Dansk kæmpemaskine skal sikre holdbare landingsbaner i USA

Dansk kæmpemaskine skal sikre holdbare landingsbaner i USA

Det danske firma, Dynatest har leveret 125 tons tung såkaldt 'heavy vehicle simulator' til det amerikanske forsvar. Maskinen er den største i verden af sin slags, og skal bruges i test af landingsbaner til militærfly på en base i Mississippi

Dynatest, som har hovedkontor i Ballerup og en afdeling i Gainesville i den amerikanske stat Florida, udvikler og producerer udstyr til at måle og undersøge veje og landingsbaners tilstand.

Når de gigantiske C17-militærfly lander, er det enorme kræfter, der rammer jorden, og det kræver en landingsbane, der er bygget til formålet. Når det kommer til det amerikanske forsvars udstyr, er der ikke noget, der er overladt til tilfældighederne.

Det gælder også belægningen på de landingsbaner, som forsvaret råder over, fortæller Jesper Rantala, der er administrerende direktør i Dynatest.

Verdens største af sin slags
Heavy vehicle simulatoren har fået tilnavnet 'Titan', som understreger, at den er verdens største af sin slags.

Maskinen er 46 meter lang og vejer 125 ton, og Dynatest har brugt to år på at udvikle, producere og levere den.
Nu står den færdig på militærbasen i Vicksburg i delstaten Mississippi, hvor den amerikanske hærs udviklingsafdeling, U.S. Army Engineer Research and Development Center,skal bruge den i deres undersøgelser.

-Det er unikt at være med til at levere så stort et projekt til det amerikanske forsvar. Det er et kæmpe arbejde, som vores medarbejdere har ydet for at komme i mål med. Det, at vi nu kan se den færdige maskine stå én til én på U.S. Army’s militærbase, giverda lidt kuldegysninger,_siger Jesper Rantala.

Et hjul i pendulfart sikrer bedre landingsbaner
Med et hjul, der kører i pendulfart, er det Heavy vehicle simulatorens opgave at efterligne kræfter fra et militærfly og derved teste landingsbanens styrke.

-Man kan ikke afgøre, om en landingsbane er nedslidt udelukkende ved at se på overfladen. Belægningen består af flere lag, som alle skal være i god stand for at sikre, at bæreevnen er stærk nok. Med heavy vehicle simulatoren kan man på bare tre måneder teste, hvordan 20 års brug påvirker asfalten. Det giver et præcist og realistiskbillede af landingsbanens tilstand, og på den måde får man mulighed for at udvikle bedre landingsbaner, forklarer Jesper Rantala.

På militærbasen i Mississippi er Jeb Tingle seniorvidenskabelig teknisk leder ved U.S. Army Engineer Research and Development Centers laboratorie for geoteknik og struktur. Han er ikke i tvivl om, at maskinen er med til at sikre bedre forskning i transportintrastruktur.

-Heavy vehicle simulatoren Titan er et vigtigt forskningsværktøj til at analysere nye materialer, designmetoder og konstruktionsteknikker for at optimere infrastrukturer, forklarer han.

Blåstempling fra USA
I mere end 46 år har Dynatest produceret udstyr og software til at undersøge landingsbaner og veje. I løbet af de mange år har virksomheden leveret udstyr til mere end 70 lande og formået at etablere sig som et anerkendt varemærke i den helt særlige branche.

-Der er ingen tvivl om, at vi er nogle nørder inden for vores område. Vi har stort fokus på at forbedre detaljer og videreudvikle vores udstyr, og vi ved, at det er på grund af vores høje kvalitet, vores kunder vælger os. Men det er en blåstempling uden sammenligning, at det amerikanske militær vælger at bruge os til så stor en opgave
- og det er vi selvfølgelig stolte af, forklarer Jesper Rantala, der blev administrerende direktør i Dynatest i 2019, da firmaet blev en del af teknologikoncernen Eltronic Group.

Fakta om Titan:
Vægt: 125 ton

Længde: 45,7 meter

Bredde: 5,3 meter

Højde: 4,9 meter

Fakta om Dynatest
Dynatests kunder er vejdirektorater, lufthavne og statslige institutioner i hele verden. Virksomheden har 47 medarbejdere fordelt på hovedkontor i Ballerup og har en afdeling i Gainesville i Florida, USA.

-lipe

13/9 2022
  • Zalando har valgt PostNord TPL

    Zalando har valgt PostNord TPL

    transport ›PostNord TPL skal drive Zalandos nordiske distributionscenter i Brunna. Opgaven er en af de største opgaver i virksomhedens historie og markerer et stort skridt fremad for partnerskabet
  • GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers er åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Grøn flyrute er helt sort

    Grøn flyrute er helt sort

    transport ›Norwegians kommende indenrigsrute med biobrændsel udleder ifølge rapport mere CO2 end traditionelt flyfuel. Forbrugerrådet TÆNK kalder grøn betegnelse for Greenwashing
  • Den bedste - for femte år i træk

    Den bedste - for femte år i træk

    transport ›DHL Express' omkring 45.000 medarbejdere har endnu engang kårets deres arbejdsplads til Europas bedste
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    Nye dækregler i Danmark og Sverige – allerede nu

    transport ›I Danmark gælder nye dækregler også for lastbiler og busser til denne vinter – og i Sverige er lovgivningen strammet væsentligt, hvilket kan udfordre den tunge sektor
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron