Tilbagetog for det indre transportmarked

Tilbagetog for det indre transportmarked

Dansk Erhverv advarer mod de enkelte landes særordninger på transportområdet

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Der er bekymring i Dansk Erhverv over udviklingen på transportområdet i EU, hvor Tyskland nu har indført en motorvejsafgift, som betales af alle, men de tyske bilister kompenseres. Det bliver altså dyrere at køre i Tyskland for udlændinge:

- De samme tanker har man fået i Danmark og mange andre typer særordninger laves i enkeltlande. Det nedbryder det indre marked og gør varerne dyrere for forbrugerne. Vi ser stadig flere europæiske særordninger pible frem, der gør det stadig mere komplekst at transportere på tværs af Europa, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur.

Regningen ender hos forbrugerne
Han peger videre på, at ud over de omkostninger, afgifterne i sig selv giver, så øger det de administrative omkostninger for virksomhederne:

- De har kun har ét sted at gå hen med regningen. Den ender hos forbrugerne. Samtidig giver det øgede omkostninger for det offentlige, der så pålægger skatteyderne regningen. Økonomisk set er det en helt gold politik, siger han. De enkelte lande har altid gode grunde til at indføre ordningerne – i dette tilfælde har Tyskland lavet vejskatten fordi, de er Europas korsvej, og det giver øget vejslid. Men transport er international, og det samme skal løsningerne være. Vi har fuld forståelse for Tysklands problem her, men løsningen er ikke nationale særordninger, siger Jesper Højte Stenbæk.

Læs mere om transport & distribution

6/2 2019
  • Dansk Halbyggeri

    Dansk Halbyggeri

    Byggeri til erhverv og industri
  • Combilift

    Combilift

    Customised material handling solutions
  • Dansk Niels Bo

    Dansk Niels Bo

    Transportvogne, plastkasser, affaldshåndtering og lagerudstyr.
  • DENIOS

    DENIOS

    Miljøbeskyttelse & Sikkerhed Lagring af farlige medier - Arbejdssikkerhed