Robotten leverer pakken
Et par indkøbsposer eller en sæk hundemad kan nemt være i Starship, som kan lastes med 13 kg. (Foto: Starship Technologies).

Robotten leverer pakken

De første computerstyrede pakkeleveringer er på vej i flere store byer i verden. Opfindelsen sparer penge, tid, arbejdskraft og energi

Den vejer 15 kg, kan fragte max. 13 kg, har en topfart på kun seks kilometer i timen og kommer ikke længere end tre kilometer på en tur.

Men den kører uden chauffør, bruger ingen brændstof, kræver ikke parkeringsplads og sidder ikke fast i trafikken. Og her i efteråret bliver den en del af gadebilledet i en række større byer i Tyskland, Schweiz, Storbritanien og USA, hvor pakkerobotten Starship vil begynde at trille rundt med pakker til forbrugerne.

Varevogne og menneskelig arbejdskraft koster penge. Og forbrugerne har stigende krav om hurtig levering og gratis fragt og returforsendelser.

Derfor har virksomheden Starship Technologies, som blev etableret for to år siden af Skypegrundlæggeren Janus Friis og rumrobotudvikleren Ahti Heinla, skabt robotpakkeposten, som vil kunne gøre last-mile levering langt billigere og mere effektiv i fremtiden.

Starship vil kunne bruges til både planlagte forsendelser og on-demand leveringer inden for en halv time, lige som forbrugerne skal kunne bestille en robot til at komme at hente en returpakke.

Robotterne kan bo i eksempelvis indkøbscentre eller andre egnede særenheder, når de ikke er i brug.

Helt uden menneskeligt opsyn kommer pakkeposten dog ikke til at arbejde. Selv om Starship har påmonteret ni kameraer, GPS, diverse sensorer og en avanceret forhindringsdetektor, som skal sørge for, at robotten ikke kommer noget til i trafikken, bliver den overvåget på skærme af en operatør, som til gengæld kan styre op mod 100 robotter ad gangen og tage over, når robotterne får problemer med at krydse veje eller komme forbi afspærringer.

Starship kører på el, og producenten regner med, at prisen for en robotleveret pakke kan falde til næsten en tiendedel af, hvad en forsendelse koster i dag.

Hvornår, vi kan forvente at se den rulle rundt på de danske fortorve, er uvist. Robotten er foreløbigt blevet testet i 12 forskellige lande og blev også præsenteret på Consignors Nordic Delivery konferencen i København i sommer. Den vender også tilbage næste år, men det er endnu ikke besluttet, om der vil blive tale om testkørsler i Danmark allerede i 2017.

 

-lipe


 

 

16/9 2016
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen