Fremtidens flamingokasserFolielukningen af den nye BEWi-Box sikrer integritet samt giver mulighed for branding og en øget visuel kontrol.

Fremtidens flamingokasser

Bewi Flamingo leverer fremtidens hygiejniske og bæredygtige kasse med indbygget fødevaresikkerhed

På FoodTech-messen i Herning i november lancerer BEWi Flamingo en vaskeægte nyhed på det danske marked. Der er tale om en ny generation Flamingo kasse med en påsvejst topfolie.

Systemet er udviklet i Norge til transport af fersk fisk, men herhjemme forventer man, at systemet også vil kunne slå an inden for andre fødevareområder, efterhånden som kravene skærpes.

Kasser fremstillet af ekspanderet polystyren (EPS) har i årevis været anvendt til eksport af fisk. Kasserne er optimale til formålet takket være en ekstremt lav vægtfylde, hvor 98 procent af materialet er indkapslet luft, samt en helt unik isoleringsevne.

Samtidig har de et meget lavt miljø- og klimaaftryk, som med BEWis seneste udvikling er blevet yderligere forbedret.

Reducerer emballagevægt og -volumen markant

- Den hidtidige fiskekasse i EPS er forsynet med et EPS-låg, men med udviklingen af vores BEWi-Box er låget blevet erstattet af en påsvejst folie. Det har reduceret emballagevægten med ca. 30 procent og emballagevolumen med omkring 10 procent, hvilket betyder, at man faktisk kan have et lag kasser mere på pallen, fortæller Sales Director Karl Erik Olesen, BEWi Flamingo A/S.

Det patenterede pakkesystem er udviklet i den norske del af BEWi-koncernen.

- Norge har jo en ganske betydelig fiskeeksport. For eksempel eksporterede man sidste år mere end én million tons laks fordelt på i omegnen af 50 millioner fiskekasser, og dermed er der også samlet set tale om store besparelser både økonomisk og miljømæssigt, påpeger han.

En række nyskabelser med fordele

Samtidig byder det patenterede system - der består af en specialdesignet kasse, en særlig palle, en topfolie samt en maskine til påsvejsning af denne folie - på en række andre forbedringer og fordele.

For eksempel er hjørnerne på kassen blevet afrundet, hvilket har tilført kassen en langt større styrke - hvis man trækker i den, hvis man rammer hjørnet, samt når man stabler den.

Kasserne er også blevet udstyret med et såkaldt kliksystem i top og bund, således at de klikker sammen, når de stables og derfor ikke behøver at blive tapet eller strappet sammen.

- Og dertil kommer altså topfolien, som er designet til at kunne klare alle tænkelige belastninger under håndtering og transport, og som sikrer optimal hygiejne med en tamper evident-funktion. Det vil sige, man kan se, hvis den har været brudt. Forsynet med tryk giver folien store muligheder for branding af produktet, samtidig med at den sikrer en øget visuel kontrol, fastslår Karl Erik Olesen.

Kravene til fødevaresikkerhed stiger

Topfolieringsmaskinen, der hører til systemet, svejser topfolien på hver enkelt kasse med en kapacitet på 15 kasser i minuttet. Påsvejsning kan også foretages i en semiautomatisk løsning.

Kasserne kan endvidere anvendes med et tætsluttende låg, som kan sættes ovenpå folien, og som f.eks. kan være interessant at sætte på den øverste kasse på pallen. I Norge er systemet allerede blevet tildelt både ’Merket for God Design’ og ’Miljøprisen’.

- Vi er sikre på, at løsningen også vil være særdeles interessant for det danske marked, herunder naturligvis for fiskeindustrien. Men der kan lige så godt være kød i kassen, og vi planlægger, at kassen skal fremstå som et oplagt valg for hele fødevareindustrien – og kort sagt blive den næste generation af kasser med indbygget fødevaresikkerhed, siger Karl Erik Olesen.

-hawin

 

 


 

8/11 2016
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt