
Elfærge på vej hjem til Samsø
Efter en del forsinkelse er Molslinjens nybyggede elfærge Tyrfing meldt klar til turen fra værftet i Tyrkiet til Samsø, hvor den skal sættes ind på ruten mellem Samsø og Kalundborg
Tyrfing, som er den sidste af Molslinjens to nye elfærger til Alslinjen og Samsølinjen
har påbegyndt sejladsen fra værftet Cemre Shipyard lige syd for Istanbul i Tyrkiet.
- Begge vores nybygninger har været ramt af forsinkelser, så vi er glade for, at vi om et par uger kan tage imod Tyrfing, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Elfærgen har backup-motorer på diesel, og det er dem, som sender færgen afsted på den cirka 18 dage lange rejse, da det jo ikke er muligt at modtage strøm til færgens batterier, før den lander i de specialbyggede lejer i Ballen og Kalundborg.
Færgen skal hente nyt brændstof en enkelt gang på turen, og det bliver i enten portugisiske Setúbal eller spanske Vigo.
-Det er altid lidt spændende at skulle planlægge den slags sejladser om efteråret. Vi skal krydse flere farvande, hvor vejret spiller en stor rolle for besætningens muligheder for at holde tidsplanen, så vi håber på gode forhold og en rolig tur for vores mandskab, siger Kristian Durhuus.
Klargøring i Svendborg inden debut på Kattegat
Det bliver Molslinjens Mikael Kjerulf, der er kaptajn på turen hjem, og Thomas Mogensen, der er maskinchef. De skal sejle den sidste af to elfærger, som kommer til at sætte helt nye standarder for elfærger i Danmark.
Tyrfing, der er 117 meter lang, skal drives af batterier på 3,8 MWh. Færgen kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart og vil kunne sejle emissionsfrit på sin rute.
-Vi har valgt elektrificering som vores vej gennem den grønne omstilling, og derfor er det meget spændende for os at få den sidste færge hjem, som er bygget til en meget grønnere fremtid for dansk færgefart, siger Kristian Durhuus.
Tyrfing sejler i første omgang direkte til Svendborg, hvor den skal på værft og gøres helt klar til at blive sat i drift. Herefter skal færgen gøres klar og godkendes af de danske myndigheder, mandskab skal trænes og lejerne og strømtilslutninger testes inden den første tur den 1. december 2025.
-lipe