Den hurtigste vej mellem Danmark og Norge vokser

Den hurtigste vej mellem Danmark og Norge vokser

Med et nybygget skib fordobler Fjord Line kapaciteten mellem Hirtshals og Kristiansand fra 2020. Investeringen vil gøre rederiet til en ny aktør indenfor skibsfragt på strækningen

Efter tre år med solid vækst på ruten mellem Hirtshals og Kristiansand, investerer Fjord Line i en ny katamaran. Den kommer til at give det norskejede rederi en større kapacitet, flere afgange, en længere sæson og mere komfort for passagerne. Med det nye skib satser Fjord Line stort på ruten mellem Danmark og Norge - ikke mindst, når det gælder skibsfragt.

- Det er en milepæl i Fjord Lines udvikling. Vi har skabt gode resultater på ruten i de seneste år og er derfor meget glade for, at vi har kunnet bestille et nyt skib, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line AS.

Det er det australske skibsværft Austal Ships Pty Ltd, som har fået til opgave at bygge skibet. Når katamaranen stævner ud til sæsonen i 2020 vil den sætte en ny teknologisk standard på ruten med klare miljømæssige gevinster.

- Komfort er én af de ting, som har været vigtige for os i udviklingsfasen. Katamaranen skal tilbyde en komfortabelt og behagelig rejseform og samtidig være den hurtigste vej mellem Danmark og Norge. Med en topfart på 40 knob vil rejsen fortsat kunne klares på kun 2 timer og 15 minutter, siger Rickard Ternblom.

Han understreger, at investeringen vil gøre Fjord Line til en ny aktør indenfor skibsfragt på strækningen.

Nyt koncept på havet
Med plads til 1.200 passagerer og 400 biler fordobler det nye skib kapaciteten sammenlignet med de skibe, som Fjord Line sejler med på ruten i dag. Butikken om bord bliver dobbelt så stor og får et langt større udvalg. Og når sulten melder sig, vil gæsterne kunne vælge mellem tre forskellige madkoncepter.

- Skibet bliver lyst, luftligt og meget skandinavisk i sin indretning. Børn og børnefamilier får deres egen afdeling, hvor de kan boltre sig. Alt i alt kommer vi til at tilbyde et helt nyt og mere komfortabelt færgekoncept, som vi har store forventninger til, siger Rickard Ternblom.

Sideløbende investerer Fjord Line også i sin eksisterende katamaran, HSC Fjord Cat, for at have et fortsat godt tilbud til passagerne frem til 2020, hvor den nye katamaran tager over.

2017 bliver endnu et rekordår

Fra 2014 til 2016 oplevede Fjord Line en vækst på 26.000 passagerer og 7.400 biler på ruten mellem Kristiansand og Hirtshals. Rederiet fragtede i alt 213.000 passagerer fordelt på 576 overfarter på ruten i 2016. 

- Vi ønsker at være innovative i udviklingen af vores produkter og ruter, og med den ambition håber vi at kunne fortsættevæksten i mange år fremover, siger Rickard Ternblom. 

Teknisk information om den nye katamaran
(Tallene i parentes angiver tilsvarende tal for HSC Fjord Cat, Fjord Lines nuværende katamaran)

  • Længde 109 m (91 m)
  • Bredde 30,5 m (26 m)
  • Dybde under vandlinjen 3,8 m (3,8 m)
  • Maks antal passagerer 1200 (676)
  • Maks antal biler 410 (200)
  • Fragt >500LM (lane meters) (0 LM)
  • Fart 40 knop (40 knop)

Overfartstid 2 timer og 15 min (2 timer og 15 min)

-lipe

21/8 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres