NC Nielsen
Lithium-batteri består krævende holdbarhedstest

Lithium-batteri består krævende holdbarhedstest

GNB Industrial Power – en afdeling af Exide Technologies, der er en førende, global producent af energilagringsløsninger, oplyser, at virksomhedens Sonnenschein Lithium-batteri har bestået en række krævende holdbarhedstest i et stort europæisk distributionscenter

Testene viste, at et enkelt lithium-ion-batteri kunne forsyne en gaffeltruck med strøm døgnet rundt kun med korte pauseladninger i medarbejdernes pause. Det har især stor betydning i virksomheder, der arbejder i treholdsskift, hvor det normalt er nødvendigt at skifte batteri.

Testene fandt sted i et stort distributionscenter, der tilhører en af Europas førende snackproducenter. De blev tilrettelagt af GNB, en division af Exide Technologies, og Magaziner Lager- und Fördertechnik, en tysk producent af specialbyggede smalgangstrucks. De to virksomheder har arbejdet tæt sammen i årtier, og de arbejder nu på at klarlægge, hvordan lithium-ion-teknologien kan komme Magaziners kunder til gode.

Lithium-ion bliver stadig mere udbredt inden for stort set alle segmenter af batterimarkedet. Teknologien har utrolig mange fordele. Lithium-ion-batterier har bl.a. større anvendelig kapacitet, de både fylder og vejer mindre, de lades hurtigere, og de kræver kun et minimum af vedligeholdelse.

GNB er en af de førende eksperter inden for lithium-ion-batterier til gaffeltrucks. GNB har leveret lithium-ion batterier til 100 applikationer i Europa og stiller al sin knowhow og ekspertise til rådighed for kunderne, så de kan få fuldt udbytte af teknologien.

GNB nyder stor popularitet på gaffeltruckmarkedet og er kendt for at hjælpe sine kunder med at reducere udgifterne og optimere TCO-omkostningerne. GNB’s sortiment omfatter produkter, der er udviklet specielt til bestemte anvendelsesområder.

For nogle virksomheder kan det bedste valg være Sonnenschein Lithium, mens det for andre kan være GNB’s højtydende blysyrebatterier som f.eks. Tensor eller Tensor xGEL. GNB sætter sig grundigt ind i den enkelte virksomheds behov og driftsmæssige forhold. Det sætter firmaet i stand til at foreslå den mest omkostningseffektive løsning til den pågældende kunde.

Fordelene ved lithium-ion-teknologi

Lithium-ion-batterier har adskillige fordele, der gør dem perfekte til stadig flere anvendelsesområder. De er mere energieffektive end traditionelle blysyrebatterier. De lades ca. otte gange så hurtigt som blysyrebatterier, og det betyder, at et enkelt batteri kan anvendes døgnet rundt. Det eneste, der kræves, er korte pauseladninger på 15-30 minutter, mens medarbejderne holder pause.

Lithium-ion-batterier er dyrere at anskaffe end almindelige batterier, men de reducerer ofte driftsomkostningerne for de aktuelle virksomheder. De er især velegnede i virksomheder, der kører med treholdsskift syv dage om ugen. Det ville normalt kræve to til tre batterier til hver gaffeltruck, der skulle udskiftes i dagens løb. Med et enkelt batteri pr. gaffeltruck kan driften effektiviseres og TCO-omkostningerne reduceres.

Virksomheder, der går over til lithium-ion, har ikke længere brug for laderum. Det frigør plads, der kan bruges til f.eks. lageropbevaring. Lithium-ion-batterier er desuden vedligeholdelsesfrie og skal ikke efterfyldes med vand, og de reducerer energiudgifterne væsentligt i forhold til blysyrebatterier.

Valg af teknologi

Holdbarhedstestene blev udført ved hjælp af GNB’s Sonnenschein Lithium-batteri. Dette batteri har en lang levetid på op til 4.000 cycles, det er udstyret med et BMS-system (Battery Management System), og det er optimeret til pauseladning. Batteriet kræver kun et minimum af vedligeholdelse, det lades meget hurtigt, og energitætheden er øget med 30%. Batteriet er udviklet til at reducere driftsomkostningerne i hele dets levetid, hvilket giver imponerende lave TCO-omkostninger.

Valget af lader faldt på GNB’s HP Lithium 78 V 200 A. Denne lader giver fuld ladning i løbet af 2 timer. Den gør det muligt at anvende gaffeltrucken kontinuerligt i to- eller treholdsskift ved hjælp af pauseladning, og den er konstrueret til at sikre maksimal ydeevne af GNB’s Sonnenschein Lithium-batteri.

Resultatet af holdbarhedstesten

Sonnenschein Lithium-batteriet klarede uden problemer en række udfordrende forhold. Holdbarhedstesten dokumenterede, at gaffeltrucken kunne anvendes i tre på hinanden følgende skift over en periode på 24 timer med ét og samme batteri. Ladning fandt sted, når gaffeltrucken ikke var i brug, eller medarbejderen holdt pause, så køretiden blev optimeret. Batteriet kunne bruges døgnet rundt med bare ni pauseladninger: seks af 15 minutters varighed og tre af 30 minutters varighed. Grafen nedenfor illustrerer treholdsdrift.

Der blev også foretaget test af toholdsskift, og Sonnenschein Lithium-batteriet klarede også dette uden problemer. I forbindelse med sidstnævnte var gaffeltrucken i brug fra kl. 6 om morgenen til kl. 10 om aftenen. Batteriet blev ladet om natten og to gange 30 minutter om dagen. Grafen nedenfor illustrerer toholdsskift.

 

 Batteriet klarede både to- og treholdsskift. Afhængigt af den enkelte virksomheds behov kan der nemt foretages endnu en pauseladning i forbindelse med formiddagspausen eller på et andet tidspunkt, hvor gaffeltrucken holder stille.

Det anbefales, at laderen placeres der, hvor gaffeltrucken normalt parkeres, så der ikke spildes tid på at transportere batteriet til og fra en central ladeenhed. Det betyder også, at der ikke længere er behov for laderum, så der frigøres plads til f.eks. lagerformål. For nyetablerede distributionscentre betyder lithium-ion-teknologien, at udgifterne til etablering af laderum helt kan spares.

Fremover kan ladning af gaffeltrucks ske på samme måde som for AGV’er med en automatisk ladestation og ladekontakter. En sådan løsning skal der tages højde for allerede i planlægningsfasen, og den kræver et tæt samarbejde mellem slutkunde, gaffeltruckproducent og producent af batteri og lader.

GNB’s førende batterier til gaffeltrucks er optimerede til at reducere de samlede TCO-omkostninger. Hvert enkelt batteri er udviklet til specielle anvendelsesområder, og GNB hjælper kunderne med at vælge det batteri, der passer til netop deres behov. Virksomheden tilbyder gerne totalløsninger og bistår med sin knowhow og ekspertise, så kunderne får mest muligt ud af teknologien. GNB’s sortiment af ladere og tilbehør er med til at maksimere batteriernes ydeevne og levetid. 

GNB, TENSOR og Sonnenschein er registrerede varemærker tilhørende Exide Technologies.

-hawin

 

Om Exide Technologies
Exide Technologies er en global leverandør af energilagringsløsninger – batterier samt tilhørende udstyr og tjenester – til transport- og industrivirksomheder. Med 127 års brancheerfaring og aktiviteter i mere end 80 lande fremstiller og genanvender Exide en lang række produkter, der bogstavelig talt holder hjulene i gang for kunderne og deres virksomheder.

Exide Transportation fremstiller og markedsfører startbatterier, batterier, der tåler dybdeafladning, samt mikrohybridbatterier til biler, varebiler, lastbiler, landbrugsmaskiner, marinefartøjer, militærkøretøjer, motorsportsudstyr og andre specialapplikationer samt systemer til fejlsøgning og ladning af batterier. 

Exide forsyner Industrial Power-markedet med effektive energilagringssystemer. Produkterne, der sælges under GNB®-mærket, leveres til både Motive Power- og Network Power-kunder. Motive Power-applikationer omfatter materialehåndtering (strøm til gaffeltrucks, lufthavnskøretøjer og AGV’er), rengøringsmaskiner, jernbaneanlæg, militærkøretøjer, entreprenørmaskiner og andre kommercielle elektriske køretøjer. Network Power-installationer omfatter nødstrømsforsyning til elværker, telekommunikationssystemer, alarm-/sikkerhedssystemer, vedvarende energisystemer, jernbaneanlæg, UPS-anlæg og industrielt udstyr til defence-sektoren.

 

11/1 2018
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene