Den hurtigste vej mellem Danmark og Norge vokser

Den hurtigste vej mellem Danmark og Norge vokser

Med et nybygget skib fordobler Fjord Line kapaciteten mellem Hirtshals og Kristiansand fra 2020. Investeringen vil gøre rederiet til en ny aktør indenfor skibsfragt på strækningen

Efter tre år med solid vækst på ruten mellem Hirtshals og Kristiansand, investerer Fjord Line i en ny katamaran. Den kommer til at give det norskejede rederi en større kapacitet, flere afgange, en længere sæson og mere komfort for passagerne. Med det nye skib satser Fjord Line stort på ruten mellem Danmark og Norge - ikke mindst, når det gælder skibsfragt.

- Det er en milepæl i Fjord Lines udvikling. Vi har skabt gode resultater på ruten i de seneste år og er derfor meget glade for, at vi har kunnet bestille et nyt skib, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line AS.

Det er det australske skibsværft Austal Ships Pty Ltd, som har fået til opgave at bygge skibet. Når katamaranen stævner ud til sæsonen i 2020 vil den sætte en ny teknologisk standard på ruten med klare miljømæssige gevinster.

- Komfort er én af de ting, som har været vigtige for os i udviklingsfasen. Katamaranen skal tilbyde en komfortabelt og behagelig rejseform og samtidig være den hurtigste vej mellem Danmark og Norge. Med en topfart på 40 knob vil rejsen fortsat kunne klares på kun 2 timer og 15 minutter, siger Rickard Ternblom.

Han understreger, at investeringen vil gøre Fjord Line til en ny aktør indenfor skibsfragt på strækningen.

Nyt koncept på havet
Med plads til 1.200 passagerer og 400 biler fordobler det nye skib kapaciteten sammenlignet med de skibe, som Fjord Line sejler med på ruten i dag. Butikken om bord bliver dobbelt så stor og får et langt større udvalg. Og når sulten melder sig, vil gæsterne kunne vælge mellem tre forskellige madkoncepter.

- Skibet bliver lyst, luftligt og meget skandinavisk i sin indretning. Børn og børnefamilier får deres egen afdeling, hvor de kan boltre sig. Alt i alt kommer vi til at tilbyde et helt nyt og mere komfortabelt færgekoncept, som vi har store forventninger til, siger Rickard Ternblom.

Sideløbende investerer Fjord Line også i sin eksisterende katamaran, HSC Fjord Cat, for at have et fortsat godt tilbud til passagerne frem til 2020, hvor den nye katamaran tager over.

2017 bliver endnu et rekordår

Fra 2014 til 2016 oplevede Fjord Line en vækst på 26.000 passagerer og 7.400 biler på ruten mellem Kristiansand og Hirtshals. Rederiet fragtede i alt 213.000 passagerer fordelt på 576 overfarter på ruten i 2016. 

- Vi ønsker at være innovative i udviklingen af vores produkter og ruter, og med den ambition håber vi at kunne fortsættevæksten i mange år fremover, siger Rickard Ternblom. 

Teknisk information om den nye katamaran
(Tallene i parentes angiver tilsvarende tal for HSC Fjord Cat, Fjord Lines nuværende katamaran)

  • Længde 109 m (91 m)
  • Bredde 30,5 m (26 m)
  • Dybde under vandlinjen 3,8 m (3,8 m)
  • Maks antal passagerer 1200 (676)
  • Maks antal biler 410 (200)
  • Fragt >500LM (lane meters) (0 LM)
  • Fart 40 knop (40 knop)

Overfartstid 2 timer og 15 min (2 timer og 15 min)

-lipe

21/8 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen