Innovation og digitalisering på den forståelige måde

Innovation og digitalisering på den forståelige måde

Når Danske Speditører i forbindelse med Transport 2019 i Herning den 21. marts holder en heldagskonference om fremtidens logistik, bliver det med de luftige begreber placeret i øjenhøjde. Det vil konferencieren sørge for

Det bliver nemlig den kendte og respekterede redaktør på Dagbladet Børsens logistiksektion, Jørgen Høg, som vil styre dagens program i Herning. Og her er Jørgen Høgs ambition at få dagens lidt luftige begreber som 'digitalisering' og 'innovation' omsat til forståelig kommunikation og redskaber, som konferencedeltagerne kan gå hjem og få glæde af i deres virksomheder.

- Det er vigtigt for mig, at det bliver en konference med kommunikation i øjenhøjde og med brugbare eksempler fra virkelighedens verden. De mange kompetente mennesker, som Danske Speditører har fået til at komme med inspirationsoplæg i løbet af dagen, skal give deltagerne noget med hjem, som for det første er til at forstå for konferencedeltagerne, så de kan fortælle det videre til kollegerne derhjemme. For det andet skal dagens udbytte være så konkret og anvendeligt, at det skal kunne omsættes til strategier og ikke mindst handlinger ude i virksomhederne, fortæller Jørgen Høg.

Forbedring til bundlinjen
Jørgen Høg siger, at han på konferencedagen vil udfordre oplægsholderne.
- Målet er, at alle i salen skal kunne forstå det, når begreber som blockchain, digital transformation og innovationskraft rulles ud. Jeg vil forsøge at spørge så konkret ind til udfordringerne, de gode eksempler og de gode strategiprocesser, at deltagerne i salen kan se sig selv og deres egen virksomheds muligheder i det, der bliver sagt fra talerstolen. Det er min ambition, at alle efter konferencen vil sige, at de har fået noget med hjem, som de kan bruge til at forbedre deres bundlinje, siger Jørgen Høg.

Det er svært med innovationen
'Hvor innovativ er speditionsbranchen i dag?' er titlen på lektor Agnieszka Zulewskas indlæg kl. 14.10.
Det korte svar er, at små og mellemstore danske virksomheder stadig kæmper med innovation og at de har mange forbedringsmuligheder, når det handler om andet og mere end blot at forbedre forretningsprocesserne og dermed reducere omkostningerne.

- Små og mellemstore danske logistikvirksomheder har det svært med innovation. De anvender typisk løbende forbedringer, og generelt foretrækker de at fungere som 'follower', men kun hvis innovation bliver et formelt krav fra kunderne. Anderledes er det med de store virksomheder, som er meget længere fremme, når det drejer sig om strategisk innovation, fortæller Agnieszka Zulewska forud for logistikkonferencen.
Når logistikkonferencen løber af stablen i Herning den 21. marts 2019, har Agnieszka Zulewska netop færdiggjort et forskningsprojekt, hvor hun har interviewet en lang række virksomheder inden for spedition og logistik. Derfor ved hun, hvad hun taler om, når hun på konferencen vil beskrive de syv udviklingstrin, som små og mellemstore virksomheder skal være meget bevidste om, når de skal sætte handling bag ordene om at blive innovative.

Mennesker betyder mest
De første udviklingstrin har fokus på at skabe værdi for kunderne ved at forstå deres behov og deres udfordringer. De mellemste trin repræsenterer overgangen fra at være aktiv til at blive proaktiv. Her sættes f.eks. skræddersyede løsninger, som er tilrettelagt ud fra en dybere forståelse af kunderne dna i højsædet.
Agnieszka Zulewskas anbefalinger til de små og mellemstore virksomheder er 'stræb efter effektivitet og gennemsigtighed', 'arbejd med den digitale fitness' og 'sørg for at medarbejderne får mere og mere kundefokus'.

Om anbefalingerne siger hun:
- Vinderne vil være dem, der forstår, hvordan man udnytter de nye teknologier. Dem, der ikke gør det, risikerer forældelse. At definere en klar digital strategi, der er integreret i forretningsstrategi, vil være helt afgørende. Teknologi ændrer alle aspekter af, hvordan logistikvirksomheder opererer, men på grund af den forholdsvis konservative karakter af industrien vil den menneskelige faktor vokse i betydning. Undersøgelsen viser, at selskaberne fortsat vil blive drevet af medarbejderne ved hjælp af nye teknologier, ikke omvendt.

Alt det og meget mere kan deltagerne i logistikkonferencen den 21. marts få ren besked om fra Agnieszka Zulewska, der er lektor på VIA University College i Aarhus og som siden 2017 har været i kontakt med en med 15 små og mellemstore samt 5 store danske logistikvirksomheder i perioden august 2017 til januar 2019. Undersøgelsen er udarbejdet i samarbejde med Danske Speditører og har modtaget økonomisk støtte fra FDE Fonden.

-lipe

 

11/3 2019