Toyotas stablere styrker distributionen
Dan og Anders Borg, som er henholdsvis salgs- og logistikchef og vognmand og administrerende direktør i virksomheden JJD.

Toyotas stablere styrker distributionen

Stablerne fra Toyota Material Handling udfører et vigtigt stykke arbejde hos Jørgen Jensen Distribution, hvis kerneydelse er fragt af gods i hele Danmark

Jørgen Jensen Distribution, JJD, med hovedsæde, terminal og lagerhotel i Ikast samt terminal i Karlslunde i Storkøbenhavn, fragter store mængder af forskelligt industrielt gods i Danmark.

Alt lige fra pakker og let gods til tungt gods, farligt gods, stykgods, pallegods og volumengods bliver fragtet fra A til B. Om natten flytter man godset mellem terminalerne, hvor man konsoliderer det, så det kan blive distribueret hurtigt og effektivt ud til kunderne om dagen med de 50 lastbiler, man råder over.

Stablere har en hovedrolle

Det er netop i distributionen, at stablerne fra Toyota spiller en hovedrolle. Fragtfirmaet har anskaffet 32 stablere, som alle er af modellen SWE 080L. Hver chauffør har en fast stabler, som de laster bilerne med på terminalerne, og som de losser godset med hos kunderne.

Alle JD’s lastbiler er forsynet med en stabler, så chaufføren hurtigt kan losse og laste godset.

Dan Borg, der er salgs- og logistikchef i virksomheden, fortæller, at det er vigtigt med optimal og hurtig håndtering af godset, når chaufførerne møder om morgenen og laster bilerne.

- Her er stablerne både utroligt effektive og fleksible. Alle godstyperne er palleteret, men ofte er palleteringen udført i ukurante størrelser, både hvad højde og vægt angår. Samtidig håndterer vi gods på forskellige pallestørrelser. Det betyder, at nogle paller bliver placeret på tværs i lastbilerne, mens andre igen bliver kørt ind og bliver placeret på den lange led. Det klarer stablerne nemt og hurtigt, og deres korte venderadius sørger for, at alle operationerne i bilerne bliver udført smidigt, effektivt og uden at skade godset.

Nem håndtering af uens paller

Han kommer ind på, at man ikke tidligere havde mulighed for en så effektiv lastning af bilerne. Derfor er de nye stablere fra Toyota en vigtig investering, som også betyder, at man nemt kan stable i to lag på lastbilerne, når der er behov og mulighed for det.

SWE 080L’erne har nemlig initialløft og kan køre med en palle på støttebenene eller på gaflerne. Den kan faktisk både køre med op til 800 kilo på gaflerne eller 2000 kg på støtteben, hvis godset er placeret korrekt i forhold til tyngdepunktet. Initialløftet er dog også vigtigt i forbindelse med håndteringen af uens sammensatte paller og gods.

- Det er ikke altid, at vi kan stable paller direkte oven på hinanden i bilerne. Godset kan være skrøbeligt eller palleteringen uens fra palle til palle. Derfor er nogle af lastbilerne indrettet med skinner, som vi sænker ned fra loftet i bilernes lastrum. Her kan vi stable et nyt lag med gods. Også det klarer stablerne helt perfekt, siger Dan Borg. 

Udfører alle operationer

Anders Borg er Dans far. Han er vognmand og administrerende direktør i virksomheden. Sammen har de to igennem et stykke tid vurderet mulighederne for at styrke varehåndteringen og dermed distributionen af gods til kunderne. For nylig leverede Toyota så sidste leverance af stablere til JJD, så man altså nu har en flåde på de 32 ensartede stablere.

De nye stablere, som hver dag kører med chaufførerne ud og losser og laster gods under distributionen.

- Tidligere kørte vi med enten stablere eller elhunde i bilerne. Men stablerne var ikke så smidige og fleksible. Og elhundene var langsomme, kunne ikke håndtere paller i to lag og var til de mindre godstyper. Stablerne fra Toyota udfører alle slags operationer. Uanset hvilken slags industrielt gods vi har med at gøre, klarer lastvognschaufførerne opgaverne med stablerne, både når vi laster bilerne, og når godset bliver leveret hos kunderne, siger Anders Borg.

Batteriopladning holder længe

JJD’s biler læsser gods af rigtigt mange steder på en enkelt tur. Derfor er der brug for stabil drift med høj oppetid og lang holdbarhed på en enkelt batteriopladning.

- Batterierne var et stort tema, da vi valgte Toyota som leverandør af stablerne. Deres batterier holder op til 20 % længere, end vi tidligere har oplevet. Dermed klarer stablerne snildt dagens opgaver. Uanset om man leverer gods hos mange kunder på en enkelt tur eller kører flere ture med mere gods til færre kunder, er der altid energi nok på batterierne, uden at situationen bliver kritisk.

- Og Toyotas stablere regenererer endvidere energi fra kørslen, hvilket giver endnu flere kilometer til maskinerne. Det er chaufførerne svært tilfredse med, forklarer Anders Borg, og tilføjer, at stablerne bliver kørt til opladning efter dagens opgaver. 

Besparelser og effektiv drift

De 32 Toyota-stablere er leveret på en operationel leasingkontrakt med en fuld service fra Toyota Material Handling.

- Samarbejdet med Toyota fungerer perfekt. De nye maskiner sørger for effektiv drift i de daglige opgaver. De kører, som de skal, og giver endvidere besparelser på energiomkostningerne. De sørger med andre ord for, at vi trygt kan gå både fremtiden og stigende godsmængder i møde, konstaterer Dan Borg.

-hawin

 

 

 

 

 

 

17/12 2018
  • Elektrisk kraft til træindustrien

    Elektrisk kraft til træindustrien

    truck ›Hubtex lancerer to nye robuste og elektriske truckløsninger til transport af lange emner i blandt andet industrien for træforarbejdning
  • Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    Linde holder Sports Group Denmark på mærkerne

    truck ›For Sports Group Denmark i Silkeborg er logistik et centralt omdrejningspunkt i forretningen og en flåde af 53 forskellige Linde-maskiner fra N.C. Nielsen bidrager til at holde forsyningskæderne intakte
  • Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde

    truck ›IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
  • Ravas-agentur på nye hænder

    Ravas-agentur på nye hænder

    truck ›Scanvaegt Systems styrker sin position inden for mobile vejeløsninger med overtagelse af Ravas-agenturet i Danmark fra HSØ
  • Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    Fremtidens intralogistik hyldet i Dortmund

    truck ›Ustabile markeder, stigende omkostningspres og vedvarende mangel på arbejdskraft er med til at drive udviklingen af innovative og effektive intralogistikløsninger. For nylig blev IFOY Award uddelt til løsninger der gør en stor forskel
  • Ny Baoliforhandler på plads

    Ny Baoliforhandler på plads

    truck ›Med Robbin som ny forhandler af Baolis materiel til varehåndtering, bliver det nemmere for kunderne i det storkøbenhavnske område at anskaffe sig truck i budgetsegmentet
  • El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    El-drevet lift bidrager til sikker vedligeholdelse

    truck ›Arbejdernes Andels Boligforening, AAB, har købt en Platform Basket Spider 20.95e fra Scantruck, til arbejdet med at udskifte tusindvis af vinduer i fredet og bevaringsværdigt byggeri i Aarhus
  • Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    Tektra udnævnt som officiel Hyster-forhandler i Danmark

    truck ›Gaffeltruckproducenten, Hyster har udnævnt Tektra som officiel forhandler af sit brede sortiment af gaffeltrucks i Danmark