
Track and Trace højner kvaliteten af leveringerne
Den norske elektronikgrossist, Berggård Amundsen og Co har samlet sporingsdata i et system, der er integreret med WMS løsningen.Men Track and Trace er ofte en mangelvare i B2B leverancer, siger softwareudvikleren Consignor
Berggård Amundsen og Co sender hver dag over 1200 pakker til kunder i hele Norge. Det bliver til mellem 20.000 og 50.000 pakker, der bliver leveret med forskellige transportører af op mod 80 forskellige ruter.
Virksomheden har derfor investeret i en løsning, som gør det lynhurtigt at spore alle leverancer i hele koncernen, fortæller Logistikdirektør, Rolf Inge Danielsen:
-Vores kunder kan ikke udføre deres arbejde, hvis de ikke får rettidig levering. Derfor er track & trace en uundværlig del af vores levering, så vi kan spore forsendelser og advisere vores kunder.
Vi benytter flere forskellige transportører, som hver dag leverer varer fra vores centrallager og vores 25 servicecentre i Norge. Med så mange forskellige transportører og ruter, kan det være tidskrævende at spore forsendelser. Vi har derfor investeret i et forsendelsessystem, som samler al sporingsdata i ét system, der er integreret både med vores WMS system, Astro, som benyttes på centrallageret i Ski og med vores ERP-system, M3, som vores 25 servicecentre har adgang til.
På den måde kan alle vores medarbejdere spore alle leverancer i hele koncernen, og det forbedrer vores track & trace, siger logistikdirektøren.
Mere end tryghed
Hvor Rolf Inge Danielsen ikke tøver med at sige, at track & trace er med til at højne kvaliteten af virksomhedens leveringer, er der stadig mange B2B forhandlere, som ikke benytter sig af muligheden.
Den ofte mangelfulde track and trace i B2B forsendelser undrer i virksomheden Consignor, som udvikler software til distribution.
- For B2B kunder kan en levering være afgørende for, om de kan udføre deres arbejde. Dermed er det en fordel, hvis de kan spore deres pakker, så de kan planlægge deres arbejde i forhold til leveringstidspunkt, og samtidig se, hvis pakken er forsinket eller forsvundet.
Denne information gør også leverandøren i stand til at gribe ind så hurtigt som muligt for at få forsendelsen tilbage på sporet, helst inden kunden opdager det. Ud over at øge kundetilfredshed, kan track & trace også mindske leverandørens arbejdsbyrde i form af færre kundehenvendelser i forbindelse med forsendelser.
Derfor kan man undre sig over, hvorfor så få virksomheder med B2B leveringer ikke tilbyder track & trace på deres forsendelser, når teknologien allerede findes og anvendes i høj grad ved B2C forsendelser, siger koncernchef i Consignor, Steffen Pasgaard.
Han tilføjer, at leverandøren også kan bruge den øgede gennemsigtighed, som track & trace giver, til at overvåge deres transportører i forhold til forandringer i kvalitet og pålidelighed, og at det giver leverandøren en fordel når der skal forhandles aftaler med transportørerne.
- lipe