Rekordlav hastighed på motorvejene giver klimagevinst

Rekordlav hastighed på motorvejene giver klimagevinst

I 2022 lettede bilisterne i Danmark speederfoden, og det kan ses i Vejdirektoratets hastighedsbarometer. Her er der aldrig registreret lavere gennemsnitsfart på motorvejene i den tid, hvor man systematisk har målt trafikken. Det lavere brændstofforbrug har sparet klimaregnskabet for, hvad der svarer til den årlige udledning fra 19.000 personbiler

På motorvejene har mange bilister fået øjnene op for, at brændstoffet rækker længere, hvis man sænker farten.

Det ser man helt tydeligt i Vejdirektoratets hastighedsbarometer, hvor tallene for 2022 nu er gjort op. Hastighedsbarometeret viser, at der både er sat ny rekord for laveste gennemsnitshastighed på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 og 130 km/t.

Konkret er der blevet kørt med en gennemsnitlig hastighed på 111,6 og 118,5 km/t, når man renser tallene for perioder med kødannelse og andre forhold, som kan være årsag til en ikke-selvvalgt hastighedsnedsættelse. Det er 2-3 km/t langsommere end de foregående år.

Projektleder Niels Moltved, Vejdirektoratet, siger:
-Hvis man ser på tallene for de enkelte måneder, så knækkede kurven i marts, hvor priserne på benzin og diesel for alvor begyndte at stige og toppede hen over sommeren. Siden er priserne faldet igen, men de gode vaner med at spare på brændstoffet er holdt ved. Det skyldes formentlig den generelle inflation i samfundet, hvor mange sidder hårdt i det og søger genveje til lidt luft i økonomien. Men det handler nok også om, at man lige skal have de gode vaner ind under huden. Der er jo blevet lavet flere gode kampagner om de mange fordele ved at sænke farten, men krisen var måske det skub, der skulle til for, at bilisterne for alvor satte hastigheden ned.

Ingen tegn på, at højere hastighed vender tilbage
Ifølge Vejdirektoratets beregninger har den lavere hastighed ført til en besparelse på cirka 41.000 ton CO2 alene for kørsel på motorvejene, hvis man sammenligner med 2019 – året før corona. Det svarer til den årlige CO2-udledning fra 19.000 biler.

Og selv om inflationen og brændstofpriserne er begyndt at flade en smule ud, er der ingen tegn på, at hastigheden på motorvejene vender tilbage til normalen lige med det samme. Kurverne har nemlig pil nedad, og der er aldrig blevet registreret en lavere gennemsnitsfart på motorvejene end i den netop overståede december. Her kørte bilisterne med et snit på rekordlave 110,0 og 116,3 km/t. for motorveje med en hastighedsbegrænsning på henholdsvis 110 og 130 km/t.


-Det er lette penge at spare, og så kan det godt være, at man kommer et par minutter langsommere frem, men det lever de fleste nok med, når først de har opdaget, at de kan spare op mod 500 kroner om måneden. Og det er på ingen måde urealistisk for en pendler, der kører langt, siger Niels Moltved og tilføjer:

-Derfor tror jeg også, at vi kommer til at se, at hastigheden vil være på et fortsat lavere niveau i 2023. Når først man har vænnet sig til at køre økonomisk og med et øje på speedometret, så kan man jo lige så godt fortsætte.

-lipe

22/1 2023
  • Bedre brandsikkerhed for containerskibe forude

    Bedre brandsikkerhed for containerskibe forude

    transport ›Antallet af brande på containerskibe er de seneste tyve år fordoblet. Nu skal anbefalinger fra bl.a Dansk Brandteknisk Institut danne grundlag for drøftelser i den internationale maritime organisation om nye, internationale regler
  • Spirii opkøbt af Edenred

    Spirii opkøbt af Edenred

    transport ›Betalings- og mobilitetsplatformen, Edenred overtager aktiemajoriteten i den danske softwarevirksomhed og ladeoperatør Spirii
  • Farten er sat ydeligere ned på motorvejene

    Farten er sat ydeligere ned på motorvejene

    transport ›Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at der for andet år i træk er sat rekord for laveste hastighed. Faktisk er der ikke registreret en lavere gennemsnitsfart på motorvejene, siden man begyndte at opgøre hastigheden på forskellige vejkategorier tilbage i 2002
  • Michelin bygger fabrik til genanvendelse af dæk i Sverige

    Michelin bygger fabrik til genanvendelse af dæk i Sverige

    transport ›I et joint venture med den svenske pyrolysevirksomhed, Enviro, og en af verdens største kapitalforvaltere inden for energi, Antin, offentliggør Michelin nu byggeriet af en stor fabrik i i Uddevalla. Byggeriet er trekløverets første af en hel række i Europa
  • Færge eller bro til Sverige?

    Færge eller bro til Sverige?

    transport ›Ørelundslinjen har introduceret en ny prisberegner, hvor bilister selv kan regne på, om de kan spare penge på at tage færgen mellem Helsingør og Helsingborg, eller om Øresundsbroen er billigere. Beregneren er et vejledende værktøj, som vil overraske nogle, mener færgeselskabet
  •  Ny Operations Manager i Euromaster-kæden

    Ny Operations Manager i Euromaster-kæden

    transport ›Som et led i den videre udvikling af Euromaster under de nye ejere Vulkan indtræder den 59-årige Per Birkmose brancheveteran i en nyoprettet stilling, hvor han får ansvaret for drift og udvikling i de 23 værksteder i Danmark
  • Blue Water indleder strategisk vækst i Afrika

    Blue Water indleder strategisk vækst i Afrika

    transport ›Som følge af stigende aktiviteter inden for især sol, vind, hydrogen, olie & gas og minedrift, har den globale transport- og logistikoperatør åbnet to strategisk placerede kontorer i Namibia og Sydafrika
  • Ny app skal bidrage til videndeling og tiltrække flere yngre chauffører

    Ny app skal bidrage til videndeling og tiltrække flere yngre chauffører

    transport ›Mangel på chauffører har længe været en udfordring i transportbranchen. Team Driver er en ny platform, der med afsæt i behovet for at rekruttere flere chauffører og med fokus på adgang til viden, gode råd og et socialt fællesskab skal bidrage til at fremme trivsel, trafiksikkerhed og tiltrækningskraft