
Ny generation Scania klar til global debut
Den europæiske del af Scanias største introduktion nogensinde er komplet. Nu venter bl.a Latinamerika, Rusland og Asien, hvor kunderne også er begyndt at kræve mere bæredygtig transport med bedre driftsøkonomi
Udrulningen af Scanias nye lastbilgeneration uden for Europa er nu godt igang. Kunder på næsten 100 forskellige
markeder kan nu se Scanias nye transportløsninger.
Scania har ambitiøse vækstplaner for både Latinamerika og Rusland samt på en antal asiatiske markeder, der er i fuld gang med at blive mere modne, og hvor kunderne kræver de seneste og mest bæredygtige transportløsninger med den bedste driftsøkonomi.
Nogle markeder har været hurtige til at arrangere forskellige snigpremierer i forbindelse med lastbiludstillinger og andre events. Men det er først nu i 2. halvår 2018, at markedsintroduktionerne for alvor rulles ud. Og den nye lastbilgeneration, der indledte sin introduktionsrejse i Paris i 2016, vil være introduceret globalt i 2019.
I første omgang var der fokus på langturslastbilerne. I anden omgang med start i september 2017 var der fokus på entreprenørlastbilerne. Ved den tredje og sidste introduktionsrunde i Europa var der fokus på distributions- og bykørsel i, omkring og mellem byerne, hvor de største udfordringer for Scanias kunder handler om bæredygtighed i
alle dens former. Der ligger et enormt arbejde bag en global introduktion af denne størrelse, siger Stefan Londblom, Vice President og chef for Scania Market Introductions globalt.
- Mens den europæiske introduktion blev gennemført i tre faser i takt med, at vores produktionsanlæg blev omstillet til den nye lastbilgeneration, bliver introduktionen i resten af verden gennemført på én gang afhængig af lokale forhold og markedskrav. Scania har mere medvind end nogensinde, og vores kunder har høje forventninger til vores evne til at støtte dem, uanset hvor i verden de driver deres forretninger.
Ifølge Stefan Lindblom har Scania formået at udnytte succesen ved introduktionen på de europæiske markeder til den globale introduktion på de øvrige markeder, herunder Latinamerika og Asien.
Potentielle kunder har forstået og værdsat budskabet om, at Scania som lastbilproducent virkelig er interesseret i sine kunders velbefindende og evne til at tjene penge ved at investere i bæredygtige transportløsninger.
Indtil videre har produktintroduktionerne fået overvældende god modtagelse. Uafhængige medier har gennemført et utal af testkørsler og givet tommel op, og kunderne er strømmet til for at udføre egne testkørsler og underskrive ordrebekræftelser i en jævn strøm. Men hvad er det, der har været hovedattraktionen for både medier og kunder?
- Der har været mange enkeltelementer som f.eks. det utroligt lave brændstofforbrug, køreoplevelsen og førerhusenes interiør, men jeg er stadig overbevist om, at det er den samlede pakke, der har været overbevisende, siger Stefan Lindblom.
Fakta om Scania Danmark
Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.
Scania beskæftiger i alt cirka 600 medarbejdere, indenfor alt fra salg af busser og lastbiler, reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, finansierings- og forsikrings løsninger til vognmænd, marketing og kommunikation, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 16 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal oppetid.
-lipe