Dachser Denmark investerer i elektrisk terminaltraktor

Dachser Denmark investerer i elektrisk terminaltraktor

I februar lancerede Dachser Denmark et projekt med emissionsfrie leveringer til centrum af København. I samme ombæring har logistikvirksomheden kastet sig ud i en række andre tiltag for at mindske sit CO2-aftryk. Blandt andet har logistikvirksomhedens filial i Hvidovre netop fået leveret en elektrisk terminaltraktor - den første af sin slags hos Dachser

Som et led i at bidrage til den grønne omstilling i transportbranchen har Dachser Denmarks filial i Hvidovre anskaffet sig en elektrisk terminaltraktor. Den fabriksnye terminaltraktor fra hollandske Terberg skal sikre en emissionsfri intern transport af veksellad og trailere på terminalområdet. Denne første bliver skarpt efterfulgt af yderligere leveringer til nogle af DACHSERs europæiske filialer.

-Vi vil gerne bidrage til den grønne omstilling i transportbranchen. Den nye terminaltraktor er et af mange tiltag, vi har gennemført med henblik på at gøre vores transporter endnu mere miljøvenlige og imødekomme efterspørgslen fra vores kunder og samarbejdspartnere, fortæller Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre, og fortsætter:

- Med den nye terminaltraktor kan vi både mindske CO2-udledningen for vores transporter og skabe et bedre og renere arbejdsmiljø for vores medarbejdere og chauffører.

Katalog af miljøvenlige transportløsninger
Dachser Denmark og Dachser i det hele taget arbejder i øjeblikket på at udvide udbuddet af grønnere transportløsninger. Blandt tiltagene finder man levering til flere områder i København med eldrevne lastbiler, grøn el til hele filialen og elektriske palleløftere, som chaufførerne kan bruge ved levering af gods.

-I februar kunne vi rulle Dachsers koncept Emission-Free Delivery ud i København og dermed mindske vores CO2-udledning og støjforurening på leveringer i Hovedstaden. Forud for lanceringen ligger flere års målrettet arbejde – vi gør intet halvt, siger Peter Hut, som er meget stolt af det arbejde, virksomheden allerede har lagt for dagen i en indsats for at gøre sine transporter mere bæredygtige.

-Nu kan vi endelig realisere vores bæredygtighedsønsker og -mål, og det giver en besparelse på CO2-kontoen for både os og vores kunder, som vi alle kan være stolte af og bygge videre på i fremtiden, siger han.

Terminaltraktoren ved navn Terberg BC202-EV er udstyret med to batteripakker på 74 kW hver, så den samlede kapacitet er 148 kW. Det betyder, at terminaltraktoren i teorien kan køre mere end 8 timer på en engangsopladning. Den skal betjene 41 porte og flytte de op mod 200 veksellad og trailere, der hver dag lægger vejen forbi Dachser-matriklen i Hvidovre. Derfor har filialen også allerede etableret en ladeinfrastruktur til at forsyne virksomhedens ellastbiler med grøn elektricitet.

-lipe

16/3 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud