
Grøn flyrute er helt sort
Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
Af Lisbeth Petersen
- Biobrændstoffer udleder globalt 16 procent mere CO2 end de fossile brændstoffer, de erstatter.
Det skriver dagbladet Politiken tirsdag på baggrund af ny rapport fra det britiske konsulentfirma Cerulogy, lavet for den europæiske miljøorganisation Transport & Environment,
Avisen citerer samtidig organisationens kampagneleder, Cian Delaney for udtalelsen:
- Biobrændsel er en forfærdelig klimaløsning og en enorm spild af jord, mad og millioner i støttekroner.
I sidste uge præsenterede transportminister, Thomas Danielsen (V) Danmarks første "grønne" flyrute mellem København og Aalborg. Ruten skal fra foråret 2026 efter et udbud varetages a flyselskabet Norwegian i tæt samarbejde med Aalborg Lufthavn og leverandørerne af flybrændstof AFSN, DCC & Shell Aviation Denmark.
Og formålet er "at øge brugen af lav-emissionsbrændstoffer og reducere CO2-udledninger set i et livscyklusperspektiv."
Ifølge pressemeddelelsen om ruten skulle flyene tankes med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF), der udleder udleder omtrent samme mængde CO2 under selve flyvningen som konventionelt brændstof, men har en lavere, samlet udledning er lavere, når man ser på hele brændstoffets livscyklus.
- En virkelig dårlig ide
Men allerede dagen efter kaldte Forbrugerrådet Tænk i et program på RADIO 1111 betegnelsen "grøn flyrute" for greenwashing:
- Vi mener, at ordet ”grøn” giver en stor risiko for vildledende markedsføring. Hvis man bruger ordet, skal man være blandt de allerbedste. Og det kan der være tvivl om, hvorvidt man er med det her brændstof. Dels er det 40 procent, det drejer sig om. Men der er også stor diskussion om, hvorvidt det her overhovedet er grønt eller bæredygtigt, sagde organisationens politiske rådgiver på fly- og miljøområdet, Vibeke Myrtue Jensen.
I Politiken bliver de kritiske røster bakke op af professor på Aalborg Universitet, Jannick Schmidt.
- Den ’grønne’ flyrute i Danmark udleder væsentlig mere CO2, end hvis flyene bare fortsætter med konventionelt, fossilt flybrændstof. Ruten er i sin nuværende form en virkelig dårlig idé, udtaler han i en mail til avisen.