Fem nye asfaltfræsere i et hugNCC Asfalts nye Wirtgen W 130 CFi er Danmarks første af sin art og er en meget fleksibel maskine. Wirtgen Denmark kan levere i alle tænkelige bredder fra 60 til 130 centimeter.

Fem nye asfaltfræsere i et hug

NCC har netop fået leveret ikke færre end fem nye asfaltfræsere fra Wirtgen Denmark. Det er ikke en hverdagsforeteelse, selv om NCC Asfalt faktisk gjorde nøjagtig det samme for omkring et år siden. Fræserførerne har haft et stort ord at sige i valget af maskiner. Ud fra devisen "dem der kører med grejet, véd bedst" har de peget på blandt andet ergonomi, bedre udsyn og højere hastighed fra opgave til opgave

Det er Danmarks største afdeling for asfaltfræsning, og det smitter af på indkøbssedlen, når Michael Bo Nielsen går ud for at købe ind. Han er operation manager specialist hos NCC Asfalt, og han har netop puttet ikke færre end fem nye Wirtgen-fræsere i indkøbskurven hos Wirtgen Denmark i Taulov ved Fredericia.

- Det er ikke et standard-indkøb med fem nye fræsere på én gang, selv om vi faktisk gjorde det samme for et års tid siden. Vi følger en udviklingsplan, og der er tale om udskiftning af ældre fræsere, samtidig med at vi kapacitetsmæssigt gearer lidt op. Vi skifter fire gamle Wirtgen-fræsere og en maskine af et andet mærke til fem nye Wirtgen, forklarer Michael Bo Nielsen.

Fræserførerne er i høj grad med inde over, når der træffes beslutninger om nye maskiner hos NCC Asfalt.

- Det er dem, der skal håndtere maskinerne i det daglige, og førerne kender både muligheder og udfordringer bedst af alle. Det har så vist sig, at Wirtgen-fræserne er førernes foretrukne maskiner. Det handler blandt andet om ergonomi, hvor Wirtgen-fræsernes platform er bedre indrettet end maskiner af andre mærker. De giver både god plads og bedre udsyn. Samtidig kan fræserførerne køre med højere hastighed fra lap til lap med de mindre fræsere, siger Michael Bo Nielsen.

Første i Danmark

Wirtgen Denmark har leveret en fræser af typen W 35 Ri, tre styk W 50 Ri samt en W 130 CFi til NCC Asfalt. W 50’eren er en velafprøvet model, der har været på markedet i fire år.

W 35 Ri er født med en fræsebredde på 35 centimeter, men Wirtgen-teknikerne har bygget om, så den kan fræse op til 50 centimeter. Med tre hjul er maskinen manøvredygtig, og det er for eksempel intet problem at fræse rundt om kloakbrønde med diameter på 30 centimeter.

Den mindre W 35’er har været omkring teknikerne hos Wirtgen for at blive opgraderet med mulighed for fræsning ud over standardbredden på 35 centimeter. Den store W 130-fræser har danmarkspremiere.

- Den er den første W 130 CFi i Danmark. Ved at skifte valse kan den fræse i vidt forskellige bredder fra 60 til 130 centimeter og stadig samle materialet op i lastbilen. Maskinen har et særdeles fleksibelt valsesystem, og hvis NCC Asfalt vil fræse i andre bredder, kan vi levere valser i de ønskede bredder, siger salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark.

- Samtidig kan W 130 CFi’eren monteres med skærehjul til højre side, så den kan skære i en bredde af 10 centimeter og i 60 centimeters dybde. Modelbetegnelsen CFi fortæller, at der er tale om en Crawler Frontload Injection og dermed altså en fræser på larvebånd. Den kan fræse både dybere og hurtigere end forgængerne i klassen. Altså op til 130 centimeter i bredden og 35 centimeter i dybden, fortæller Jan Dahl.

Bedre planfræsning

Hele førerplatformen på 130 CFi er monteret i et gummiophæng, som dæmper vibrationen. Et specielt system med Multiplex-ski giver mulighed for bedre planfræsning af vejen. Det fungerer ved, at tre sensorer regulerer fræsningen, så maskinen skærer alle pukler igennem og gør hele fræseprocessen mere jævn. Fræseren er også udstyret med et nyt automatiksystem til at styre fræsningen i både højre og venstre side fra førerplatformen.

- Et vakuum-system suger alle støvpartikler fra maskinen op og returnerer dem til båndet, så alt ryger med op på lastbilen. Og den nye Stage V-motor fra Cummins er med både katalysator, partikelfilter og AdBlue og sikrer en brændstofbesparelse på omkring 20 procent, forklarer salgschef Jan Dahl.

 

Mens den største af de nye NCC-fræsere er født med det hele og lidt mere til, er der altså pillet ved den mindste i femkløveret. W 35 Ri er, som betegnelsen antyder, bygget til at fræse i 35 centimeter bredde. NCC Roads nye W 35 Ri fræser op til 50 centimeter.

Bredere fræsning og overblik

- Den er bygget om til også at kunne køre som en 50 centimeter-fræser specielt til os. Som trehjulet fræser er den særdeles manøvredygtig og nem at komme rundt med. Derfor er det intet problem også at fræse for eksempel rundt omkring brønde med blot 30 centimeter diameter, siger Wirtgen-salgschefen.

Wirtgens teknikere har ikke ladet det blive ved ombygningen til både 35 og 50 centimeter-fræsning. De har forsynet den lille maskine med en stå-platform, som fræserføreren ikke mindst kommer til at bruge, når der skal fræses i haller.

Ved fjernelse af hvide striber får føreren også langt bedre overblik over arbejdet, fordi han simpelthen kommer tættere på processen.

- Partikelfilter og katalysator gør, at W 35 Ri kan fræse inde i en hal, uden at luften bliver tæt af dieselpartikler. Og så kan den i øvrigt køre med 3D-maskinstyring. Det er helt nyt for mindre asfaltfræsere, forklarer Jan Dahl.

Storsællerter

Transporthastigheden på op til 12 km/t før Wirtgen W 50 Ri til en populær fræser blandt de professionelle fagfolk. Den flytter sig hurtigt fra arbejdssted til arbejdsstedet. NCC Asfalt har forsynet sig med tre nye W 50 Ri’ere.

De tre nye W 50 Ri-fræsere har en transporthastighed på op til 12 kilometer i timen, og det er medvirkende til at gøre dem til storsællerter for Wirtgen. Den høje hastighed giver mulighed for at flytte maskinerne hurtigt fra sted til sted, og det har stor betydning, når de anvendes til lappearbejde og andre mindre projekter.

- Vi forventer, at W 50’eren vil blive populær. Asfaltens fagfolk har taget virkelig godt imod fræserne, som har været på markedet i fire år. Blandt andet på grund af deres høje kapacitet og gode detaljer, som blandt andet mulighed for at slå hjulene ind og ud hydraulisk, uden at valsen skal sænkes. Maskinens bånd er hydraulisk sammenklappeligt, fortæller Wirtgen-salgschef Jan Dahl.

-hawin

6/4 2021
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King