
Fremadstormende pakkedistributør har ramt hul i markedet
VNL Pakkeservice satser på kundespecifikke løsninger, og det har efter alt at dømme givet pote. Virksomheden vokser på tredje år og planlægger at rykke ind på det svenske marked
Af Malene KlarlundPakker leveret til privaten på aftalte tidspunkter, hvor kunderne er hjemme.
Det er opskriften på succes – i hvert fald for den danske pakkedistributør VNL Pakkeservice, der som de eneste på det danske marked tilbyder den service.
- Det er meget populært. Folk har jo travlt i dag, og når det går op for dem, at vi kan levere deres pakker hjem til dem mellem 16:30 - 21, hvor de alligevel er hjemme, så kan de ikke længere se, hvorfor de skulle hente dem i for eksempel en pakkeshop.
Sådan siger Benny Rhe Hansen, der udover at være bestyrelsesformand også er medejer af virksomheden, der nu løber på sit tredje år.
Han har været med fra første spadestik, og siden start har de kundespecifikke løsninger og fleksible systemer været centrale elementer i forretningskonceptet.
- Vi er ikke en af sværvægterne på markedet, og derfor vil jeg mene, at vi har nogle mere fleksible systemer end mange andre, fordi vi ikke hænger i meget fasttømrede metoder.
VNL Pakkeservice distribuerer blandt meget andet ædle dråber i form af vin, og det er ifølge Benny Rhe Hansen et godt eksempel på en løsning, som er tilpasset kunden. Vinen håndteres nemlig, modsat det meste andet gods, manuelt.
- Det var et specifikt kundebehov, så det fandt vi en løsning på. Vi sorterer flaskerne manuelt og distribuerer dem for sig selv, lyder det.
Antallet af biler vokser
Virksomheden har pt. 120 biler på gaderne, der leverer pakker til både private og erhvervskunder. Snart stiger det antal med syv, fordi en række nye kunder i butikken øger behovet for flere.
- Alle de kunder, vi har, er nogen, der selv har henvendt sig til os for at høre, hvad vi kunne tilbyde. Markedsføring er faktisk ikke noget, vi har brugt, siger Benny Rhe Hansen.
Regnskabsåret 2015 gik bedre end forventet, og selvom forventningerne til 2016 er tilsvarende høje, er ambitionen ikke, at VNL Pakkeservice skal være en af de helt store sværvægtere på distributionsmarkedet.
- Vi arbejder stadig på at få en større andel af det danske marked, men for os er det vigtigst, at vi er et navn, folk forbinder med kvalitet og god service. Derfor vil vi fokusere på at videreudvikle de produkter, vi allerede har.
Lun på Sverige
Fra hovedkontoret i Dragør spejdes der flirtende mod Sverige. En godsterminal i det sydsvenske sørger allerede for en hurtig og effektiv distribution i Øresundsregionen, men nu er planen at få foden endnu længere ind på det svenske marked.
- Vi er pt. i gang med at forme en strategi for vores vej ind i Sverige, som vi skal have klar inden for det her år. I første omgang vil vi gerne op og tage Göteborg og hen til Stockholm, altså den sydlige del, siger Benny Rhe Hansen, der selv har arbejdet i Sverige i 17 år som viceadministrerende direktør for det, der i dag hedder DHL (tidligere ASG).
VNL Pakkeservice har i dag 32 ansatte foruden de mange chauffører.
Ud over deres eget landsdækkende distributionsnetværk har de en aftale med den amerikanske logistikvirksomhed FedEx, som sikrer, at VNL kan levere pakker i alle verdens afkroge gennem FedEx’ internationale netværk.