Dansk kæmpemaskine skal sikre holdbare landingsbaner i USA

Dansk kæmpemaskine skal sikre holdbare landingsbaner i USA

Det danske firma, Dynatest har leveret 125 tons tung såkaldt 'heavy vehicle simulator' til det amerikanske forsvar. Maskinen er den største i verden af sin slags, og skal bruges i test af landingsbaner til militærfly på en base i Mississippi

Dynatest, som har hovedkontor i Ballerup og en afdeling i Gainesville i den amerikanske stat Florida, udvikler og producerer udstyr til at måle og undersøge veje og landingsbaners tilstand.

Når de gigantiske C17-militærfly lander, er det enorme kræfter, der rammer jorden, og det kræver en landingsbane, der er bygget til formålet. Når det kommer til det amerikanske forsvars udstyr, er der ikke noget, der er overladt til tilfældighederne.

Det gælder også belægningen på de landingsbaner, som forsvaret råder over, fortæller Jesper Rantala, der er administrerende direktør i Dynatest.

Verdens største af sin slags
Heavy vehicle simulatoren har fået tilnavnet 'Titan', som understreger, at den er verdens største af sin slags.

Maskinen er 46 meter lang og vejer 125 ton, og Dynatest har brugt to år på at udvikle, producere og levere den.
Nu står den færdig på militærbasen i Vicksburg i delstaten Mississippi, hvor den amerikanske hærs udviklingsafdeling, U.S. Army Engineer Research and Development Center,skal bruge den i deres undersøgelser.

-Det er unikt at være med til at levere så stort et projekt til det amerikanske forsvar. Det er et kæmpe arbejde, som vores medarbejdere har ydet for at komme i mål med. Det, at vi nu kan se den færdige maskine stå én til én på U.S. Army’s militærbase, giverda lidt kuldegysninger,_siger Jesper Rantala.

Et hjul i pendulfart sikrer bedre landingsbaner
Med et hjul, der kører i pendulfart, er det Heavy vehicle simulatorens opgave at efterligne kræfter fra et militærfly og derved teste landingsbanens styrke.

-Man kan ikke afgøre, om en landingsbane er nedslidt udelukkende ved at se på overfladen. Belægningen består af flere lag, som alle skal være i god stand for at sikre, at bæreevnen er stærk nok. Med heavy vehicle simulatoren kan man på bare tre måneder teste, hvordan 20 års brug påvirker asfalten. Det giver et præcist og realistiskbillede af landingsbanens tilstand, og på den måde får man mulighed for at udvikle bedre landingsbaner, forklarer Jesper Rantala.

På militærbasen i Mississippi er Jeb Tingle seniorvidenskabelig teknisk leder ved U.S. Army Engineer Research and Development Centers laboratorie for geoteknik og struktur. Han er ikke i tvivl om, at maskinen er med til at sikre bedre forskning i transportintrastruktur.

-Heavy vehicle simulatoren Titan er et vigtigt forskningsværktøj til at analysere nye materialer, designmetoder og konstruktionsteknikker for at optimere infrastrukturer, forklarer han.

Blåstempling fra USA
I mere end 46 år har Dynatest produceret udstyr og software til at undersøge landingsbaner og veje. I løbet af de mange år har virksomheden leveret udstyr til mere end 70 lande og formået at etablere sig som et anerkendt varemærke i den helt særlige branche.

-Der er ingen tvivl om, at vi er nogle nørder inden for vores område. Vi har stort fokus på at forbedre detaljer og videreudvikle vores udstyr, og vi ved, at det er på grund af vores høje kvalitet, vores kunder vælger os. Men det er en blåstempling uden sammenligning, at det amerikanske militær vælger at bruge os til så stor en opgave
- og det er vi selvfølgelig stolte af, forklarer Jesper Rantala, der blev administrerende direktør i Dynatest i 2019, da firmaet blev en del af teknologikoncernen Eltronic Group.

Fakta om Titan:
Vægt: 125 ton

Længde: 45,7 meter

Bredde: 5,3 meter

Højde: 4,9 meter

Fakta om Dynatest
Dynatests kunder er vejdirektorater, lufthavne og statslige institutioner i hele verden. Virksomheden har 47 medarbejdere fordelt på hovedkontor i Ballerup og har en afdeling i Gainesville i Florida, USA.

-lipe

13/9 2022
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud