Diesel fører stadig blandt varebilerne

Diesel fører stadig blandt varebilerne

Selv om opladelige varebiler næsten fordoblede deres markedsandel fra 3 til 5,3 procent fra 2021 til 2022, var det stadig dieselkøretøjer der dominererede varebilsmarkedet i EU i 2022. Dieselvarerbilerne udgjorde 86 procent af registreringerne mod 90,2 procent året før

Brancheorganisationen Danske Bilimportører har offentliggjort tallene, som viser, at salget af dieselvarebiler i 2022 faldt med 21,9 procent i EU, hvor registreringerne endte på 1,1 millioner enheder. Samtlige af de 4 største markeder kunne rapportere tilbagegang for året 2022, hvor Frankrig og Spanien begge gik tilbage med 23,5 procent. Italien og Tyskland gik tilbage med hhv. 19,4 og 17 procent.

Til gengæld har der været en fremgang i det absolutte antal af benzindrevne varebiler i EU.
I 2022 blev der registreret 64.585 enheder, hvilket er en stigning på 9,2 procent sammenlignet med året før. Det bidrager til, at markedsandelen for de benzindrevne varebiler er steget, således de nu står for 5 procent af markedet. Ud af de fire hovedmarkeder, var det kun Tyskland der oplevede en tilbagegang i forhold til de benzindrevne varebiler på 4,8 procent. Italien og Spanien oplevede markante fremgange med tocifret vækst på hhv. 57,1 og 25 procent. Det samme kunne ikke siges om Frankrig, der havde en mindre fremgang på 6 procent.

-Varebilerne har været efter personbilerne i elektrificeringen, men inden for de kommende år kommer vi til at se et ryk med markant vækst i andelen af opladelige varebiler. Vejtransporten er central del af distributionen af varer i EU, så det er selvfølgelig rigtig positivt, at der også sker en udvikling i den grønne omstilling af varebilerne, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Køretøjer med nye drivmidler
I løbet af 2022 steg antallet af opladelige køretøjer med 42,5 procent, hvilket fik markedsandelen til at gå fra 3 procent til 5,3 procent. Alle de fire største markeder oplevede tocifret vækst, hvor Spanien præsterede den højeste vækst på 57,3 procent. Derefter fulgte Tyskland (41,3 procent), Frankrig (33,0 procent) og Italien (20,5 procent).

Varebiler med hybrid vækstede også i løbet af året 2022. Registreringerne steg i løbet af året med 23,9 procent, og udgør dermed en andel på 2,5 procent af markedet for varebiler. Italien er det største marked i EU når det angår hybrid-varebiler. Italien stod alene for 54 procent af registreringerne, mens Italien samtidig også kunne præstere den største vækst i EU på 43,0 procent. Italien er efterfulgt af fremgange I Frankrig (13,3 procent) og Tyskland (3,1 procent). Spanien kunne dog rapportere om et mindre fald på 0,8 procent.

Der har været tilbagegang i salget af salget af varebiler med alternativt brændsel på 28,7 procent. I EU blev der i 2022 registreret 15.221 enheder, hvilket udgør en markedsandel på 1,2%.

-lipe

8/3 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning