Pakkelevering i byer er et stigende problem for logistikudbydere

Pakkelevering i byer er et stigende problem for logistikudbydere

Bæredygtig levering med micro hubs, natlevering og nye teknologier kan være med til at løse problemerne i fremtiden, mener Stefan Holm fra logistikudbyderen Dachser

Med den voksende e-handel og økonomi, bliver antallet af forsendelser til byer øget med rekordfart, og infrastrukturen er ikke i stand til at udvikle sig i samme tempo.
Alt dette er en udfordring for både B2C og især B2B leverancer, ifølge Stefan Hohm, der er Corporate Director Corporate Solutions, Research & Development hos Dachser.

- Den største udfordring i B2C-sektoren er at møde forbrugerne, når de er hjemme og få en parkeringsplads foran deres hjem. En forbruger kræver at kunne spore sin pakke hele vejen fra webshoppen og påvirke leveringstiden på sin ordre.

- I vores kerneforretning, B2B sektoren, er den største udfordring at opfylde de krav og begrænsninger, der er angivet af modtageren af pakkerne eller pallerne. En virksomhed kræver kun at kunne spore forsendelser i tilfælde af uoverensstemmelser. Dette, sammen med tung trafik og miljøhensyn, tvinger logistikudbydere til at planlægge effektivt med fleksible it-værktøjer, når de planlægger ruter og forudsiger trafik, siger Stefan Holm.

En løsning kunne være at behandle B2C på samme måde som B2B, og anvende erfaringer fra et segment til et andet.

Dachser vil nytænke levering i byer med deres City Distribution projekt. Projektet består af et tæt samarbejdende team med mere end 10 ansatte, som til dagligt arbejder i forskellige europæiske lande. De arbejder i øjeblikket på at udvikle en bæredygtig forretningsmodel for by distribution og en værktøjskasse til europæiske storbyer.

Da alle byer har deres egne individuelle og særlige krav, vilværktøjskassen være en praktisk fremgangsmåde, der præsenterer en række forskellige løsninger til den pågældende by og område.

På den måde er den lokale Dachser afdeling i stand til at vælge mellem relevante koncepter og anvende dem i deres storbyområde, fleksibelt og i henhold til deres behov.

Alle spiller en rolle i fremtidens by distribution

- Vi arbejder på forskellige koncepter, f.eks. micro hubs, og afprøver flere typer af elbiler og har udviklet forskellige produkter til forskellige forsendelsesflows. Vores B2B produkter fokuserer på hastighed og præcise og fleksible leveringstider. Hvor vores B2C produkter koncentrerer sig mere om sporing, personlig kontakt, installation og bortskaffelse af emballage. Vi fortsætter med at udvikle nye løsninger gennem vores City Distribution projekt, siger Stefan Hohm og tilføjer:

- Dog kan transportører ikke bære byrden om at forbedre by distribution helt selv. Myndigheder, virksomheder og samfundet må træde til og tage del i at gøre by distribution mere bæredygtig.

-lipe

1/2 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt