
Efterspørgsel på kombi-terminal i Køge
En ny terminal, der kan flytte gods fra vejnettet til skinner, og omvendt, vil ligge godt i Køge. Det siger 11 store danske og udenlandske transport- og logistikvirksomheder i en ny markedsanalyse.
Der er behov for en international kombiterminal på Sjælland, og Køge vil være en god placering, viser en ny markedsanalyse udarbejdet af Realise ApS for Fonden Femern Belt Development. Placeringen i Køge giver transport- og logistikvirksomheder let adgang til 4 mio. forbrugere i hele Øresundsregionen.
Et flertal af de interviewede virksomheder i markedsanalysen fremhæver bl.a. nærhed til det europæiske motorvejsnet, let adgang til Køges erhvervshavn, den kommende Femern Bælt-forbindelse og godstransportkorridoren fra Helsinki i nord og Sicilien i syd, som vigtige parametre for at vælge Køge.
Virksomhederne fremhæver også, at Køge ligger på København-Ringstedbanen, den veludbyggede vejinfrastruktur i og omkring Køge og adgangen til Skandinavisk Transport Center.
Porten til mange millioner forbrugere
Når Femern Bælt forbindelsen åbner, er der brug for, at de betydelige og stigende mængder jernbanegods, der ventes i Nordeuropa. i kan lastes effektivt om i Danmark.
En kombiterminal vil skabe vækst og arbejdspladser og spiller direkte ind i den grønne dagsorden. Transport på skinnerne tager noget af presset motorvejen, og er en mere CO2-venlig transportform.
Formanden for Femern Belt Development og borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen siger:
- Det er vigtigt, at vi regionalt udnytter de nye muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser som den nye infrastruktur i Østdanmark giver os. Det handler om at vise rettidig omhu og sørge for, at vi er helt fremme i bussen og ikke overlader initiativet til svenskerne og tyskerne, som i givet fald nok skal formå at udnytte mulighederne. En kombiterminal ved Køge er en mulighed for vækst og arbejdspladser, vi ikke må forpasse.
Borgmester i Køge Kommune Flemming Christensen siger:
- Jeg er glad for markedsanalysens resultater, der klart viser, at transport- og logistikerhvervet efterspørger en kombiterminal ved Køge. Det viser endnu en gang, at Køge Kommune er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter. Nu vil jeg appellere til de ansvarlige politikere og embedsfolk om at kigge seriøst på muligheden for at anlægge en ny international kombiterminal i forbindelse med den nye bane mellem København og Ringsted og med en senere mulighed for tilkobling til den faste Femern Bælt forbindelse.
Transport- og logistikvirksomhederne i markedsanalysen forventer, at en ny international kombiterminal ved Køge kan omsætte gods svarende til 18 godstog med hver 36 vogne, om ugen, i begge retninger.
-lipe