Holdånden sejrer hos DHL
Noget af det, der gør DHL Express til en af Danmarks bedste største arbejdspladser er, at der er en del intern træning af medarbejderne. Her er adm. direktør Claus Lassen i gang med at undervise nogle

Holdånden sejrer hos DHL

Medarbejderpleje fortsætter med at være en succes for kurerfirmaet DHL Express

Igen i år har organisationen bag Great Place to Work afsløret de virksomheder, der har klaret sig bedst i hver deres brancher i Danmark og i udlandet. Og for kurerfirmaet DHL Express har det endnu engang vist sig, at det kan betale sig at arbejde med kulturen i virksomheden. Fra sidste år og til i år er firmaet rykket en plads frem og ligger nu på en fjerdeplads blandt de bedste danske store arbejdspladser.

- For enhver virksomhed er medarbejderne dem, der gør forskellen i dagligdagen. Det er dem, der har kontakten til kunderne og det er dem, der kommer med de gode idéer. Sammen med mit lederteam er det min fornemmeste opgave at sørge for, at medarbejderne har de rette rammer til at udfolde sig.

- Anerkendelsen fra Great Place to Work og vores nye flotte placering er blot et resultat af det, vi arbejder med hver dag. Den vigtigste anerkendelse er den, vi får og giver i det daglige — og når kunder og leverandører oplever, at DHL Express har en anerkendende og opbakkende virksomhedskultur, siger Claus Lassen, der er administrerende direktør for DHL Express i Danmark.

Med sine 510 medarbejdere i Danmark for både DHL Express og Aviation er det lidt af en bedrift at skabe en særlig holdånd.

Når det alligevel er lykkedes DHL Express gennem flere år, er det fordi virksomheden efter eget udsagn aldrig har været bange for at gøre tingene en smule anderledes.

Således er det eksempelvis en gennemsyret del af DHL-kulturen, at det er lederne i kurerfirmaet, der træner samtlige medarbejdere på forskellige kurser i løbet af året. Og senest har virksomheden iværksat fysisk træning i arbejdstiden efter fransk forbillede.

En arbejdsplads skal give energi
- Hvis man mentalt og fysisk er i god fysisk form, gør det arbejdsdagen bedre både for en selv og for ens kollegaer. Derfor har vi indført styrketræningsøvelser både i terminalerne og i kontormiljøet.

- Det gør, at alle får en god start på dagen og endnu vigtigere, at de bliver ladet op af energi. Vi tror på, at det skal være muligt at tage hjem fra arbejde opladet af energi i stedet for, at det er et sted, hvor man kommer og lægger energi,siger Pia Skat-Rørdam, der er direktør for HR og forretningsudvikling i DHL Express.

Styrketræningen er elastikøvelser, der også er anbefalet af Arbejdstilsynet og Branchearbejdsmiljørådet.

Foruden anerkendelsen fra Great Place to Work, er det også tydeligt for alle i hverdagen, at kurerfirmaet formår at skabe gode rammer for medarbejderne.

- Vi har jævnligt jubilæer for kollegaer, der har været her i årevis og fejrer det altid med pomp og pragt. Og vores ældste medarbejder på 83 år vil hellere gå på arbejde hos os end at lade sig pensionere, siger Pia Skat-Rørdam.

Metoden til at finde frem til de bedste arbejdspladser er udviklet af Great Place to Work® i San Francisco. Alle danske arbejdspladser med minimum 20 medarbejdere har mulighed for at deltage i undersøgelsen.

I 2016 har i alt 128 arbejdspladser gennemført undersøgelsen. Heraf beskæftiger 88 af de deltagende arbejdspladser 50-499 medarbejdere, 14 beskæftiger flere end 500 medarbejdere og 26 arbejdspladser beskæftiger 20-49 medarbejdere.

-hawin


22/11 2016
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret