Bedstemor viste vejen til indsatsen mod manuelle palleløft

Bedstemor viste vejen til indsatsen mod manuelle palleløft

Majbritt Svane startede i 1998 som Salgs- og Marketingassistent hos PALOMAT®. Siden 2008 har hun stået i spidsen for afdelingen og drevet den til den succes, den er i dag, og i år fejrer hun 25 års jubilæum i virksomheden, som vokser år for år

En kold vinterdag i 1998, fortalte Majbritt Svanes bedstemor om en stillingsannonce fra BILA, og sagde: ”De søger sådan en som dig, Majbritt”.

Majbritt søgte stillingen, men i lang tid hørte hun ingenting. En dag, hvor hun sad og blundede lidt i lænestolen, ringede telefonen pludselig. Det var Jan Bisgaard, BILAs direktør. Han ville gerne tale med hende om jobbet

som Salgs- og Marketingassistent for PALOMAT®. Majbritt var i tvivl, men efter lidt overvejelser valgte hun at tage af sted – og hun har ikke set sig tilbage siden.

Det stod nemlig hurtigt klart, at det var et spændende job med masser af muligheder.

-Da jeg startede for 25 år siden, var vi 28-30 ansatte – og i PALOMAT var vi kun mig og en tekniker, som brugte 10% af sin tid på PALOMAT®. At være en del af den udvikling, som BILA har gennemgået de sidste 25 år, har været enormt spændende, fortæller Majbritt.

Bedstemor havde altså uden at vide det, fundet den helt rette hylde til Majbritt.
-Jeg har nok aldrig helt vist, hvad jeg ville. Ikke haft en forkromet karrieredrøm. Det er bare kommet hen ad vejen. Spurgte du mig som nyuddannet, om jeg skulle arbejde med eksport og forhandlersalg, havde jeg sagt nej – men i dag kan jeg ikke forestille mig, at arbejde med andet. Jeg har aldrig kedet mig i dette job, og jeg kan ikke mindes én eneste dag, hvor jeg ikke har glædet mig til at komme ind på kontoret.

Fra lukningstruet til bragende succes
Ser man på PALOMAT® i dag, er forretningen en bragende succes. År efter år sættes der ambitiøse mål – og år efter år indfries de.
Sådan har det dog ikke altid været. I starten af 10’erne var der modvind i sejlene, og en kort overgang overvejede bestyrelsen, om det var bedst bare at lukke afdelingen.

Det gjorde de heldigvis ikke. Tværtimod satte de alle sejl ind – denne gang måtte det briste eller bære.

-2012 er et år, jeg særligt husker. Det var året, hvor vi for alvor satsede butikken. Vi lancerede PALOMAT® Greenline, vi oprustede på salgsfronten og skruede op for marketing. Det var også i 2012, at vi begyndte at holde forhandlermøder og tage på messe. 2012 var et skelsættende år. Mange havde måske valgt, at dreje nøglen om og satse på noget andet – men vi havde en grundlæggende tro på, at vores produkt ville gavne ude i produktionsvirksomhederne. Så i stedet gik vi all in.”
Og det gav pote.
I dag sælges PALOMATs pallemagasiner over hele verden, og hvert år vokser både teamet, målsætningerne og omsætningen.

Atypisk forhandlertilgang
Spørger man Majbritt, hvorfor PALOMAT® har fået den succes, den har i dag, skyldes det særligt det store globale forhandlernetværk.

-Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at en stor del at succesen skyldes vores dygtige og dedikerede forhandlere. De har i den grad hjulpet os med at vinde indpas på den internationale scene, ved at introducere vores produkt på deres markeder og bidrage til brandingen af PALOMAT®, fortæller hun.

At få succes med forhandlersalg kan være svært, men ifølge Majbritt skyldes deres succes en måske lidt atypisk tilgang – eller i hvert fald en tilgang, der har været forud sin tid.

-Vi har altid haft høje forventninger og stillet store krav til vores forhandlere. Vi ser dem som vores forlængede arm; en kollega, vi desværre ikke ser dagligt på kontoret, men som stadig er en lige så stor del af holdet, som vi selv er. Nogle mener, vi er for ”pushy”, og det er okay. Så er vi bare ikke det rette match. Til gengæld kan forhandlerne også forvente en masse af os. Vi står klar med salgssparring, marketingressourcer, fælles arrangementer og teknisk support.

Ud over forhandlerne, skyldes succesen selvfølgelig også PALOMAT® teamet; salg, support og marketing, som har sin daglige gang på Mors.

-Det skal være sjovt at gå på arbejde. Og det må man sige, det er det hos os. Det er skønt at se, hvordan vi hjælper og motiverer hinanden hver eneste dag. Vores produkt er som sådan ikke unikt, men det er vores setup til gengæld. Vi kan sælge til hele verden, selvom alle sidder samlet i en lille bygning på Mors. Og dét hjælper os i hverdagen. På denne måde kan vi understøtte og motivere hinanden, til at skabe resultater sammen med forhandlerne.

En del af inventarlisten
I de sidste 25 år er det ikke kun PALOMAT®, der har udviklet sig. Det har Majbritt Svane også.

-Vi er gået fra at være et team på 2 til et team på 25. Det har selvfølgelig også stillet krav til mine evner som leder. Jeg har blandt andet lært at tage den svære samtale, selvom det aldrig er sjovt. Og så har jeg haft stort fokus på, hvordan jeg kan uddanne sælgerne til at motivere vores forhandlere.
Heldigvis har hun haft gode læremestre – og Majbritt er heller ikke for stolt til at bede om hjælp, hvis hun ikke selv kunne løse opgaven.

-Jeg har måske en tendens til at blande mig i ting, jeg synes er spændende, og påtage mig opgaver, jeg ikke nødvendigvis er gearet til. Til gengæld er jeg heller ikke bleg for at spørge om hjælp. Heldigvis har jeg et fantastisk team, som støtter mig og bakker op om alle mine skøre idéer.

Fremtiden ligger også klar:

-Jeg er ikke færdig, svarer hun prompte, og med et glimt i øjet tilføjer hun

-Jan [Bisgaard, Direktør for BILA] plejer at drille mig med, at jeg er en fast del af inventarlisten. Det skal han passe på med, for den har man det med at smide ud. Det håber, jeg selvfølgelig ikke, jeg bliver. Jeg elsker mit job, og er slet ikke færdig med at sælge PALOMATer. Vi er jo først lige begyndt.

-lipe

22/5 2023
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen