NC Nielsen
Fuldt elektrisk Terberg til JN Spedition

Fuldt elektrisk Terberg til JN Spedition

N.C. Nielsen har leveret Danmarks første, af den nye generation fuldt elektriske Terberg YT-terminaltraktor. Modtageren af den klimavenlige terminaltraktor er JN Spedition i Køge, som i mange år har arbejdet med grøn omstilling, investeret betydelige midler i miljøteknologi

JN Spedition har til huse i Herning og Køge, hvor de er en del af Skandinavisk Transport Center, som har fokus på bæredygtige tiltag.

JN Spedition har etableret eget solcelleanlæg på taget, som leverer mere strøm end virksomheden selv bruger. Et CO2-anlæg nedsætter elforbruget markant, klimaskjolde isolerer ydervæggene, LED-lys sikrer et lavt forbrug og vilde blomster på friarealerne bidrager til biodiversiteten.

- Vi arbejder strategisk og langsigtet med den grønne omstilling. Vi vil gerne opfattes som firstmovere i transportbranchen og inspirere andre til at gå i samme retning. Vi investerer i den nyeste teknologi, så vi løbende kan forbedre vores grønne profil.

- Vi betaler nogle lærepenge, men overordnet set giver de grønne tiltag en god mavefornemmelse, udtaler bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft fra JN Spedition.

Grøn teknologi fra øverste hylde
Overgangen til grøn teknologi afspejler sig også i maskinparken hos JN Spedition. Alle stablere, hurtigløbere og reachtruck til intern transport er ændret fra blysyrebatterier til Lithium-ION batterier, så de kan mellemlades med grøn strøm fra virksomhedens eget solcelleanlæg.

Placeringen af JN Spedition i Køge er langt fra tilfældig og som medspiller i Skandinavisk Transport Center ønsker JN Spedition at sætte en høj standard blandt de øvrige virksomheder i området.

JN Speditions eget solcelleanlæg på taget, forsyner terminalen med overskudsenergi og giver strøm til den nye elektriske Terberg YT 203 EV-terminaltraktor.

Det handler om at være et godt eksempel og bidrage til fællesskabet ved blandt andet at få opsat el-standere til lastbiler, bane vejen for brintløsninger og tilbyde CO2-venlige lade faciliteter til kølemaskiner.

- Vi er parate til at gå langt i den grønne omstilling. Vi skal alle arbejde for at få lade-infrastrukturen på plads i hele landet. Vi har også et stærkt ønske om at kunne levere varer om natten i centrum af storbyerne, hvor vi kan køre støjsvagt, emissionsfrit og uden gener for den øvrige trafik. Det kræver naturligvis, at vi har de rette rammebetingelser fra politisk hold og her presser vi også på, pointerer Ove Søltoft.

Terberg med på rejsen
Ankomsten af den fabriksnye Terberg YT 203 EV terminaltraktor udtrykker endnu en etape af den grønne udviklingsrejse hos JN Spedition.

Den blev valgt som et grønt alternativ til en dieseludgave af samme maskintype og kommer med præcis samme ydeevne og med den væsentlige forskel, at den hverken udleder CO2 eller NOX og desuden overholder en lang række skrappe miljøkrav.

- Med den nye Terberg følger vi vores grønne linje med den nyeste teknologi. Vi har fået en individuelt tilpasset løsning med et avanceret ladesystem og Lithium-ION batterier.

- Vi oplader den med vores egen overskudsstrøm om formiddagen, så den står klar til at flytte køletrailere på terminalen om eftermiddagen. Det gør den støjsvagt, emissionsfrit og effektivt, udtaler medejer og direktør Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Hos JN Spedition skal den nye Terberg YT 203 EV hjælpe med at optimere den interne logistik, når et stort antal køletrailere skal flyttes til den rette rampe på det rette tidspunkt.

JN Spedition er langt fremme i den grønne omstilling og med en fuldt elektrisk Terberg YT 203 EV-terminaltraktor har virksomheden taget endnu et teknologisk stort skridt. Det glæder bestyrelsesformand og medejer Ove Søltoft samt direktør og medejer Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

Om eftermiddagen er der ingen trækkere på terminalen, da chaufførerne skal overholde deres køre- og hviletidsbestemmelser. Her overtager den nye Terberg opgaven og kører i pendulfart med fyldte og tomme køletrailere på terminalen.

– Vores terminalmedarbejdere er meget begejstrede for den elektriske Terberg terminaltraktor. Den tilbyder et højt komfortniveau med en støjsvag kørsel, let adgang til kabine og kabler, en forbedret affjedring med minimale vibrationer og et godt udsyn fra førerpladsen.

- De ansatte på terminalen har ikke været længe om at lære køretøjet at kende og omfavne den nye teknologi, så det er blot en ekstra gevinst i det grønne regnskab, påpeger Kenneth Bell fra JN Spedition i Køge.

 

1/8 2023
  • Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    Hovedeftersynet er GAFSAMs DNA

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Høj kvalitet i det årlige hovedeftersyn af gaffeltruck garanterer, at maskinerne er sikre at bruge i de næste 12 måneder. Eftersynet kræver dygtige montører, og brancheforeningen GAFSAM sørger sammen med uddannelsesstedet, HEG, for at klæde montørerne på til udfordringerne med et tredages kursus
  • Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    Dematic og Linde Material Handling samler kræfterne på messe

    truck ›Når Logistik og Transport-messen i Göteborg åbner dørene den 14. og 15. november, vil de besøgende kunne se de to virksomheder udstille sammen og bl.a. demonstrere fordelene ved integrerede forsyningskædeløsninger
  • Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    Dobbeltsejr til CombiLift ved prisuddeling

    truck ›Leverandøren og producenten af løsninger til varehåndtering, Combilift har med to vundne priser opnået dobbelt anerkendelse ved dette års UK Engineering & Manufacturing Awards 2024
  • Robotter i logistik boomer på verdensplan

    Robotter i logistik boomer på verdensplan

    truck ›Efterspørgslen på robotter til transport og logistik er stigende: I 2023 blev der solgt næsten 113.000 robotter til transport- og logistikopgaver, hvilket er en stigning på 35 %
  • Vanderlande køber Siemens Logistics

    Vanderlande køber Siemens Logistics

    truck ›Leverandøren af logistik og procesautomatiseringsløsninger til lager- logistik-, pakke- og lufthavnssektoren, Vanderlande overtager Siemens Logistics fra den nuværende ejer Siemens
  • Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

    truck ›Nu lancerer N.C. Nielsen en af de hidtil kraftigste el-gaffeltruck til heavy handling-markedet, nemlig den fuldt elektriske Konecranes E-VER med løftekapaciteter på 18-25 ton til en bred vifte af kunder i de nordiske lande. Nøgleordene er nul emission, energieffektivitet og et innovativt systemdesign, der yder et markant bidrag til den grønne omstilling
  • Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    Nu forhandler N.C. Nielsen V-MOVE trailerflyttere

    truck ›N.C. Nielsen er begyndt at forhandle V-MOVE trailer-flyttere på det danske marked. Næsten før blækket er tørt på kontrakten med den hollandske producent, har N.C. Nielsen leveret den første V-MOVE løsning til en dansk kunde
  • Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    Autonome transportløsninger vinder ind i lufthavnene

    truck ›TractEasy bygger føreløse traktorer, som kan transportere 20 tons fragt i al slags vejr. Det er interessant for stadigt flere lufthavne, som nu anvender det module transportsystem til bagagehåndtering og det øvrige fragtgods til og fra flyene. Og helt ny fragtdolly er på vej næste år