Dansk kæmpemaskine skal sikre holdbare landingsbaner i USA

Dansk kæmpemaskine skal sikre holdbare landingsbaner i USA

Det danske firma, Dynatest har leveret 125 tons tung såkaldt 'heavy vehicle simulator' til det amerikanske forsvar. Maskinen er den største i verden af sin slags, og skal bruges i test af landingsbaner til militærfly på en base i Mississippi

Dynatest, som har hovedkontor i Ballerup og en afdeling i Gainesville i den amerikanske stat Florida, udvikler og producerer udstyr til at måle og undersøge veje og landingsbaners tilstand.

Når de gigantiske C17-militærfly lander, er det enorme kræfter, der rammer jorden, og det kræver en landingsbane, der er bygget til formålet. Når det kommer til det amerikanske forsvars udstyr, er der ikke noget, der er overladt til tilfældighederne.

Det gælder også belægningen på de landingsbaner, som forsvaret råder over, fortæller Jesper Rantala, der er administrerende direktør i Dynatest.

Verdens største af sin slags
Heavy vehicle simulatoren har fået tilnavnet 'Titan', som understreger, at den er verdens største af sin slags.

Maskinen er 46 meter lang og vejer 125 ton, og Dynatest har brugt to år på at udvikle, producere og levere den.
Nu står den færdig på militærbasen i Vicksburg i delstaten Mississippi, hvor den amerikanske hærs udviklingsafdeling, U.S. Army Engineer Research and Development Center,skal bruge den i deres undersøgelser.

-Det er unikt at være med til at levere så stort et projekt til det amerikanske forsvar. Det er et kæmpe arbejde, som vores medarbejdere har ydet for at komme i mål med. Det, at vi nu kan se den færdige maskine stå én til én på U.S. Army’s militærbase, giverda lidt kuldegysninger,_siger Jesper Rantala.

Et hjul i pendulfart sikrer bedre landingsbaner
Med et hjul, der kører i pendulfart, er det Heavy vehicle simulatorens opgave at efterligne kræfter fra et militærfly og derved teste landingsbanens styrke.

-Man kan ikke afgøre, om en landingsbane er nedslidt udelukkende ved at se på overfladen. Belægningen består af flere lag, som alle skal være i god stand for at sikre, at bæreevnen er stærk nok. Med heavy vehicle simulatoren kan man på bare tre måneder teste, hvordan 20 års brug påvirker asfalten. Det giver et præcist og realistiskbillede af landingsbanens tilstand, og på den måde får man mulighed for at udvikle bedre landingsbaner, forklarer Jesper Rantala.

På militærbasen i Mississippi er Jeb Tingle seniorvidenskabelig teknisk leder ved U.S. Army Engineer Research and Development Centers laboratorie for geoteknik og struktur. Han er ikke i tvivl om, at maskinen er med til at sikre bedre forskning i transportintrastruktur.

-Heavy vehicle simulatoren Titan er et vigtigt forskningsværktøj til at analysere nye materialer, designmetoder og konstruktionsteknikker for at optimere infrastrukturer, forklarer han.

Blåstempling fra USA
I mere end 46 år har Dynatest produceret udstyr og software til at undersøge landingsbaner og veje. I løbet af de mange år har virksomheden leveret udstyr til mere end 70 lande og formået at etablere sig som et anerkendt varemærke i den helt særlige branche.

-Der er ingen tvivl om, at vi er nogle nørder inden for vores område. Vi har stort fokus på at forbedre detaljer og videreudvikle vores udstyr, og vi ved, at det er på grund af vores høje kvalitet, vores kunder vælger os. Men det er en blåstempling uden sammenligning, at det amerikanske militær vælger at bruge os til så stor en opgave
- og det er vi selvfølgelig stolte af, forklarer Jesper Rantala, der blev administrerende direktør i Dynatest i 2019, da firmaet blev en del af teknologikoncernen Eltronic Group.

Fakta om Titan:
Vægt: 125 ton

Længde: 45,7 meter

Bredde: 5,3 meter

Højde: 4,9 meter

Fakta om Dynatest
Dynatests kunder er vejdirektorater, lufthavne og statslige institutioner i hele verden. Virksomheden har 47 medarbejdere fordelt på hovedkontor i Ballerup og har en afdeling i Gainesville i Florida, USA.

-lipe

13/9 2022
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt