Logistikken er vigtig for transportemballagenMC emballage håndterer mange forskellig slags transportemballage på lageret og sørger for transporten af den ud til en lang række kunder.

Logistikken er vigtig for transportemballagen

Rigtigt meget transportemballage er selv undervejs i transport- og logistikkæden inden producenter og grossister fylder den med varer og sender varerne videre. Emballageleverandøren, MC emballage, har styr på både emballagen og på håndteringen og transporten af den

Leverandøren af industri- og transportemballage, MC emballage A/S, har siden 1988 leveret emballageløsninger til den danske industri. Virksomheden tilbyder et komplet sortiment, som lever op til behovet i dansk industri og handel og har en dybtgående viden omkring produkterne, som er opnået gennem mange års erfaring.

Ud over at være specialister i produkterne og have solid viden og erfaring med at udvikle og sammensætte løsninger for kunderne er man også vokset med opgaverne, når det handler om logistik og varehåndtering. Det er faktisk nøgleområder man skal have styr på for at kunne levere de mange varer både til tiden og i de rette mængder.

Terje Vigen, som er logistik ansvarlig ved MC emballage A/S, fortæller:

- I vores konstante stræben efter at yde vores kunder den bedst mulige service spiller hele transport- og logistikdelen en meget væsentlig rolle.  Kun ved at optimere egne processer og være knivskarpe på egen logistik kan vi være konkurrencedygtige.

Alt samlet under ét tag - 12.000 kvadratmeter lager

I 2008 byggede MC emballage nyt domicil i Søften ved Århus, og det dengang 8.000 kvadratmeter store lager er i dag blevet udvidet til 12.000 kvadratmeter, men fokus er stadig den samme.

- Vi havde dengang meget fokus på vores bulk-varer, hvor vi blandt andet fik indrettet båse, som kan rumme cirka to vognlæs, og det har virket virkelig effektivt, når vi aflæsser bulkvarer, f.eks. standardkartoner. En anden væsentlig ting er, at vi har indrettet bure til håndtering af vores boblefolie og foam, som jo er voluminøse varer med lav vægt. Med hjælp fra bure er der kommet langt mere styr på disse, og det er nu muligt at stakke langt op i højden, helt op til seks meter.

- Vi byggede desuden en udendørs hal til opbevaring af vores træemballage, da der her kræves helt andre forhold under opbevaring end for vores øvrige produkter. Træ er et organisk materiale og har brug for at kunne ’ånde’, derfor var en koldhal med god luftgennemstrømning den optimale løsning. Vi indrettede desuden et plukområde i hal 1, som samtidig er tættest på kontorfaciliteterne, forklarer Terje Vigen.

Korte leveringstider

- Vi har samlet de mest anvendte emballager i industrien og gjort dem til standarder. På den måde agerer vi faktisk lager for vores kunder, og de har med årene opbygget så stor en tro på vores leveringssikkerhed, at de fleste af kunderne er vænnet til, at vi leverer fra dag til dag. Mange kunder ringer eller mailer ordrer ind helt frem til kl. 12:00 med forventning om levering den efterfølgende dag, og det stiller store krav til vores leveringsperformance. Denne just in time oplever vi som en klart stigende tendens, siger Terje Vigen.

En anden tendens er et stigende antal pakker. Danskernes nye forbrugsadfærd, hvor nethandel har været støt stigende, stiller nye krav til både MC emballages produktsortiment og til logistikken, da man i dag sender langt flere småpakker fra lageret, end man har gjort tidligere.

- Lige nu har vi meget fokus på vores pakkeområde, og vi vil over det næste års tid kigge på en endnu bedre løsning, og det er nødvendigt for fortsat at være effektive. Heldigvis har vi løsningerne lige for hånden og har rig erfaring at trække på, da vi allerede har hjulpet mange kunder med optimal indretning af deres pakkeområde.

Transportører er ansigtet udadtil

MC emballage har ikke egen bilpark og benytter sig i stedet af en række pålidelige transportører, som, man stoler på, kan være virksomhedens ansigt udadtil.

- De skal have et stærkt net af biler, som kan ramme selv de yderste dele af Danmark, og så skal de være stabile og præcise, uddyber Terje Vigen.

MC emballage har valgt sin egen bilpark fra, da udfordringerne med at udnytte kapaciteten fuldt ud var for store. Det var simpelt hen ikke rentabelt og så risikerede man, at det flyttede fokus fra det, det egentlig drejer sig om.

- Vi søger at opbygge langvarige relationer med vores transportører og ser dem mere som partnere end som leverandører. Vi benytter flere speditører alt afhængig af opgaven. Flere af dem har vi samarbejdet med igennem længere tid, og en enkelt af dem har været med, siden vi etablerede firmaet i 1988.

-hawin


Fakta om MC emballage A/S

MC emballage A/S er leverandør af industri- og transportemballage og har siden 1988 leveret emballageløsninger til den danske industri.

Kunderne rådgives ud fra en helhedsbetragtning, hvor der tages højde for optimal beskyttelse af produktet, men også effektivitet og optimering i processen, så den samlede løsning er mest mulig lønsom.

De mange produkter og kundespecifikke løsninger bliver leveret på daglig basis fra domicilet og det tilhørende lager i Aarhus.

I bestræbelserne på altid at yde en god service overfor kunderne og leve op til egne høje kvalitetsstandarder er optimal logistik, planlægning samt rettidig levering essentiel. Derfor har man udviklet og udvidet kapaciteten og faciliteterne på adressen flere gange.

2/12 2016
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt