Robotten leverer pakken
Et par indkøbsposer eller en sæk hundemad kan nemt være i Starship, som kan lastes med 13 kg. (Foto: Starship Technologies).

Robotten leverer pakken

De første computerstyrede pakkeleveringer er på vej i flere store byer i verden. Opfindelsen sparer penge, tid, arbejdskraft og energi

Den vejer 15 kg, kan fragte max. 13 kg, har en topfart på kun seks kilometer i timen og kommer ikke længere end tre kilometer på en tur.

Men den kører uden chauffør, bruger ingen brændstof, kræver ikke parkeringsplads og sidder ikke fast i trafikken. Og her i efteråret bliver den en del af gadebilledet i en række større byer i Tyskland, Schweiz, Storbritanien og USA, hvor pakkerobotten Starship vil begynde at trille rundt med pakker til forbrugerne.

Varevogne og menneskelig arbejdskraft koster penge. Og forbrugerne har stigende krav om hurtig levering og gratis fragt og returforsendelser.

Derfor har virksomheden Starship Technologies, som blev etableret for to år siden af Skypegrundlæggeren Janus Friis og rumrobotudvikleren Ahti Heinla, skabt robotpakkeposten, som vil kunne gøre last-mile levering langt billigere og mere effektiv i fremtiden.

Starship vil kunne bruges til både planlagte forsendelser og on-demand leveringer inden for en halv time, lige som forbrugerne skal kunne bestille en robot til at komme at hente en returpakke.

Robotterne kan bo i eksempelvis indkøbscentre eller andre egnede særenheder, når de ikke er i brug.

Helt uden menneskeligt opsyn kommer pakkeposten dog ikke til at arbejde. Selv om Starship har påmonteret ni kameraer, GPS, diverse sensorer og en avanceret forhindringsdetektor, som skal sørge for, at robotten ikke kommer noget til i trafikken, bliver den overvåget på skærme af en operatør, som til gengæld kan styre op mod 100 robotter ad gangen og tage over, når robotterne får problemer med at krydse veje eller komme forbi afspærringer.

Starship kører på el, og producenten regner med, at prisen for en robotleveret pakke kan falde til næsten en tiendedel af, hvad en forsendelse koster i dag.

Hvornår, vi kan forvente at se den rulle rundt på de danske fortorve, er uvist. Robotten er foreløbigt blevet testet i 12 forskellige lande og blev også præsenteret på Consignors Nordic Delivery konferencen i København i sommer. Den vender også tilbage næste år, men det er endnu ikke besluttet, om der vil blive tale om testkørsler i Danmark allerede i 2017.

 

-lipe


 

 

16/9 2016
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events