Tætstablede bakker sparer transportudgifter

Tætstablede bakker sparer transportudgifter

Tætstablede bakker giver ofte problemer for dispenseringsmaskinerne i fødevareindustrien. Men JKT har udviklet maskine, som både er hurtig og effektiviserer logistikken

Af Hans Windeløv

Særligt inden for convenience food og ready meals er de bakker, man bruger, fremstillet, så de er meget tætte i stablingen. Det reducerer pladsspild og er hensigtsmæssigt både på lageret og i vareforsyningen, hvor man dermed ikke skal transportere en masse luft. Man får en mere effektiv og miljøvenlig transport og får altså også plads til flere bakker i dispenseringsmaskinerne ude i fødevareproduktionerne.

400 bakker i minuttet
Men netop dispenseringen af bakkerne har i mange år været en af problemstillingerne ved de tætstablede bakker. Det er nemlig ikke alle dispenseringsmaskiner, som er glade for de tætstablede bakker. Det fortæller Flemming Aarslev Christensen fra Jysk Konstruktions Teknik, JKT, i Randers.

Firmaet har lang erfaring med konstruktion af dispenseringsmaskiner til produktionslinjerne i blandt andet fødevareindustrien. Nu lancerer JKT så en A2 dispenseringteknologi,  til netop tætstablede bakker.

- Det gør det muligt at dispensere bakkerne fejlfrit, og med op til hastigheder på 400 bakker i minuttet. Det er nyt og er noget, vi har brugt lang tid på at realisere, siger Flemming Aarslev Christensen og fortæller, at firmaet har samarbejdet med flere plastbakke producenter gennem et langt udviklingsforløb.

Lang tradition med hakket oksekød
- Når det eksempelvis handler om fersk kød, er der en lang tradition for at bruge flere forskellige standardbakker, som alle ligner hinanden og er stort set ens i størrelse. Det er blandt andet dem, man snupper i køledisken med 500 gram hakket oksekød. Fra kødproducent til kødproducent og fra pakkeri til pakkeri bruger man bakker, som er meget ensartede, og som har det tilfælles, at den enkelte bakke er meget nem at dispensere fra stablen med tomme bakker. Disse tomme bakker er nemlig stablet med op til otte millimeters afstand til hinanden. Det gør det nemt for dispenseringsmekanikken at dispensere bakkerne og føre dem frem til fyldeprocessen, som derfor kan ske i et meget højt tempo, siger Flemming Aarslev Christensen og kommer ind på, at der ofte kun er ned til 1,4 millimeter mellem de tætstablede bakker til convenience food og såkaldte Ready Meals.

- Udstyr til dispensering af de tætstablede bakker er ikke så udbredt, og der har indtil nu været  problemer og store udfordringer med at dispensere disse bakker. Det er vi sikre på, at vores ny A2 dispenserings teknologi vil ændre, siger han.

Brugen af de tætstablede bakker er endnu ikke så udbredt i Danmark. De bliver primært anvendt i offentlig regi i forbindelse med ældre- og plejehjemsmad.

- Lande som England og Irland er dog fem til seks år foran i forbruget af disse bakker, og her har man et meget større forbrug af convenience løsninger i dagligdagen, og den tendens vil også ramme Danmark i de kommende år, siger Flemming Aarslev Christensen.  

Bakker med variationer er velkomne
Jysk Konstruktions Teknik har udviklet dispenseringsteknologien, A2, hvor dispenseringsværktøjerne kan dispensere bakkerne, selv om de er meget tæt stablede. Maskinen bruger fire af de såkaldte denesting værktøjer, når den dispenserer en kvadratisk eller rektangulær bakke.

- Teknologien kan håndtere både tætstablede bakker og de traditionelle bakker. Og samtidig kan løsningen håndtere bakker fra mange forskellige producenter og også bakker, som varierer i størrelse inden for nogle bestemte tolerancer, siger Flemming Aarslev Christensen.

Han kommer ind på, at man med specialfremstillet måleudstyr kan opmåle og dokumentere de forskellige bakkers variationer, stakkecentricitet og tolerancer. Herefter fremstilles og konfigureres A2 dispenserings værktøjerne og monteres i selve dispenseringsmaskinen, hvorefter de tætstablede bakker dispenseres fejlfrit.

- Vi ser et kæmpe potentiale med den nye bakke dispenserings teknologi. Brugen af den betyder, at det bliver interessant for fødevareproducenter og brandowners at orientere sig efter de bakker, der giver store besparelser  i alle logistikleddene. De bakker, der i tom tilstand før fyldte fire paller, kan nu være på en palle. Det giver altså en mere effektiv og miljørigtig transport, hvor man over lange afstande kan spare op til 40 % af transportudgifterne. Og så skaber det også en langt mere effektiv produktion hos fødevareproducenterne, da der kan være mange flere bakker i indfødningsmagasinerne på maskinerne, og dispenseringen samtidig er hurtig, forklarer Flemming Aarslev Christensen.     

23/10 2017
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag