Stor mangel på trafikfaglige ingeniørerFormand for VEJ-EU og drifts- og teknikdirektør i Vejdirektoratet Michael Kirkfeldt.

Stor mangel på trafikfaglige ingeniører

Der er mangel på trafikfaglige ingeniører, og vejbranchen kalder nu på handling, hvis der skal trylles de rette kompetencer frem til realisering af planlagte projekter, vedligehold af den eksisterende infrastruktur og andre presserende opgaver

På Vejforum, som hvert år samler mere end 1.200 trafikfaglige medarbejdere på vejområdet, satte VEJ-EU fokus på den stigende mangel på diplom- og civilingeniører i Danmark.

- Vi præsenterede her en undersøgelse baseret på interviews og besvarelser fra universiteter og fra aktører i branchen og studerende. Og undersøgelsen bekræfter, at det trafikfaglige arbejdsfelt er i krise, fortæller udviklingskonsulent Christian Dunthorne-Bille fra VEJ-EU og fortsætter:

- Vejsektoren higer, som resten af det danske arbejdsmarked, efter arbejdskraft, og vi har brug for ingeniører. Desværre ser det ud til, at problemet vil vokse for vejsektoren, og det underbygges af en prognose fra IDA, som anslår, at der kommer til at mangle omkring 6.500 diplom- og civilingeniører i Danmark i 2025.

Branchen må selv handle
VEJ-EU’s undersøgelse og prognosen fra IDA får derfor vejbranchen til at kigge indad efter initiativer, som kan være med til at vende den truende udvikling.

- Vejsektoren skal tænke kreativt for at vinde kampen om de unge. Når de unge specialiserer sig, ser vejområdet ikke ud til at have tilstrækkelig appel, siger formand for VEJ-EU og drifts- og teknikdirektør i Vejdirektoratet Michael Kirkfeldt.

VEJ-EU peger specielt på tre ting, som branchen ser ud til at kunne handle i forhold til, og som kan få flere til at søge mod de trafikfaglige specialer.

- For det første skal vi synliggøre og brande, hvor spændende infrastruktur er. Vi skal være bedre til at fortælle, hvor interessant det er at skabe velfungerende infrastruktur og opbygge et bæredygtigt trafiksystem. Vi skal være bedre til at formidle viden om vejsektoren og forbinde den viden med jobbet som ingeniør – og også få gjort op med vejsektoren som klimasynder, fastslår Michael Kirkfeldt, som håber på en ung generation af ingeniører, som har ambitioner om at gøre en forskel for vejsektoren og dermed for hele Danmarks klimaregnskab.

Opråb til Borgen
VEJ-EU peger videre på, at branchen skal være bedre til at sparke hul igennem til politikerne på Christiansborg. Her handler det om, at der også internt i branchen sker bedre koordinering af agenda og budskaber.

- Samarbejde og fokus fra alle kanter af branchen er nødvendig, hvis det virkelig skal batte. Vi er nødt til at være tydelige, fx når vi står med en politisk beslutning om at udflytte uddannelser. Der er bred enighed om, at udflytning af de trafikfaglige civilingeniøruddannelser vil medføre færre ingeniører til vejområdet.

- Vi ser nu undervisere reagere ved at opsige deres stillinger og antallet af kandidater ser ud til at falde. Uanset de velmente politiske motiver, så er facit et stort minus i forhold til at afhjælpe manglen på ingeniører til vejsektoren, pointerer udviklingskonsulent hos VEJ-EU Christian Dunthorne-Bille.

Christian Dunthorne-Bille understreger, at kampen om fremtidens ingeniører ikke bare kræver aktiv handling fra branchen selv. Det kommer også til at koste penge.

- Vi er nødt til at sikre accept af, at rekrutteringskampen kommer til at koste mange penge. Og en stor del af pengene skal komme fra branchen selv, som en investering. Fx til kampagner, der kan få flere unge talenter til at kigge i retning af vejområdet som karrierevej.

- Ingeniører er efterspurgte, og vi kommer ikke gratis til de kompetencer, der skal til for at løse de opgaver, som vejsektoren har fået på infrastrukturområdet, siger Christian Dunthorne-Bille, som vurderer, at initativerne kan forankres hos VEJ-EU, som har kontakt med alle dele af branchen.

-hawin

9/1 2023
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil