Pakkelevering i byer er et stigende problem for logistikudbydere

Pakkelevering i byer er et stigende problem for logistikudbydere

Bæredygtig levering med micro hubs, natlevering og nye teknologier kan være med til at løse problemerne i fremtiden, mener Stefan Holm fra logistikudbyderen Dachser

Med den voksende e-handel og økonomi, bliver antallet af forsendelser til byer øget med rekordfart, og infrastrukturen er ikke i stand til at udvikle sig i samme tempo.
Alt dette er en udfordring for både B2C og især B2B leverancer, ifølge Stefan Hohm, der er Corporate Director Corporate Solutions, Research & Development hos Dachser.

- Den største udfordring i B2C-sektoren er at møde forbrugerne, når de er hjemme og få en parkeringsplads foran deres hjem. En forbruger kræver at kunne spore sin pakke hele vejen fra webshoppen og påvirke leveringstiden på sin ordre.

- I vores kerneforretning, B2B sektoren, er den største udfordring at opfylde de krav og begrænsninger, der er angivet af modtageren af pakkerne eller pallerne. En virksomhed kræver kun at kunne spore forsendelser i tilfælde af uoverensstemmelser. Dette, sammen med tung trafik og miljøhensyn, tvinger logistikudbydere til at planlægge effektivt med fleksible it-værktøjer, når de planlægger ruter og forudsiger trafik, siger Stefan Holm.

En løsning kunne være at behandle B2C på samme måde som B2B, og anvende erfaringer fra et segment til et andet.

Dachser vil nytænke levering i byer med deres City Distribution projekt. Projektet består af et tæt samarbejdende team med mere end 10 ansatte, som til dagligt arbejder i forskellige europæiske lande. De arbejder i øjeblikket på at udvikle en bæredygtig forretningsmodel for by distribution og en værktøjskasse til europæiske storbyer.

Da alle byer har deres egne individuelle og særlige krav, vilværktøjskassen være en praktisk fremgangsmåde, der præsenterer en række forskellige løsninger til den pågældende by og område.

På den måde er den lokale Dachser afdeling i stand til at vælge mellem relevante koncepter og anvende dem i deres storbyområde, fleksibelt og i henhold til deres behov.

Alle spiller en rolle i fremtidens by distribution

- Vi arbejder på forskellige koncepter, f.eks. micro hubs, og afprøver flere typer af elbiler og har udviklet forskellige produkter til forskellige forsendelsesflows. Vores B2B produkter fokuserer på hastighed og præcise og fleksible leveringstider. Hvor vores B2C produkter koncentrerer sig mere om sporing, personlig kontakt, installation og bortskaffelse af emballage. Vi fortsætter med at udvikle nye løsninger gennem vores City Distribution projekt, siger Stefan Hohm og tilføjer:

- Dog kan transportører ikke bære byrden om at forbedre by distribution helt selv. Myndigheder, virksomheder og samfundet må træde til og tage del i at gøre by distribution mere bæredygtig.

-lipe

1/2 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret