Lithium-Ion er lykken i LøgstørLinde E40 el-truck med Lithium-Ion batterier er løsningen, når det gælder den interne logistik hos Kingspan Logstor i Løgstør.

Lithium-Ion er lykken i Løgstør

N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.

Hos Kingspan Logstor kender de alt til effektive energikilder. Virksomheden med hovedsæde i Løgstør har fremstillet præisolerede fjernvarmerør i mere end 60 år og over 25 millioner mennesker på verdensplan er tilknyttet et varmesystem med netop disse rør.

Og hvad angår den interne logistik er opskriften nu kommet på plads: Den hedder Linde-maskiner med Lithium-Ion batterier.

De nye Linde E40 el-truck kan boltre sig på 50 hektar udendørs køreareal, hvor de konstant fragter pallegods på ramper, befæstede arealer og grusveje, hvilket ikke er en hindring for de stødabsorberende el-truck.

- Vi har brugt blysyrebatterier og diesel i mange år. Lithium-ION teknologien er nu så veludviklet, at vi slet ikke overvejer alternativer.

- Vi har brug for maksimal oppetid på et dagskift og de nye Linde E40 el-truck kan snildt køre i 7,5 timer uden at skulle genoplade. Der er endda 30-40% kapacitet tilbage efter så mange timers intens kørsel, udtaler warehouse manager, Danni Greth fra Kingspan Logstor.

Hos Kingspan Logstor har de fået monteret en booster-lader med 300 ampere og tre booster-ladere med 200 ampere. De har selv udviklet en skærmbeskyttelse til alle boostere, der gør det muligt at oplade Linde E40 el-truck i ly for vind og vejr. Håndteringen er efter Plug & Play-princippet og en opladning til 70% tager tre timer i alt.

Effektive Linde el-truck
De nye Linde E40 el-truck er i sving fra tidlig morgen til hen på eftermiddagen.

Årligt kører mere end 7.500 lastbiler ind ad portene og skal enten tømmes eller fyldes med fjernvarmerør og -fittings og andet gods.

På fabrikken i Løgstør håndteres der årligt op mod 31.295.000 tons gods, og det kræver i sagens natur robuste, effektive og højt ydende logistikmaskiner i drift.

Pålidelig teknologi, nem vedligeholdelse, høj oppetid, høj komfort i førerkabinen og økonomiske besparelser er blandt fordele ifølge Warehouse Manager Danni Greth fra Kingspan Logstor.

- Med de nye Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier har vi taget hul på en helt ny teknologi. De kommer med masser af kapacitet, opladningstiden er minimal og så er der stort set ingen vedligeholdelse.

- Vi har fået monteret booster-ladere og selv lavet en skærmbeskyttelse, så laderne kan sidde udenfor. Vores truckførere skal blot sætte laderen i stikket efter arbejdsdagen, påpeger Danni Greth fra Kingspan Logstor.

Valget af de nye Linde el-truck flugter med den såkaldte Planet Passionate-filosofi i Kingspan-koncernen. Den sigter mod at mindske CO2-udledningen så meget som muligt på de mange produktionsanlæg rundt omkring i verden.

Hos Kingspan Logstor i Danmark ses den grønne omstilling i form af firmabiler på el, solceller på tagene, bæredygtighedstiltag i produktionen og nu også energioptimerede Linde el-truck.

Linde E40 el-truck er udviklet med en hurtig reaktionsevne, der gør dem i stand til at køre meget effektivt i løbet af en arbejdsdag.

En Linde E40 el-truck er udviklet til kørsel på mange typer underlag – og grusvejene hos Kingspan Logstor er ingen undtagelse. Køre- og styreakslen samt masten er frakoblet selve chassiset, så truckføreren er godt beskyttet mod stødpåvirkninger og vibrationer.

Hos Kingspan Logstor er Linde el-truckene justeret til at accelerere ekstra hurtigt, hastigheden i hydraulikken er forbedret og topfarten på maskinerne er fastsat til 20 km/t i forhold til at give ekstra sikkerhed på kørearealerne.

Komfort i kabinen

Hos Kingspan Logstor havde truckførerne stor medbestemmelse, da man tidligere på sæsonen skulle bestemme sig for fremtidens truckmærke.

Især førerkomforten inde i kabinen stod højt på ønskelisten hos truckførerne, der meget gerne ville have opgraderet på den samlede komfort i lyset af de mange timers daglige arbejde i trucken.

-  Vores truckførere er begejstrede for førerkomforten på Linde E40 el-truck. Truckene er støjsvage i forhold til vores tidligere maskiner, kabinen er mere rummelig med godt udsyn, god aflæggerplads og det affjedrede førersæde er bare ren luksus.

- Samtidig er trucken konstrueret, så stødpåvirkninger og vibrationer næsten ikke mærkes inde i kabinen under kørslen, slutter Danni Greth fra Kingspan Logstor.

-hawin

21/10 2025
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen
  • Slankere profil til krævende opgaver

    Slankere profil til krævende opgaver

    truck ›Universal Robots her netop lanceret den langtrækkende UR8 Long til bl.a. plukke- og inspektionsopgaver på FABTECH-messen i Chicago
  • Manitou får høsten i hus

    Manitou får høsten i hus

    truck ›Scantruck kan det dér trick med at trylle en ekstra maskine frem, hvis der opstår havari på en af de faste i maskinflåden. Det har været med til at sende ikke færre end fem Manitou-teleskoplæssere til bedriften Enggård ved Rødding i det nordlige Sønderjylland
  • STL rykker frem i Norden

    STL rykker frem i Norden

    truck ›STL har netop har færdiggjort et automationsprojekt for Søstrene Grene i Holland i et helt nyt distributionscenter. Sammen gør parterne klar til et nyt automatiseret lagersetup i Aarhus
  • AGV-eventyret fortætter

    AGV-eventyret fortætter

    truck ›Med en vækst på omkring 50 procent alene i år og udsigt til snart at have solgt de første 1000 selvkørende trucks globalt, gløder optimismen hos Global AGV