Steltons jul kører på skinner

Steltons jul kører på skinner

Alle kender sikkert navnet på det danske designhus, der i mere end 50 år har leveret dansk design til hjem i hele Norden, men hvad vi ikke vidste er, at Steltons jul i år kom til Skandinavien blandt andet på togskinner

Juleaften nærmer sig med rekordfart, og der er gang i julehandelen både i butikkerne og hjemme foran skærmen.
Stelton er en af de virksomheder, der leverer en masse gaver til juletræstæppet, så da virksomhedens nye julekollektion skulle fragtes fra Kina hjem til Danmark, var der tryk på, og heldigvis kunne Dachser hjælpe.

Fuld fart frem fra Kina til København
Mette Rasmussen er Team Leader, Sea Freight i Dachser Denmark Air & Sea Logistics. Selvom hendes daglige kontorplads er i Hvidovre, har hun forbindelserne til hele verden i orden, så da Stelton kom til Mette med en forespørgsel på en særlig transportopgave, var der ingen tvivl om, at de var gået rigtigt.

Lanceringen af den nye julekollektion var gået langt over forventning, og Stelton stod med et transportbehov, der skulle løses i en fart. Der skulle en ny levering af julevarer til for at følge med efterspørgslen på det skandinaviske marked, og med den korte deadline måtte man tage særlige midler i brug.

- Steltons nye julekollektion skulle i butikkerne til første søndag i advent, så det vigtigste succeskriterie for transporten var en kort transporttid, så vi kunne overholde deadline. Dachser Air & Sea Logistics her i Danmark havde hovedansvaret for opgaven, men vi allierede os med Dachser i Kina, der tog hånd om afsendelsen, og Dachser i Tyskland, der stod for at levere containeren, fortæller Mette Rasmussen.

Tværkontinentalt samarbejde
Det hele startede i Kina, hvor en container med Steltons varer blev pakket hos leverandøren. Containeren blev afhentet og lastet på et godstog til Polen via Silkevejen, hvor den så blev sender med lastbil til Tyskland.

Fra Tyskland blev den så sendt med lastbil mod Danmark, og dermed blev mange elementer i Dachsers produktportefølje sat sammen til en skræddersyet transportløsning, der matchede kundens behov.

- Vi fik opgaven med at få godset frem til tiden, og vi anbefalede rail som løsning – et nyt og interessant produkt for os, forklarer Mette Rasmussen.

- Undervejs var der enkelte ophold, for eksempel da containeren ankom til EU. De lokale toldmyndigheder havde spørgsmål i forhold til dokumentation med videre, men det blev løst inden for det forventede tidsvindue.

Fordelene ved denne kombination af jernbanetransport og vejtransport er, at det er hurtigt, og så er det en billigere og mere miljøvenlig transportform end flyfragt, og det er hurtigere end søfragt. Til gengæld kræver det en grundig koordinering og en fælles indsats fra mange teams i Dachsers filialer for at få alle leddene i logistikkæden til at passe sammen.

Julen er i trygge hænder
Også i det daglige samarbejder Dachsers to forretningsområder European Logistics og Air & Sea Logistics om at løse Steltons logistikbehov, der dækker både vej, sø og luft. Og der var flere faldgruber i dette projekt: Containeren med varerne skulle leveres med jernbanetransport, og samtidig skulle al dokumentation stå snorlige for at undgå forsinkelser undervejs.

Hos Stelton i huset på Christianshavn, nærmere bestemt Christianshavns Kanal finder man showroom og en del af virksomhedens medarbejdere. Men når man taler logistik, så er det hos Stelton i Fårevejle mellem Holbæk og Sjællands Odde, det sker.

Det er nemlig her, man har overblikket over varer til virksomheden, og derfor også her denne vigtige forsendelse skulle leveres for kontrol, lagerføring og efterfølgende distribution.

-hawin

16/12 2016
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt