubilæum.

Den første Ducato kom på markedet i 1981, og det blev fra begyndelsen en bemærkelsesværdig model, der har revolutioneret de store varebiler med forhjulstrækket, de kraftfulde motorer og den store lastekapacitet.

Den 23. oktober 1981 trillede den første bil således ud fra Sevel-fabrikken i Val di Sangro i Italien, som i dag er Europas største fabrik af mellemstore og store varebiler.

 

Generation 1 (1981-1990)

Første generation af Ducato gav en lang række nyskabelser blandt varebiler. Der blev blandt andet introduceret en tværliggende motor forrest i bilen med træk på forhjulene. Den havde både motor, gearkasse og trækaksler monteret på en ramme i ét modul forrest. Det gjorde det muligt at bygge næsten uendeligt mange forskellige varianter af Ducato. Ved introduktionen kunne den fås med to taghøjder og i varianterne varebil, combi og minibus. De to akselafstande (2923 og 3450 millimeter) betød, at varebilen havde en kapacitet på op til 9,8 kubikmeter og en totalvægt på op til 2800 kg.

Motormæssigt bød den første generation af Ducato også på en helt ny dieselmotor på 72 hk. Den var ud af en helt ny motorfamilie kaldet Sofim, og det blev en motor, som hurtigt blev kendt for at være meget pålidelig, og en motor som fortsatte i de næste generationer af Ducato med mange forskellige ydelser.

I 1984 begyndte fabrikken at montere vinklede støddæmpere, som gav et helt fladt gulv i varerummet, noget som også blev højt værdsat til camperbrug. Året efter, i 1985, kom Maxi-versionen med en øget totalvægt på 3500 kg, mens Fiat Ducato med firehjulstræk fra Steyr-Puch fulgte i 1989.

Generation 2 (1990-1994)

Ti år senere blev anden generation lanceret, og den 1. oktober 1991 rundede Fiat Professional en milepæl, da Ducato nummer 500.000 trillede ud fra Sevel-fabrikken. Blandt de vigtigste tilføjelser til denne generation var den 2,5 liters dieselmotor med 95 hestekræfter, ligesom en fuldt eldrevet Fiat Ducato Elettra blev introduceret. Desuden kunne Ducato nu fås med en tredje og endnu længere akselafstand (3200 mm).

Generation 3 (1994-2002)

Tredje generation kom på markedet i 1994, og det var med forbedret aerodynamik og mindre luftmodstand samt et nyt design med smarte funktioner, der gjorde livet lettere for de professionelle kunder. For allerførste gang var gearstangen placeret i midterkonsollen, og det frigav værdifuld gulvplads samtidig med, at ergonomien blev drastisk forbedret. Den nye Ducato høstede mange roser, og den blev kåret til 'International Van of the Year 1994'.

Generation 4 (2002-2006)

Gennem årene kom flere opdateringer til, som forøgede både effektiviteten og komforten. I fjerde generation blev der eksempelvis introduceret højdejusterbare sæder samt nye motorer. Blandt andet en stærk Common Rail turbodieselmotor, der i høj grad forbedrede ydeevnen, effektiviteten og støjniveauet. Derudover kom der naturgasvarianter med både gas- og benzindrift under kølerhjelmen.

Generation 5 (2006-2014)

Femte generation af Ducato kom på scenen i 2006, nu i endnu flere versioner og med forbedret fleksibilitet. På det tidspunkt var Ducato den første varebil nogensinde med forhjulstræk og en kapacitet på 17 kubikmeter. Motorerne med andengenerations MultiJet-teknologi gav desuden lavt brændstofforbrug og lave emissioner.

Generation 6 (2014 -)

I 2014 blev sjette og seneste generation lanceret, og med de forstærkede aksler kunne Ducato nu modstå en vægt på op til 2100 kg på forakslen og op til 2500 kg på bagakslen. Det gav varebilversionen af Ducato en maksimal nyttelast på hele 2,1 tons, mens der samtidig blev indført mulighed for luftaffjedring.

I årenes løb har Ducato krydset de europæiske grænser og er nået til både Rusland, Mellemøsten, Sydamerika og Australien. I dag bliver Ducato produceret i Brasilien, Mexico og Italien, og den sælges i mere end 80 lande – heriblandt i Nordamerika, hvor den markedsføres som Ram Promaster. Det gør Ducato til en ægte global bil, som i sin sjette generation fortsat bidrager til, at Fiat Chrysler Automobiles vækster inden for segmentet af lette erhvervskøretøjer.

-hawin

1/11 2016
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events