Egen lastbilsflåde giver miljøfordele

Egen lastbilsflåde giver miljøfordele

Langt mindre CO2-udledning og ti biler færre på grund af effektiv planlægning og massiv investering i nyt og miljørigtigt materiel er en direkte konsekvens af Lemvigh-Müllers strategi for distribution af stål

Mindst to millioner liter diesel. Så meget brændstof har Danmarks største stål- og teknikgrossist, i selv et konservativt skøn, sparet siden 2013. Besparelsen er nået dels ved at optimere kørslen på flere områder, dels ved at udskifte samtlige lastbiler og kun køre med markedets mest miljøvenlige materiel.

Samtidig er Lemvigh-Müller begyndt at anvende et avanceret elektronisk planlægningssystem og et online system i alle virksomhedens 36 lastbiler. Systemet analyserer konstant chaufførernes måde at køre på og vejleder chaufføren til at køre endnu mere energirigtigt og hele tiden bruge så lidt brændstof som muligt.

Mange ton CO2 sparet
Bilerne kører nu omkring en kilometer længere på literen end tidligere. Går man ud fra det gængse tal, at en liter diesel udleder cirka 2,6 kilo CO2, har Lemvigh-Müller nedbragt sin CO2-udledning med mindst fem millioner ton, eller samme mængde som kommer fra mere end 700.000 danskere om året.

For Jesper Terp Christensen, projektleder i Lemvigh-Müllers afdeling for Kvalitet, miljø og CSR, er det helt i tråd med koncernens værdier og mål og et skridt i den rigtige retning:

- Helt overordnet vil vi medvirke til, at vores omverden behandles ansvarligt. At vi nedbringer vores lastbilers forbrug af brændstof, spiller godt sammen med arbejdet med at reducere vores belastning af miljøet ved at minimere alle former for udledninger og energiforbrug, siger han.

Mere arbejde, men færre biler
I 2013 besluttede Lemvigh-Müller at udskifte alle biler og selv stå for at distribuere virksomhedens stål. Det mål nåede man i 2017. Og sammen med systemerne fra Mercedes, ’FleetBoard’ og ’AMCS Fleetplaner’, har grossisten kunnet reducere lastvognsflåden med hele ti biler. Det fortæller driftsleder Preben Mandsberg og fortsætter:

- De ti lastbiler, vi har kunnet skille os af med, skal oven i købet ses i lyset af, at vi samtidig har leveret endnu mere stål i perioden. Det, synes jeg, viser, hvor effektivt vi har arbejdet med det.  

Brændstofbesparelsen kommer desuden fra, at Lemvigh-Müller uddanner alle chauffører i at køre energirigtigt. Det er vigtigt, at chaufføren kender bilens køreegenskaber for fx at kunne lade bilen rulle længst muligt for egen kraft frem mod rødt lys.

Sammen med uddannelsen hjælper bilens indbyggede computersystem løbende til med gode råd til chaufføren, og et styrings- og planlægningssystemet sikrer, at bilerne kører så direkte som muligt og dermed kortest muligt. Endelig sikrer man, at bilerne er udnyttet optimalt for at undgå spildkørsel.

- Vi kan se en klar forbedring af kørestilen hos stort set alle chauffører, hvor de bedste kører omkring 3,3 kilometer på literen mod tidligere 2,3. Vi følger vores CO2-udledning, for at den skal være så lav som muligt. Derfor er det væsentligt, at vi har ’hånd i hanke’ med alle led i planlægningen og udførslen af distributionen, siger Preben Mandsberg.

Nemmere at overholde regler
En vigtig sidegevinst ved den måde, Lemvigh-Müller udfører planlægningen på, er, at man altid sikrer, at alle gældende regler for både vægtbegrænsninger og køre-hviletid overholdes. For Lemvigh-Müller er det naturligvis ekstremt vigtigt, at virksomhedens arbejde foregår i henhold til gældende lovgivning, understreger driftschefen.

Endelig kommer en del af Lemvigh-Müllers positive resultater for CO2-reduktion fra at standardisere selskabets materielflåde, både lastbiler og efterspændte enheder, fx kraner. Ved at standardisere flåden og sikre, at alle biler fx kan betjene miljøzoner i større byer, giver det en fleksibilitet, der betyder, at man bedre kan udnytte bilerne. Det betyder igen, at der skal færre biler på vejen og køres færre kilometer. 

- Tidligere havde vi en blandet landhandel af forskellige bilmærker og trailere. Det gjorde, at der hver dag skulle tages en række specialhensyn til, hvilken bil der kørte hvor. Men med en ny, ensartet og standardiseret flåde kan vi langt bedre styre og optimere kørslen.

Siden 2017 har Lemvigh-Müller selv stået for at levere stål i hele landet med egen moderne lastvognsflåde.

-hawin

Fakta-boks

  • Lemvigh-Müller råder i alt over 36 lastbiler: 20 i Randers, 4 i Kolding og 12 i Køge
  • Der er ansat 52 chauffører
  • Lastbilerne er alle fra Mercedes-Benz. Fem er af typen ’Antos’, resten af typen ’Actros’
  • Der køres årligt i Danmark omkring 1.360 mio. km godstransport med danske lastbiler over 6 ton. Eller 34.000 gange rundt om jorden.
  • 80 % er vognmandskørsel
  • Brændstofomkostningerne udgør op til ca. en tredjedel af de samlede omkostninger
22/1 2018
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret
  • Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    Varebiler har travlt - for høj fart er udbredt

    transport ›Når håndværkere, pakketransporter og andre erhvervsdrivende i varebiler kører på landevejen, er tempoet oftere for højt end det er i personbiler. Den travle adfærd kan også aflæses i ulykkesstatistikken, hvor varebiler er overrepræsenterede
  • Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    Nu er der bøde for at køre om vinteren med sommerdæk

    transport ›Fra og med 1. juli 2025, kan man blive idømt bødestraf ved at køre på sommerdæk, når vintervejret er kommet
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft