
Solfangere på farten
Dachser og Fraunhofer ISE (Institut for solenergisystemer) undersøger i øjeblikket mulighederne ved at installere solceller på taget af en anhænger
Dachser er nu gået sammen med Fraunhofer ISE. Formålet med samarbejdet, som startede i april 2016, er at finde ud af, hvor meget energi solcellemodulerne isoleret set kan generere på et år.
Til det formål har samarbejdspartnerne startet et indledende projekt med en anhænger til frostfølsomme varer, som er blevet udstyret med en akkumulator, solcellemoduler, varme i lastrummet, temperaturfølere og en funktion til styring af systemet.
Opgaven: at indsamle data
- Planen er at indsamle pålidelige data hen over vinteren. Afhængigt af hvor meget sol de får, kan panelerne generere op til 1.700 watt. Med energien fra solcellemodulerne og akkumulatoren holdes temperaturen i lastrummet stabilt ved over to grader celsius, forklarer Maxie Beutler, som sammen med Nicole Sommerlatte er ansvarlig for forsøgene, hvor de indledende målinger ser lovende ud.
Forskningsresultaterne vil vise, hvor stort potentiale der egentlig er for at generere solenergi, mens lastbilen kører.
- Det er naturligvis udelukkende spekulationer, men hvis vi kan bruge solenergi på et senere udviklingstrin, eksempelvis i køleenheder, industritrucks eller hybridteknologier, vil det bidrage markant til at skabe større bæredygtighed, siger Beutler.
- Ved at generere, akkumulere og anvende solenergi, mens man er på farten, kan man kombinere transport og energiproduktion, forklarer Matthieu Ebert, som leder projektet hos Fraunhofer ISE.
- Det er altid en udfordring at forsøge at kombinere teknologierne fra to brancher, men i forbindelse med dette projekt samarbejder vi konstruktivt om at skabe innovative løsninger.
-hawin