Køreplanen for omstilling til elbusser holder
Den grønne omstilling til elbusser i flere storkøbenhavnske kommuner tager fart med 53 nye elbusser. De er nemlig på vej til København, Ballerup og på Frederiksberg. Samtidig hopper Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Hvidovre med på den grønne bølge og får deres første elbusser
De travle linjer 1A, 10 og 164 overgår til el fra december 2021 til juni 2022. 10 millioner passagerer tager normalt de tre buslinjer i Storkøbenhavn og vil få glæde af elbusser, der hverken udleder CO2, NOx eller partikler fra motorerne. Og som heller ikke støjer.
Det er København, Ballerup, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Hvidovre, der i fællesskab har besluttet, at de travle buslinjer, som kører på tværs af kommunegrænserne, alle fremover skal køre på el. De 53 nye elbusser er resultatet af Movias seneste udbud, udbud A19, hvor resultatet blev offentliggjort mandag 14. september.
Med den fælles kommunale beslutning om at gå fra diesel til el på de tre buslinjer, tager de syv kommuner og Movia endnu et skridt mod målet om, at alle busser på Sjælland kører fossilfrit i 2030 - og mindst halvdelen på el. Københavns Kommunes mål er en total omlægning af alle dieselbusser til el allerede i 2025.
Med øget grøn omstilling bidrager kommuner, regioner og Movia således til at indfri den nationale målsætning om 70 pct. CO2-reduktion inden 2030.
Med indsættelsen af de 53 nye elbusser vil der i 2022 være 114 elbusser i drift i Storkøbenhavn og dermed 176 elbusser i drift på hele Sjælland.
Det svarer til 15 pct. af Movias samlede busdrift opgjort på antal køreplantimer og 13 pct. af alle Movias busser. Hertil kommer fem elhavnebusser i Københavns Havn. Samlet vil det give en reduktion på 5.037 tons CO2, 10 tons NOx og 40 kg partikler, når alle busser er i drift.
Movias første 76 elbusser blev indsat i Ballerup, Egedal, Frederiksberg, København og Roskilde kommuner i 2019. I sommeren 2021 sætter Glostrup, Guldborgsund, Lolland, Rødovre og Slagelse yderligere 47 elbusser i drift. De 53 nyeste elbusser kommer i drift fra december 2021 til juni 2022.
Det er Danmarks største og grønne mobilitetsselskab Movia, der udbyder busdriften for kommunerne, og som er med til at drive udviklingen hen mod flere nulemissionsbusser. Og med det seneste udbud er det lykkedes at købe elbusser ind til en pris, som stort set matcher prisen på dieselbusser, så længe elafgiften ligger på det nuværende, lave niveau.
-hawin