Fuldt elektrisk Terberg til JN Spedition

Fuldt elektrisk Terberg til JN Spedition

N.C. Nielsen har leveret Danmarks første, af den nye generation fuldt elektriske Terberg YT-terminaltraktor. Modtageren af den klimavenlige terminaltraktor er JN Spedition i Køge, som i mange år har arbejdet med grøn omstilling, investeret betydelige midler i miljøteknologi

JN Spedition har til huse i Herning og Køge, hvor de er en del af Skandinavisk Transport Center, som har fokus på bæredygtige tiltag.

JN Spedition har etableret eget solcelleanlæg på taget, som leverer mere strøm end virksomheden selv bruger. Et CO2-anlæg nedsætter elforbruget markant, klimaskjolde isolerer ydervæggene, LED-lys sikrer et lavt forbrug og vilde blomster på friarealerne bidrager til biodiversiteten.

- Vi arbejder strategisk og langsigtet med den grønne omstilling. Vi vil gerne opfattes som firstmovere i transportbranchen og inspirere andre til at gå i samme retning. Vi investerer i den nyeste teknologi, så vi løbende kan forbedre vores grønne profil.

- Vi betaler nogle lærepenge, men overordnet set giver de grønne tiltag en god mavefornemmelse, udtaler bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft fra JN Spedition.

Grøn teknologi fra øverste hylde
Overgangen til grøn teknologi afspejler sig også i maskinparken hos JN Spedition. Alle stablere, hurtigløbere og reachtruck til intern transport er ændret fra blysyrebatterier til Lithium-ION batterier, så de kan mellemlades med grøn strøm fra virksomhedens eget solcelleanlæg.

Placeringen af JN Spedition i Køge er langt fra tilfældig og som medspiller i Skandinavisk Transport Center ønsker JN Spedition at sætte en høj standard blandt de øvrige virksomheder i området.

JN Speditions eget solcelleanlæg på taget, forsyner terminalen med overskudsenergi og giver strøm til den nye elektriske Terberg YT 203 EV-terminaltraktor.

Det handler om at være et godt eksempel og bidrage til fællesskabet ved blandt andet at få opsat el-standere til lastbiler, bane vejen for brintløsninger og tilbyde CO2-venlige lade faciliteter til kølemaskiner.

- Vi er parate til at gå langt i den grønne omstilling. Vi skal alle arbejde for at få lade-infrastrukturen på plads i hele landet. Vi har også et stærkt ønske om at kunne levere varer om natten i centrum af storbyerne, hvor vi kan køre støjsvagt, emissionsfrit og uden gener for den øvrige trafik. Det kræver naturligvis, at vi har de rette rammebetingelser fra politisk hold og her presser vi også på, pointerer Ove Søltoft.

Terberg med på rejsen
Ankomsten af den fabriksnye Terberg YT 203 EV terminaltraktor udtrykker endnu en etape af den grønne udviklingsrejse hos JN Spedition.

Den blev valgt som et grønt alternativ til en dieseludgave af samme maskintype og kommer med præcis samme ydeevne og med den væsentlige forskel, at den hverken udleder CO2 eller NOX og desuden overholder en lang række skrappe miljøkrav.

- Med den nye Terberg følger vi vores grønne linje med den nyeste teknologi. Vi har fået en individuelt tilpasset løsning med et avanceret ladesystem og Lithium-ION batterier.

- Vi oplader den med vores egen overskudsstrøm om formiddagen, så den står klar til at flytte køletrailere på terminalen om eftermiddagen. Det gør den støjsvagt, emissionsfrit og effektivt, udtaler medejer og direktør Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Hos JN Spedition skal den nye Terberg YT 203 EV hjælpe med at optimere den interne logistik, når et stort antal køletrailere skal flyttes til den rette rampe på det rette tidspunkt.

JN Spedition er langt fremme i den grønne omstilling og med en fuldt elektrisk Terberg YT 203 EV-terminaltraktor har virksomheden taget endnu et teknologisk stort skridt. Det glæder bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft samt direktør og medejer Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Om eftermiddagen er der ingen trækkere på terminalen, da chaufførerne skal overholde deres køre- og hviletidsbestemmelser. Her overtager den nye Terberg opgaven og kører i pendulfart med fyldte og tomme køletrailere på terminalen.

– Vores terminalmedarbejdere er meget begejstrede for den elektriske Terberg terminaltraktor. Den tilbyder et højt komfortniveau med en støjsvag kørsel, let adgang til kabine og kabler, en forbedret affjedring med minimale vibrationer og et godt udsyn fra førerpladsen.

- De ansatte på terminalen har ikke været længe om at lære køretøjet at kende og omfavne den nye teknologi, så det er blot en ekstra gevinst i det grønne regnskab, påpeger Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

 

1/8 2023
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen