
Posten skal ud – også paller og gods
I øjeblikket satser Post Danmark massivt på at tilbyde løsninger inden for den tunge logistik
Den tid, hvor Post Danmark blot leverede breve og pakker, er for længst forbi. I dag har virksomheden, der er en del af PostNord, en bred produktportefølje og en udbredelse, der i vid udstrækning lægger op til samlede løsninger for kunden.Inden udgangen af 2. kvartal vil cirka 13.500 kunder blandt små og mellemstore virksomheder have modtaget materiale fra PostNord i Danmark om mulighederne for logistikløsninger, der kommer rundt om det meste – herunder med særligt fokus på paller og gods.
- Vi har hidtil været en forholdsvis lille spiller på den tunge logistik. Men i takt med vores ambition om at kunne være til stede gennem hele kundens værdikæde er det også helt naturligt, at vi nu opruster på paller og gods, forklarer Carsten Dalbo Pedersen, chef for e-Commerce & Logistics i PostNord Danmark.
Stor opgave foran sig
Han kalder det en spændende udfordring at kaste sig ind på et marked, der længe har været domineret af store aktører som DSV og Danske Fragtmænd.
- Helhedsløsningen er klart vores stærkeste kort over for konkurrenterne, og så vores udbyggede infrastruktur, hvor vi er massivt til stede i Norden – og ja, i hele Europa i kraft af det veludbyggede DPD-netværk. Men vi er selvfølgelig ydmyge nok til at erkende, at vi internt har en stor opgave foran os.
I produktionen betyder satsningen eksempelvis et ændret setup for at kunne håndtere de større mængder paller og gods. Og selve produktions-tankegangen vil blive udfordret, erkender Carsten Dalbo Pedersen.
- Det handler naturligvis om at få den tunge logistik ind i vores eksisterende flow og udnytte kapaciteten i bilerne endnu bedre, så fyldningsgraden bliver højere. Det fordrer en meget agil produktionsplanlægning.
Gearet til ukurante forsendelser
På samme måde er salgsorganisationen ved at geare sig til at sælge den tunge logistik med blandt andet ukurante forsendelser, hvor eksempelvis transport af et flere meter langt rør på mange måder adskiller sig fra aftaler om breve og pakker.
- Vi bruger 2016 til at rykke os på markedet og kvalificere en række strategiske kunder med både nationale og nordiske behov (crossborder), og så er der ingen tvivl om, at vi i de kommende år vil kunne løfte vores volumen betragteligt, fastslår Carsten Dalbo Pedersen.
I øjeblikket håndterer PostNord i Danmark paller og gods på sine to terminaler i henholdsvis Brøndby og Taulov.
-mklarlund