En 100-årig som altid er på tæerne  

En 100-årig som altid er på tæerne  

Farusas historie er også et levende Danmarksbillede af udviklingen i industrien og i materialer fra træ over plast og til pap.I år fylder emballagespecialisten rundt – men bevæger sig stadig fremad i fuld fart 

Af Lisbeth Petersen 

- Har vi været heldige med, at vi har udviklet produkter, som på et meget tidligt tidspunkt har matchet det aktuelle fokus på miljøhensyn? Det har vi måske nok, men det har også været en lang, sej kamp at opnå forståelse for, hvad Heavy Duty bølgepap kan bruges til.  

Sådan lyder den korte opsummering fra tredjegenerations-ejeren af Farusa, Arne Hammer. I år markerer han sammen med sine medarbejdere i industriområdet i Farum, at Heavy Duty-papvirksomheden runder en fødselsdag, det ikke er mange forundt – og da slet ikke med samme familieejerskab. Hvordan fejringen skal foregå, er ikke besluttet endnu, for måske er tiden løbet fra de traditionelle receptioner – ikke mindst når mange kunder og samarbejdspartnere befinder sig rundt omkring i hele Norden. Og Farusa er en virksomhed, som altid er på tæerne. 

- Vel er vi nu en gammel virksomhed på 100 år, men vi forsøger – i alt hvad vi gør – at være lidt ’fresh’, understreger Arne Hammer. 

Sukker- og ølkasser og generatorbrænde 
Det var egentlig ikke meningen, at han skulle være fabrikant i dét, der startede i 1923, hvor farfaren Thorkil Hammer begyndte at forhandle træ, han selv udvalgte i skoven og solgte. 

Forretningen blev yderligere formaliseret, da Thorkil sammen med sin kone, Kamma, flyttede virksomheden til Farum under navnet Farum Savværk og Pakkassefabrik A/S i 1934. Her blev der produceret solide emballager til bl.a. chokolade- og sukkerfabrikkerne og senere store mængder brænde til lastbilgeneratorerne under 2. Verdenskrig. 

I 1950’erne ændrede produktionen sig til næsten udelukkende at bestå af trækasser til øl- og sodavandsbryggerierne; knap en million trækasser om året blev det til, indtil 1965, hvor plastikkasserne begynder at overtage markedet. 

Træ, plast, pap og ….Frisbees 
Dét slår dog ikke Familien Hammer ud, tværtimod investerer de i hele 27 sprøjtestøbemaskiner, heraf ni af de allerstørste, der findes på markedet, og deler fabrikken op i to: Træemballageafdelingen i den ene ende og i den anden, plastafdelingen, hvor de første treholdsskift blev indført for medarbejderstaben. 

På dette tidspunkt er det første, stærke Heavy Duty-pap også begyndt at snige sig ind i produktionen - ikke i form af hele emballager, men som kombinationsmateriale for at lette vægten på de ofte meget tunge trækonstruktioner. 

I det sidste år i det store moderniseringsårti dør Thorkil Hammer, og hans sønner, Ole og Per Hammer, overtager ledelsen. Pers søn, Arne, er først født i 1965, men får alligevel hurtigt draget fordel af familievirksomhedens foretagsomhed; For med sprøjtestøbemaskinerne kunne man også fremstille den helt nye og store fritids- og sportsdille: Frisbee’en. Hammer-brødrene får licensen til produktion og salg i hele Scandinavien, og nogle år senere erhverver Farum Frisbee Klub titlen som Danmarksmester i Frisbee Ultimater – naturligvis med Arne Hammer som en del af holdet. 

 Virksomheden Varimixer pakker de tunge Industrikøkkenmaskiner i Farusas transportemballager

Eksportemballage som speciale 
I mellemtiden har virksomheden i 1973 – med en sammentrækning af Farum Savværk og Pakkassefabrik - skiftet navn til Farusa Værk. I de kommende to årtier bliver der udviklet stadigt flere emballagekonstruktioner – også til den voksende luftfragt, og beslutningen om at være specialist i eksportemballage er truffet. 

Ud over at være god til frisbee uddanner Arne Hammer sig til tømmerhandler og starter bagefter eget vognmandsfirma. Men i 1990 vender han tilbage til udgangspunktet som salgschef, og som 33-årig overtager han i 1998 ledelsen af Farusa. I de følgende år bliver hele produktionen gearet op til det, som virksomheden i dag er kendt som: Nordisk specialist i ultrastærke og skræddersyede papkasser til transport af alt fra f.eks. pumper fra Grundfos og køkkenmaskiner fra Varimixer til op til 1000 kg.’s forsendelser af f.eks. frosne fødevarer. 

 HD-kasser som fødevareemballage i høje stabler i frostlagre, hvor temperaturen kommer godt under de -20 grader. 

Og hvor pappets miljøgevinster i første omgang handlede om lavere vægt og dermed mindre belastning for produktions- og transportmedarbejdere, rammer det i dag industriens øgede klimaambitioner på langt flere parameter: 

- Med udviklingen af HD-pappet kan man jo nu genanvende kasserne mange gange, og når de er udtjente bliver de genbrugt som materiale til tyndere papkasser. Samtidigt er de så stærke, at de kan erstatte mange træ-, og finéremballager, og med deres stablingsevne kan de give meget store besparelser på kundernes lager- og transportomkostninger, siger Arne Hammer, som også selv er i gang med en række miljøforbedrende initiativer i virksomheden – både på produktions- og energisiden: 

 

Arne Hammer overtog ejerskabet af familievirksomheden i 1998. Inden da havde han allerede fungeret som salgschef siden 1990. 

- Det er helt klart noget, vi investerer i fremover, for det er vigtigt for både os og vores kunder. Såvel som virksomhed som med vores produkter skal vi sørge for at udvikle os og holde os ’friske og lækre’ for kunderne. Derfor kan jeg også sige, på vegne af en 100-årig, at hvis der er én ting, som er sikkert, er det, at der hos os også vil være meget forskel på ’lige nu’ og om bare to år, siger han. 

17/1 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud