Fremtidens 3 i 1'er fra Scania

Fremtidens 3 i 1'er fra Scania

NXT er visionen om et batteridrevnet konceptkøretøj til bytransport. Den er så fleksibel, at den skal kunne transportere pendlere til og fra arbejde om morgenen og om aftenen, levere varer i løbet af dagen og køre renovationskørsel om natten

Scanias ingeniører har tænkt helt ud af boksen og løftet virksomhedens dna – modulsystemet – til nye højder med et konceptkøretøj, som kan skifte form til forskellige kørselsopgaver i byer.

I mange byer er der behov for at opnå lavere emissioner og mindre trængsel, og disse behov skaber forandring i transportsektoren. Skiftet til et bæredygtigt transportsystem i byerne bliver hjulpet godt på vej af udviklingen inden for eldrevne og selvkørende køretøjer – en udvikling, der både handler om teknologi og infrastruktur.

- NXT er en fremtidsvision om bytransport. Mange af teknologierne er ikke modne endnu, men det var vigtigt for os at bygge et konceptkøretøj, som kunne vise, hvad der rent teknisk er inden for rækkevidde, siger Scanias President og CEO Henrik Henriksson, og tilføjer:

- NXT er designet til år 2030 og fremefter, men den har en række nyskabende funktioner, som faktisk allerede er tilgængelige.

 

Drivmodulerne for og bag på NXT kan monteres på karrosseriet til en bus, en distributionslastbil eller en renovationsbil.

Deling og stor fleksibilitet
Scania understreger, at hvis transportsystemet virkelig skal forandres, spiller køretøjerne en vigtig rolle, men de kan ikke klare det alene. Infrastrukturen skal udvikles betydeligt for at tage hensyn til både eldrevne og selvkørende køretøjer. Og fordi flowet af mennesker og varer kører i døgndrift i byerne, skal trafikken tænkes og planlægges som et samlet hele, ikke som separate dele.

- På mange måder symboliserer erhvervskørsel byens puls. Det er sådan, mange kommer på arbejde eller i skole. Det er sådan, fødevarerne når frem til butikker og restauranter, sådan, medicinen når frem til hospitalerne, og sådan, affaldet bliver indsamlet og kørt væk. I øjeblikket er trafikflowet i byerne langt fra optimalt. Varer leveres i myldretiden om morgenen, hvor de fleste mennesker også er på farten. Og erhvervskørsel er stort set bortvist fra bymidten om natten, når folk ligger og sover, står der i pressemeddelelsen.

Henrik Henriksson siger:
- Scania kan ikke udvikle et helt nyt transportsystem til byerne, men vi kan levere inspiration til den forandring, og det er selve ideen med NXT: En ny, anderledes og bæredygtig måde at tænke transport og køretøjer på.

Højere grad af automatisering
I pressematerialet fra Scania lyder det:
- Kollektiv trafik har altid handlet om at dele. Nu bliver dét begreb løftet til nye højder. Med større automatisering bliver det lettere at opnå større fleksibilitet inden for den kollektive trafik.

- Vi kommer med noget nyt og helt anderledes. Men det fleksible design og de modulopbyggede enheder er klassisk Scania, siger Robert Sjödin, som er projektleder for NXT.

Det otte meter lange busmodul er konstrueret som én enhed i kompositmaterialer, hvilket nedbringer vægten betydeligt. De cylinderformede cellebatterier er placeret under gulvet, hvor de optager uudnyttet plads og bidrager til en bedre vægtfordeling. Med den lave køretøjsvægt på under otte tons anslås køretøjets aktionsradius med vore dages batterier til at være 245 km.

Fakta om Scania Danmark
Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.

-lipe

Læs mere om transport & distribution

13/6 2019
  • DENIOS

    DENIOS

    Miljøbeskyttelse & Sikkerhed Lagring af farlige medier - Arbejdssikkerhed
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions
  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.
  • Dansk Halbyggeri

    Dansk Halbyggeri

    Byggeri til erhverv og industri