NC Nielsen
Toyotas stablere styrker distributionen
Dan og Anders Borg, som er henholdsvis salgs- og logistikchef og vognmand og administrerende direktør i virksomheden JJD.

Toyotas stablere styrker distributionen

Stablerne fra Toyota Material Handling udfører et vigtigt stykke arbejde hos Jørgen Jensen Distribution, hvis kerneydelse er fragt af gods i hele Danmark

Jørgen Jensen Distribution, JJD, med hovedsæde, terminal og lagerhotel i Ikast samt terminal i Karlslunde i Storkøbenhavn, fragter store mængder af forskelligt industrielt gods i Danmark.

Alt lige fra pakker og let gods til tungt gods, farligt gods, stykgods, pallegods og volumengods bliver fragtet fra A til B. Om natten flytter man godset mellem terminalerne, hvor man konsoliderer det, så det kan blive distribueret hurtigt og effektivt ud til kunderne om dagen med de 50 lastbiler, man råder over.

Stablere har en hovedrolle

Det er netop i distributionen, at stablerne fra Toyota spiller en hovedrolle. Fragtfirmaet har anskaffet 32 stablere, som alle er af modellen SWE 080L. Hver chauffør har en fast stabler, som de laster bilerne med på terminalerne, og som de losser godset med hos kunderne.

Alle JD’s lastbiler er forsynet med en stabler, så chaufføren hurtigt kan losse og laste godset.

Dan Borg, der er salgs- og logistikchef i virksomheden, fortæller, at det er vigtigt med optimal og hurtig håndtering af godset, når chaufførerne møder om morgenen og laster bilerne.

- Her er stablerne både utroligt effektive og fleksible. Alle godstyperne er palleteret, men ofte er palleteringen udført i ukurante størrelser, både hvad højde og vægt angår. Samtidig håndterer vi gods på forskellige pallestørrelser. Det betyder, at nogle paller bliver placeret på tværs i lastbilerne, mens andre igen bliver kørt ind og bliver placeret på den lange led. Det klarer stablerne nemt og hurtigt, og deres korte venderadius sørger for, at alle operationerne i bilerne bliver udført smidigt, effektivt og uden at skade godset.

Nem håndtering af uens paller

Han kommer ind på, at man ikke tidligere havde mulighed for en så effektiv lastning af bilerne. Derfor er de nye stablere fra Toyota en vigtig investering, som også betyder, at man nemt kan stable i to lag på lastbilerne, når der er behov og mulighed for det.

SWE 080L’erne har nemlig initialløft og kan køre med en palle på støttebenene eller på gaflerne. Den kan faktisk både køre med op til 800 kilo på gaflerne eller 2000 kg på støtteben, hvis godset er placeret korrekt i forhold til tyngdepunktet. Initialløftet er dog også vigtigt i forbindelse med håndteringen af uens sammensatte paller og gods.

- Det er ikke altid, at vi kan stable paller direkte oven på hinanden i bilerne. Godset kan være skrøbeligt eller palleteringen uens fra palle til palle. Derfor er nogle af lastbilerne indrettet med skinner, som vi sænker ned fra loftet i bilernes lastrum. Her kan vi stable et nyt lag med gods. Også det klarer stablerne helt perfekt, siger Dan Borg. 

Udfører alle operationer

Anders Borg er Dans far. Han er vognmand og administrerende direktør i virksomheden. Sammen har de to igennem et stykke tid vurderet mulighederne for at styrke varehåndteringen og dermed distributionen af gods til kunderne. For nylig leverede Toyota så sidste leverance af stablere til JJD, så man altså nu har en flåde på de 32 ensartede stablere.

De nye stablere, som hver dag kører med chaufførerne ud og losser og laster gods under distributionen.

- Tidligere kørte vi med enten stablere eller elhunde i bilerne. Men stablerne var ikke så smidige og fleksible. Og elhundene var langsomme, kunne ikke håndtere paller i to lag og var til de mindre godstyper. Stablerne fra Toyota udfører alle slags operationer. Uanset hvilken slags industrielt gods vi har med at gøre, klarer lastvognschaufførerne opgaverne med stablerne, både når vi laster bilerne, og når godset bliver leveret hos kunderne, siger Anders Borg.

Batteriopladning holder længe

JJD’s biler læsser gods af rigtigt mange steder på en enkelt tur. Derfor er der brug for stabil drift med høj oppetid og lang holdbarhed på en enkelt batteriopladning.

- Batterierne var et stort tema, da vi valgte Toyota som leverandør af stablerne. Deres batterier holder op til 20 % længere, end vi tidligere har oplevet. Dermed klarer stablerne snildt dagens opgaver. Uanset om man leverer gods hos mange kunder på en enkelt tur eller kører flere ture med mere gods til færre kunder, er der altid energi nok på batterierne, uden at situationen bliver kritisk.

- Og Toyotas stablere regenererer endvidere energi fra kørslen, hvilket giver endnu flere kilometer til maskinerne. Det er chaufførerne svært tilfredse med, forklarer Anders Borg, og tilføjer, at stablerne bliver kørt til opladning efter dagens opgaver. 

Besparelser og effektiv drift

De 32 Toyota-stablere er leveret på en operationel leasingkontrakt med en fuld service fra Toyota Material Handling.

- Samarbejdet med Toyota fungerer perfekt. De nye maskiner sørger for effektiv drift i de daglige opgaver. De kører, som de skal, og giver endvidere besparelser på energiomkostningerne. De sørger med andre ord for, at vi trygt kan gå både fremtiden og stigende godsmængder i møde, konstaterer Dan Borg.

-hawin

 

 

 

 

 

 

17/12 2018
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering
  • LogiMAT når nye højder

    LogiMAT når nye højder

    truck ›Den internationale messe for intralogistikløsninger og processtyring, LogiMAT 2024 er overstået og bød på fremgang på tværs af flere nøgletal
  • Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    Linde lancerer nyeste lagerteknologi

    truck ›Når Linde-nyhederne dukker op i begyndelsen af 2024 er der ifølge N.C. Nielsen tale om et væld af teknologiske landvindinger, der kan forfine intralogistikken og gøre livet lettere for medarbejdere, der bruger teknologien i hverdagen
  • To nye Manitou til P. Olesen   

    To nye Manitou til P. Olesen  

    truck ›Det familiedrevne nedbrydningsfirma P. Olesen og Sønner har netop investeret i to Manitou rotationsteleskoplæssere, hvoraf den ene kan køres direkte fra kurven. - Arbejdet er gjort lettere, fortæller direktøren
  • Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    Truckmarkedet er tilbage ved normalen

    truck ›Efter nogle år med stigende efterspørgsel på gaffeltruck herhjemme og i Europa er ordrevolumen nu tilbage på det ’normale’ niveau. Det viser tal fra European Materials Handling Federation, FEM. Formand i IFAG, Troels Christensen kommenterer tallene