Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsruteNorwegians koncernchef Geir Karlsen (tv) og Niels Hemmingsen, adm. dir. i Aalborg Lufthavn

Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU

Fra foråret 2026 bliver Norwegians indenrigsrute mellem Aalborg og København fløjet med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF), i et tæt samarbejde med Aalborg Lufthavn og leverandørerne af flybrændstof AFSN, DCC & Shell Aviation Denmark.

Formålet er at øge brugen af lav-emissionsbrændstoffer og reducere CO2-udledninger set i et livscyklusperspektiv.

Ruten er det første udbud af sin art i EU og skal fungere som et pilotprojekt for luftfartens grønne omstilling.

Norwegian udbyder årligt næsten 800.000 sæder mellem Aalborg og København – svarende til cirka 4.100 afgange – hvilket gør ruten til en af Danmarks største og mest centrale indenrigsforbindelser.

- Vi er både stolte og ydmyge over, at vi i Norwegian har fået tildelt udbuddet. Jeg vil gerne rose regeringen og statsministeren for modet og ambitionerne i at lancere dette udbud. Det er et vigtigt og nødvendigt initiativ, som kan inspirere både EU og andre medlemslande til at følge efter med lignende støtteordninger, siger Sara Neergaard, Country Director, Corporate Affairs i Norwegian i Danmark.

Hun fortsætter:

-Nu handler det om at gøre projektet til en succes. Det kræver, at vi i branchen tager ansvar, og at man fra politisk hold udnytter muligheden til at opfordre andre europæiske stater til at gå samme vej. På den måde kan Danmark vise vejen og sikre, at initiativet ikke blot bliver symbolpolitik, men en reel drivkraft for den grønne omstilling i hele Europa.

Afgørende partnerskab
Samarbejdet mellem flyselskabet, lufthavnen og AFSN, DCC & Shell Aviation har været afgørende for at vinde det statslige udbud.

- Uden den etablerede infrastruktur og partnerskab havde det ikke været muligt at gennemføre projektet, lyder det i en pressemeddelelse.

Niels Hemmingsen, administrerende direktør i Aalborg Lufthavn, udtaler:

- Det er et vigtigt skridt for luftfartens grønne omstilling og et stærkt bevis på, at samarbejde på tværs af branchen kan skabe reel forandring. Sammen med Norwegian, AFSN og DCC & Shell Aviation viser vi, at grønne løsninger ikke kun hører fremtiden til – de sker også her og nu.

AFSN og DCC & Shell Aviation Denmark supplerer:

- Som infrastrukturpartner og brændstofleverandør, har vi været med til at introducere SAF i en række danske og norske lufthavne allerede. Det er derfor et naturligt skridt for os, at vi nu også kan være med på den næste fase for omstillingen som partner på den nye indenrigsrute mellem Aalborg og København sammen med Norwegian. Det et samarbejde, vi ser meget frem til og har forberedt os på i længere tid. 

Fakta om ruten:
Norwegian forventer at gennemføre omkring 93 procent af sine flyvninger på indenrigsruten fra Aalborg til København på mindst 40 procent bæredygtigt flybrændstof i perioden fra den 1. marts 2026 til den 31. december 2027.

Tildelingen er sket på baggrund af kriteriet laveste pris. Norwegian har vundet udbuddet med en tilbudspris på 8.705 kroner pr. ton sparet CO2.

Tankning af SAF vil ske i Aalborg i samarbejde med AFSN og DCC & Shell Aviation.

Norwegian udbyder årligt næsten 800.000 sæder på ruten, svarende til ca. 4.100 afgange.

Ifølge samarbejdsparterne udleder SAF omtrent samme mængde CO2 under selve flyvningen som konventionelt brændstof, men den samlede udledning er lavere, når man ser på hele brændstoffets livscyklus.

-lipe

10/10 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert