Transportsektoren godt rustet til økonomisk uvejr
Mere end to ud af tre virksomheder inden for transportsektoren har trods flere års uforudsigelighed og pressede forsyningskæder formået at sikre resultatfremgang og løfte egenkapitalen. Det viser en ny regnskabsanalyse af knap 600 transportvirksomheder foretaget af Spar Nord og BDO. Dermed står transportvirksomhederne på et solidt fundament frem mod det uvejr, som lurer i horisonten
De seneste år har transportsektoren været præget af stor uforudsigelighed. Først var det nedlukninger og coronasmitte, der satte forsyningskæderne under pres og skabte flaskehalse, og dernæst blev Suezkanalen blokeret i seks dage, hvilket skulle vise sig at have en langvarig dominoeffekt på tværs af de globale forsyningskæder.
Uforudsigeligheden slutter dog ikke der – for krig i Ukraine, inflation og prisstigninger på blandt andet brændstof kaster nu endnu mere grus i maskineriet.
Det til trods står størstedelen af de danske transportvirksomheder godt rustet til den krise, der allerede kradser i flere steder i branchen.
Det viser en gennemgang af det seneste års regnskaber fra knap 600 danske transportvirksomheder med mellem 10 og 999 årsværk, som Spar Nord og BDO har foretaget i forbindelse med erhvervsprisen Succesvirksomhed 2022.
69 procent af transportvirksomhederne havde sidste år fremgang i resultatet, og for hele 78 procent lykkedes det at løfte egenkapitalen.
- Selvom coronakrisen satte verdens logistikkæder under voldsomt pres, har transportsektoren om nogen været begunstiget de seneste år. En cocktail bestående af forsinkelser, øget købelyst i kølvandet på nedlukninger og skyhøje fragtrater har nemlig ført til høje eksportindtægter særligt inden for shippingsektoren, der således går velpolstrede ind i en tid med opbremsning.
- Eksempelvis toppede fragtraten mellem Shanghai og Rotterdam i september 2021 med 14.558 amerikanske dollars per container, men i løbet af efteråret er fragtraten faldet til 2.192 amerikanske dollars og er således tæt på det niveau, vi så inden coronapandemien, siger cheføkonom hos Spar Nord Jens Nyholm.
I september sidste år kostede det i gennemsnit 10.300 amerikanske dollars at fragte en container med skibsfart, mens prisen nu er 3.100 amerikanske dollars.
- Til trods for, at udfordringerne har stået i kø siden coronaens udbrud, er transportvirksomhederne kommet fornuftigt ud af den ene udfordring efter den anden.
- Samtidig har pres på forsyningskæderne og flaskehalse flyttet logistik og forsyningssikkerhed højere op på dagsordenen i mange virksomheder, og transportvirksomhederne har generelt set vist sig dygtige til at udvise rettidig omhu og manøvrere sig gennem uforudsigeligheden – og det kan vise sig vigtigt i den kommende tid, siger statsautoriseret revisor hos BDO Peter Mikkelsen.
Branchen vil ikke gå ram forbi
Særligt speditørvirksomhederne går imod de usikre tider med et godt økonomisk udgangspunkt. Hele 79 procent af speditørerne havde sidste år fremgang i resultatet, mens det til sammenligning blot gjaldt for 65 procent af virksomhederne, der beskæftiger sig med vejgodstransport.
- De seneste års massive pres på de globale forsyningskæder har skabt stor efterspørgsel på effektive transportløsninger, og det har formentligt smittet positivt af på speditørerne, der planlægger og eksekverer transport til lands, til vands og i luften, siger Peter Mikkelsen.
Overordnet set har transportvirksomhederne klaret sig godt, men selvom det kan være svært at spå om, hvilke steder en potentiel krise kommer til at gøre mest ondt, så skal transportbranchen ikke forvente at gå ram forbi, lyder det fra Jens Nyholm:
- Ligesom vi så det under coronapandemien, vil transportbranchen forventeligt igen se udsving i købelysten, hvilket selvsagt påvirker den globale transport, mens virksomhederne også skal tackle højere energipriser og de afledte effekter af krigen i Ukraine.
- Derfor vil logistiksektoren heller ikke gå gennem en økonomisk afmatning uden skrammer, siger han og tilføjer, at krisen rammer efter flere år med gode betingelser for transportvirksomhederne:
- Sektoren har de seneste år haft mildest talt gode betingelser til at polstre sig og fremtidssikre forretningen. For selvom pandemien gav visse logistiske udfordringer, nød branchen godt af såvel forbrugsfesten som højere fragtrater, der skabte optimale vilkår for vækst, fortæller Jens Nyholm slutteligt.
Tabel 1: Andel transportvirksomheder med fremgang i henholdsvis årets resultat og egenkapital i 2021
|
Fremgang i årets resultat i 2021 |
Fremgang i egenkapital i 2021 |
Andel virksomheder |
69% |
78% |
Kilde: Spar Nord og BDO
Om tabel 1
Tabellen viser andelen af de 600 danske virksomheder med mellem 10 og 999 årsværk indenfor transportsektoren, der havde fremgang i henholdsvis årets resultat og egenkapitalen i 2021.
Transportbranchen er defineret efter Dansk Branchekode DB19.
Tabel 2: Andel virksomheder med fremgang i henholdsvis årets resultat og egenkapital i 2021 fordelt på de største underbrancher i transportsektoren
Underbranche |
Andel med fremgang i årets resultat i 2021 |
Andel med fremgang i egenkapital i 2021 |
Vejgodstransport |
65% |
82% |
Speditører |
79% |
87% |
Andre post- og kurertjenester |
64% |
64% |
Turistkørsel og anden landpassagertransport |
64% |
73% |
Sø- og kysttransport af gods |
62% |
71% |
Oplagrings- og pakhusvirksomhed |
56% |
78% |
Flytteforretninger |
76% |
88% |
Andre tjenesteydelser i forbindelse med transport |
67% |
60% |
Skibsmæglere |
77% |
77% |
Bugserings-, bjærgnings- og redningsvæsen mv. |
60% |
80% |
Kilde: Spar Nord og BDO
Om tabel 2
Tabellen viser andelen af de virksomheder med 10 og 999 årsværk, der havde fremgang i henholdsvis årets resultat og egenkapitalen i 2021 fordelt på de største underbrancher indenfor transportsektoren.
Underbrancherne er defineret efter Dansk Branchekode DB19. Tabellen er sorteret efter brancher med størst antal virksomheder.
Om regnskabsanalysen
Spar Nord og BDO har i fællesskab hentet og analyseret regnskaber for cirka 350.000 danske virksomheder med mellem 10 og 999 årsværk.
Blandt den indledende gruppe af virksomheder er 11.500 regnskaber blevet udvalgt til yderligere gennemgang af blandt andet egenkapital og årets resultat for de seneste fem år. Herudover er der foretaget analyser af de 11.500 virksomheders fordeling på regioner, kommuner og brancher. Brancheanalyserne er baseret på Dansk Branchekodes DB19-standardgruppering.
Om Succesvirksomhed 2022
Spar Nord og BDO stiftede i 2019 Succesvirksomhed som er en erhvervspris, der anerkender de danske små og mellemstore virksomheder med mellem 10 og 999 årsværk. Succesvirksomhederne kvalificerer sig på baggrund af antal ansatte og vurderes ud fra performance på følgende parametre:
- Vækst i resultat før skat de seneste fem år
- Soliditetsgrad over 20 % i det seneste regnskabsår
- Vækst i soliditeten målt over de seneste fem år
- Evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag
Virksomhederne bliver for hvert kriterie tildelt point, alt efter hvor godt de klarer sig. Det er det samlede antal point, der afgør, om en virksomhed bliver en del af de i alt 1.000 succesvirksomheder.
Fonde, finansielle holdingselskaber, udenlandske datterselskaber, pengeinstitutter samt rådgivnings- og revisionsvirksomheder er ikke medtaget blandt de 1.000 succesvirksomheder.
-hawin
Om Spar Nord
Med flere end 440.000 kunder, cirka 1.600 medarbejdere og 60 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. I 2021 leverede Spar Nord et resultat efter skat på 1.368 millioner kroner. Spar Nord ejes af ca. 93.500 aktionærer.
Om BDO
BDO Statsautoriserede revisionsaktieselskab er landets fjerdestørste rådgivnings- og revisionsvirksomhed. BDO er 100 procent danskejet og -ledet. Alle aktionærer er arbejdende partnere i virksomheden, som har mere end 1.300 medarbejdere og 32 kontorer. I regnskabsåret 2020/2021 havde virksomheden en omsætning på 1.180 mio. kroner.
BDO er en del af det internationale BDO-netværk, der tæller cirka 100.000 medarbejdere i 164 lande. På verdensplan har BDO en omsætning på 11,8 mia. USD.