Projekt vil udvikle brint-uddannelse til autoteknikere i Viborg

Projekt vil udvikle brint-uddannelse til autoteknikere i Viborg

Antallet af brintkøretøjer forventes at stige inden for de næste år, hvilket stiller krav til uddannelse af kvalificerede autoteknikere inden for brint- og brændselsceller

Et nyt projekt, finansieret af EU-programmet Erasmus+, vil samle erfaringer og viden fra tre europæiske lande for sammen at udvikle et uddannelsesforløb, der er tilpasset fremtidens autoteknikere.

Med målet om at reducere fossile brændstoffer i transportsektoren, ser det lovende ud for brint- og brændselscelleteknologien. Brændselsceller kan, især inden for offentlig transport, erstatte en stor del af brændstofforbruget og samtidig bidrage til at reducere CO2-udledninger.

Udviklingen inden for brændselsceller har været omfattende, og brændselsceller kan nu erstatte forbrændingsmotorer i både busser, biler og lastbiler. Det forventes, at antallet af brintkøretøjer vil stige.

Uddannelse inden for brint- og brændselscellesektoren er afgørende for fremtidens automekanikere og for den fremtidige udrulning af flere brint- og brændselscellekøretøjer. Problemet er, at der i dag ikke tilbydes et uddannelsesforløb med det fokus. Det vil et nyt projekt nu lave om på.

Projektgruppen består af Ballard Power Systems Europe (Danmark), Van Hool (Belgien), Abeerden City Council (Skotland), Mercantec (Danmark), og Hydrogen Valley/CEMTEC (Danmark). Sammen er de fem partnere gået ind i projektet med ambitionen om at udvikle et uddannelsesforløb til autoteknikere inden for brint- og brændselsceller.

Europæisk projektsamarbejde skal skabe uddannelsesforløb
Projektet, der har fået titlen FCH Train, vil samle erfaringer fra Danmark, Belgien og Skotland, som alle besidder know-how inden for brint og brændselscelleteknologien, og udvikle et uddannelsesforløb der er tilpasset autoteknikere.

Projektet vil inkludere to træningssessioner. Den første vil finde sted i Belgien hos Van Hool. Van Hool har gennem deres rolle som verdens førende producent af
brændselscellebusser skabt en know-how og erfaring, de vil bringe ind i projektet. Den
anden træningssession vil foregå hos uddannelsesinstitutionen Mercantec i Viborg.

Når indholdet og omfanget af uddannelsesforløbet er på plads, vil det som det første blive
prøvet af hos Auto Teknisk Center (ATC), som er en del Mercantec i Viborg.

John Hansen, Uddannelses- og IT-chef hos Mercantec siger:

- Mercantec har en enorm erfaring med at udvikle og levere teknikeruddannelser til autoindustrien. Det er derfor et stort privilegie, at vi igennem projektsamarbejdet FCH Train i fremtiden også vil kunne tilbyde et kursus for teknikere inden for brint- og brændselscellekøretøjer. Det vil ikke kun resultere i jobskabelse inden for sektoren. Det vil også bidrage til kommercialisering af brændselscelleteknologien.

Projektpartnerne går efter at få kurset akkrediteret og efterfølgende implementeret i både
det danske og skotske uddannelsessystem. Danmark og Skotland vil hermed være de
første lande i Europe, der kan introducere et uddannelsesforløb inden for brint- og
brændselscellekøretøjer. Kurset vil være åbent for både nationale og internationale
studerende.

Alternative køretøjer til transportsektoren
EU har forpligtet sig til en langsigtet klimapolitik, der prioriterer en stabil og uafhængig
energiforsyning baseret på ikke-fossile energikilder. Fossilfrie- og energieffektive køretøjer
spiller en stor rolle, hvis EU skal indfri målene om at nedbringe energiforbruget,
forureningskilder og CO2 -udledninger.

Anvendelse af brint- og brændselscellekøretøjer til transport rummer et lovende perspektiv både i forhold til effektivitet og miljøhensyn, og ikke mindst når de kører på brint produceret fra vedvarende energikilder (sol og vind).

Projektet er støttet af EU-programmet Erasmus+.

-hawin

7/12 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen