Ny generation Scania klar til global debut

Ny generation Scania klar til global debut

Den europæiske del af Scanias største introduktion nogensinde er komplet. Nu venter bl.a Latinamerika, Rusland og Asien, hvor kunderne også er begyndt at kræve mere bæredygtig transport med bedre driftsøkonomi

Udrulningen af Scanias nye lastbilgeneration uden for Europa er nu godt igang. Kunder på næsten 100 forskellige
markeder kan nu se Scanias nye transportløsninger.

Scania har ambitiøse vækstplaner for både Latinamerika og Rusland samt på en antal asiatiske markeder, der er i fuld gang med at blive mere modne, og hvor kunderne kræver de seneste og mest bæredygtige transportløsninger med den bedste driftsøkonomi.

Nogle markeder har været hurtige til at arrangere forskellige snigpremierer i forbindelse med lastbiludstillinger og andre events. Men det er først nu i 2. halvår 2018, at markedsintroduktionerne for alvor rulles ud. Og den nye lastbilgeneration, der indledte sin introduktionsrejse i Paris i 2016, vil være introduceret globalt i 2019.

I første omgang var der fokus på langturslastbilerne. I anden omgang med start i september 2017 var der fokus på entreprenørlastbilerne. Ved den tredje og sidste introduktionsrunde i Europa var der fokus på distributions- og bykørsel i, omkring og mellem byerne, hvor de største udfordringer for Scanias kunder handler om bæredygtighed i
alle dens former. Der ligger et enormt arbejde bag en global introduktion af denne størrelse, siger Stefan Londblom, Vice President og chef for Scania Market Introductions globalt.

- Mens den europæiske introduktion blev gennemført i tre faser i takt med, at vores produktionsanlæg blev omstillet til den nye lastbilgeneration, bliver introduktionen i resten af verden gennemført på én gang afhængig af lokale forhold og markedskrav. Scania har mere medvind end nogensinde, og vores kunder har høje forventninger til vores evne til at støtte dem, uanset hvor i verden de driver deres forretninger.

Ifølge Stefan Lindblom har Scania formået at udnytte succesen ved introduktionen på de europæiske markeder til den globale introduktion på de øvrige markeder, herunder Latinamerika og Asien.

Potentielle kunder har forstået og værdsat budskabet om, at Scania som lastbilproducent virkelig er interesseret i sine kunders velbefindende og evne til at tjene penge ved at investere i bæredygtige transportløsninger.

Indtil videre har produktintroduktionerne fået overvældende god modtagelse. Uafhængige medier har gennemført et utal af testkørsler og givet tommel op, og kunderne er strømmet til for at udføre egne testkørsler og underskrive ordrebekræftelser i en jævn strøm. Men hvad er det, der har været hovedattraktionen for både medier og kunder?

- Der har været mange enkeltelementer som f.eks. det utroligt lave brændstofforbrug, køreoplevelsen og førerhusenes interiør, men jeg er stadig overbevist om, at det er den samlede pakke, der har været overbevisende, siger Stefan Lindblom.

Fakta om Scania Danmark
Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.

Scania beskæftiger i alt cirka 600 medarbejdere, indenfor alt fra salg af busser og lastbiler, reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, finansierings- og forsikrings løsninger til vognmænd, marketing og kommunikation, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 16 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal oppetid.

-lipe

28/8 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen