NC Nielsen
Fuldt elektrisk Terberg til JN Spedition

Fuldt elektrisk Terberg til JN Spedition

N.C. Nielsen har leveret Danmarks første, af den nye generation fuldt elektriske Terberg YT-terminaltraktor. Modtageren af den klimavenlige terminaltraktor er JN Spedition i Køge, som i mange år har arbejdet med grøn omstilling, investeret betydelige midler i miljøteknologi

JN Spedition har til huse i Herning og Køge, hvor de er en del af Skandinavisk Transport Center, som har fokus på bæredygtige tiltag.

JN Spedition har etableret eget solcelleanlæg på taget, som leverer mere strøm end virksomheden selv bruger. Et CO2-anlæg nedsætter elforbruget markant, klimaskjolde isolerer ydervæggene, LED-lys sikrer et lavt forbrug og vilde blomster på friarealerne bidrager til biodiversiteten.

- Vi arbejder strategisk og langsigtet med den grønne omstilling. Vi vil gerne opfattes som firstmovere i transportbranchen og inspirere andre til at gå i samme retning. Vi investerer i den nyeste teknologi, så vi løbende kan forbedre vores grønne profil.

- Vi betaler nogle lærepenge, men overordnet set giver de grønne tiltag en god mavefornemmelse, udtaler bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft fra JN Spedition.

Grøn teknologi fra øverste hylde
Overgangen til grøn teknologi afspejler sig også i maskinparken hos JN Spedition. Alle stablere, hurtigløbere og reachtruck til intern transport er ændret fra blysyrebatterier til Lithium-ION batterier, så de kan mellemlades med grøn strøm fra virksomhedens eget solcelleanlæg.

Placeringen af JN Spedition i Køge er langt fra tilfældig og som medspiller i Skandinavisk Transport Center ønsker JN Spedition at sætte en høj standard blandt de øvrige virksomheder i området.

JN Speditions eget solcelleanlæg på taget, forsyner terminalen med overskudsenergi og giver strøm til den nye elektriske Terberg YT 203 EV-terminaltraktor.

Det handler om at være et godt eksempel og bidrage til fællesskabet ved blandt andet at få opsat el-standere til lastbiler, bane vejen for brintløsninger og tilbyde CO2-venlige lade faciliteter til kølemaskiner.

- Vi er parate til at gå langt i den grønne omstilling. Vi skal alle arbejde for at få lade-infrastrukturen på plads i hele landet. Vi har også et stærkt ønske om at kunne levere varer om natten i centrum af storbyerne, hvor vi kan køre støjsvagt, emissionsfrit og uden gener for den øvrige trafik. Det kræver naturligvis, at vi har de rette rammebetingelser fra politisk hold og her presser vi også på, pointerer Ove Søltoft.

Terberg med på rejsen
Ankomsten af den fabriksnye Terberg YT 203 EV terminaltraktor udtrykker endnu en etape af den grønne udviklingsrejse hos JN Spedition.

Den blev valgt som et grønt alternativ til en dieseludgave af samme maskintype og kommer med præcis samme ydeevne og med den væsentlige forskel, at den hverken udleder CO2 eller NOX og desuden overholder en lang række skrappe miljøkrav.

- Med den nye Terberg følger vi vores grønne linje med den nyeste teknologi. Vi har fået en individuelt tilpasset løsning med et avanceret ladesystem og Lithium-ION batterier.

- Vi oplader den med vores egen overskudsstrøm om formiddagen, så den står klar til at flytte køletrailere på terminalen om eftermiddagen. Det gør den støjsvagt, emissionsfrit og effektivt, udtaler medejer og direktør Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Hos JN Spedition skal den nye Terberg YT 203 EV hjælpe med at optimere den interne logistik, når et stort antal køletrailere skal flyttes til den rette rampe på det rette tidspunkt.

JN Spedition er langt fremme i den grønne omstilling og med en fuldt elektrisk Terberg YT 203 EV-terminaltraktor har virksomheden taget endnu et teknologisk stort skridt. Det glæder bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft samt direktør og medejer Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Om eftermiddagen er der ingen trækkere på terminalen, da chaufførerne skal overholde deres køre- og hviletidsbestemmelser. Her overtager den nye Terberg opgaven og kører i pendulfart med fyldte og tomme køletrailere på terminalen.

– Vores terminalmedarbejdere er meget begejstrede for den elektriske Terberg terminaltraktor. Den tilbyder et højt komfortniveau med en støjsvag kørsel, let adgang til kabine og kabler, en forbedret affjedring med minimale vibrationer og et godt udsyn fra førerpladsen.

- De ansatte på terminalen har ikke været længe om at lære køretøjet at kende og omfavne den nye teknologi, så det er blot en ekstra gevinst i det grønne regnskab, påpeger Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

 

1/8 2023
  • Stykgodscentrets medbringertrucks holder aldrig stille

    Stykgodscentrets medbringertrucks holder aldrig stille

    truck ›Gennem de seneste år har Stykgodscentret i Skive fået flere og flere opgaver for kunderne, hvor medbringertrucks spiller en afgørende rolle.
  • Mød de grønne giganter

    Mød de grønne giganter

    truck ›Mitsubishi Forklifts Trucks lancerer en ny serie af kraftfulde elektriske gaffeltrucks. Maskinerne i serien er støjsvage, er forsynet med rummelig kabine og avancerede betjeningsfunktioner, hvilket sørger for godt arbejdsmiljø og optimal brugertilpasning  
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal