Fem nye asfaltfræsere i et hugNCC Asfalts nye Wirtgen W 130 CFi er Danmarks første af sin art og er en meget fleksibel maskine. Wirtgen Denmark kan levere i alle tænkelige bredder fra 60 til 130 centimeter.

Fem nye asfaltfræsere i et hug

NCC har netop fået leveret ikke færre end fem nye asfaltfræsere fra Wirtgen Denmark. Det er ikke en hverdagsforeteelse, selv om NCC Asfalt faktisk gjorde nøjagtig det samme for omkring et år siden. Fræserførerne har haft et stort ord at sige i valget af maskiner. Ud fra devisen "dem der kører med grejet, véd bedst" har de peget på blandt andet ergonomi, bedre udsyn og højere hastighed fra opgave til opgave

Det er Danmarks største afdeling for asfaltfræsning, og det smitter af på indkøbssedlen, når Michael Bo Nielsen går ud for at købe ind. Han er operation manager specialist hos NCC Asfalt, og han har netop puttet ikke færre end fem nye Wirtgen-fræsere i indkøbskurven hos Wirtgen Denmark i Taulov ved Fredericia.

- Det er ikke et standard-indkøb med fem nye fræsere på én gang, selv om vi faktisk gjorde det samme for et års tid siden. Vi følger en udviklingsplan, og der er tale om udskiftning af ældre fræsere, samtidig med at vi kapacitetsmæssigt gearer lidt op. Vi skifter fire gamle Wirtgen-fræsere og en maskine af et andet mærke til fem nye Wirtgen, forklarer Michael Bo Nielsen.

Fræserførerne er i høj grad med inde over, når der træffes beslutninger om nye maskiner hos NCC Asfalt.

- Det er dem, der skal håndtere maskinerne i det daglige, og førerne kender både muligheder og udfordringer bedst af alle. Det har så vist sig, at Wirtgen-fræserne er førernes foretrukne maskiner. Det handler blandt andet om ergonomi, hvor Wirtgen-fræsernes platform er bedre indrettet end maskiner af andre mærker. De giver både god plads og bedre udsyn. Samtidig kan fræserførerne køre med højere hastighed fra lap til lap med de mindre fræsere, siger Michael Bo Nielsen.

Første i Danmark

Wirtgen Denmark har leveret en fræser af typen W 35 Ri, tre styk W 50 Ri samt en W 130 CFi til NCC Asfalt. W 50’eren er en velafprøvet model, der har været på markedet i fire år.

W 35 Ri er født med en fræsebredde på 35 centimeter, men Wirtgen-teknikerne har bygget om, så den kan fræse op til 50 centimeter. Med tre hjul er maskinen manøvredygtig, og det er for eksempel intet problem at fræse rundt om kloakbrønde med diameter på 30 centimeter.

Den mindre W 35’er har været omkring teknikerne hos Wirtgen for at blive opgraderet med mulighed for fræsning ud over standardbredden på 35 centimeter. Den store W 130-fræser har danmarkspremiere.

- Den er den første W 130 CFi i Danmark. Ved at skifte valse kan den fræse i vidt forskellige bredder fra 60 til 130 centimeter og stadig samle materialet op i lastbilen. Maskinen har et særdeles fleksibelt valsesystem, og hvis NCC Asfalt vil fræse i andre bredder, kan vi levere valser i de ønskede bredder, siger salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark.

- Samtidig kan W 130 CFi’eren monteres med skærehjul til højre side, så den kan skære i en bredde af 10 centimeter og i 60 centimeters dybde. Modelbetegnelsen CFi fortæller, at der er tale om en Crawler Frontload Injection og dermed altså en fræser på larvebånd. Den kan fræse både dybere og hurtigere end forgængerne i klassen. Altså op til 130 centimeter i bredden og 35 centimeter i dybden, fortæller Jan Dahl.

Bedre planfræsning

Hele førerplatformen på 130 CFi er monteret i et gummiophæng, som dæmper vibrationen. Et specielt system med Multiplex-ski giver mulighed for bedre planfræsning af vejen. Det fungerer ved, at tre sensorer regulerer fræsningen, så maskinen skærer alle pukler igennem og gør hele fræseprocessen mere jævn. Fræseren er også udstyret med et nyt automatiksystem til at styre fræsningen i både højre og venstre side fra førerplatformen.

- Et vakuum-system suger alle støvpartikler fra maskinen op og returnerer dem til båndet, så alt ryger med op på lastbilen. Og den nye Stage V-motor fra Cummins er med både katalysator, partikelfilter og AdBlue og sikrer en brændstofbesparelse på omkring 20 procent, forklarer salgschef Jan Dahl.

 

Mens den største af de nye NCC-fræsere er født med det hele og lidt mere til, er der altså pillet ved den mindste i femkløveret. W 35 Ri er, som betegnelsen antyder, bygget til at fræse i 35 centimeter bredde. NCC Roads nye W 35 Ri fræser op til 50 centimeter.

Bredere fræsning og overblik

- Den er bygget om til også at kunne køre som en 50 centimeter-fræser specielt til os. Som trehjulet fræser er den særdeles manøvredygtig og nem at komme rundt med. Derfor er det intet problem også at fræse for eksempel rundt omkring brønde med blot 30 centimeter diameter, siger Wirtgen-salgschefen.

Wirtgens teknikere har ikke ladet det blive ved ombygningen til både 35 og 50 centimeter-fræsning. De har forsynet den lille maskine med en stå-platform, som fræserføreren ikke mindst kommer til at bruge, når der skal fræses i haller.

Ved fjernelse af hvide striber får føreren også langt bedre overblik over arbejdet, fordi han simpelthen kommer tættere på processen.

- Partikelfilter og katalysator gør, at W 35 Ri kan fræse inde i en hal, uden at luften bliver tæt af dieselpartikler. Og så kan den i øvrigt køre med 3D-maskinstyring. Det er helt nyt for mindre asfaltfræsere, forklarer Jan Dahl.

Storsællerter

Transporthastigheden på op til 12 km/t før Wirtgen W 50 Ri til en populær fræser blandt de professionelle fagfolk. Den flytter sig hurtigt fra arbejdssted til arbejdsstedet. NCC Asfalt har forsynet sig med tre nye W 50 Ri’ere.

De tre nye W 50 Ri-fræsere har en transporthastighed på op til 12 kilometer i timen, og det er medvirkende til at gøre dem til storsællerter for Wirtgen. Den høje hastighed giver mulighed for at flytte maskinerne hurtigt fra sted til sted, og det har stor betydning, når de anvendes til lappearbejde og andre mindre projekter.

- Vi forventer, at W 50’eren vil blive populær. Asfaltens fagfolk har taget virkelig godt imod fræserne, som har været på markedet i fire år. Blandt andet på grund af deres høje kapacitet og gode detaljer, som blandt andet mulighed for at slå hjulene ind og ud hydraulisk, uden at valsen skal sænkes. Maskinens bånd er hydraulisk sammenklappeligt, fortæller Wirtgen-salgschef Jan Dahl.

-hawin

6/4 2021
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    transport ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater