Flere og flere miljøzoner i Frankrig

Flere og flere miljøzoner i Frankrig

Går rejsen eller transporten til Frankrig efter årsskiftet, skal man være opmærksom på at der indføres der flere og flere miljøzoner. Alene i november blev der indført seks nye zoner: Toulouse, Haute-Savoie, Savoie, Maine-et-Loire, Vendée og Gers

Green-Zones er den førende informationsside for turist- og erhvervstrafikken i Europa, og Green-Zones holder dig altid opdateret om kørselsforbud og mulige indskrænkninger for trafikken!

Vinteren er den tid på året, hvor der oftest er forhøjet luftforurening. Det er de franske lokalregeringer godt klar over, og derfor har de indført et større antal nye miljøzoner. Efter at have oplevet en længere periode med forhøjet luftforurening var industrihovedstaden Toulouse i det sydvestlige Frankrig den første by, der indførte en miljøzone, og denne miljøzone blev vedtaget med øjeblikkelig virkning.

Samtidigt blev der også indført nogle meget store, og nogle gange helt uforudsigelige, miljøzoner: I områderne Haute-Savoie/Annecy/Maine-et-Loire/Angers, Savoie/Chambéry, Vendée/La Roche-sur-Yon og Gers/Auch er der indført zoner, der i visse tilfælde dækker hundredvis af byer og kommuner i de respektive departementer.

Desuden er disse zoner midlertidige ZPA-miljøzoner, som kun træder i kraft, når regionerne er plaget af forhøjet luftforurening, hvilket ofte er tilfældet. I modsætning til ZCR-zonerne, som er permanent i kraft, bliver der i de midlertidige zoner kun indført kørselsforbud, hvis EU’s grænseværdier for luftforurening pludseligt overskrides.

I disse nye, store ZPA-miljøzoner, der er lagt fast ved lov, kan de respektive præfekter til hver en tid udløse en luftforureningsalarm. Det er først, når alarmen udløses, at det mere præcist bliver defineret, hvilke af departementets byer eller kommuner, der rammes af midlertidige eller delvise kørselsforbud.

Zonernes præcise udstrækning er altså ikke lagt helt fast. Det er først i tilfælde af forhøjet luftforurening, at grænserne defineres. Det er køretøjernes Crit’Air-kategori, der afgør, om køretøjet må køre i zonen eller ej. I praksis fungerer det sådan, at kørselsforbuddene indføres ad flere omgange, så det først er køretøjer uden Crit’Air-miljømærkat, der forbydes kørsel, og derefter de dårligere Crit’Air-miljømærkater 4 og 5.

På hjemmesiden crit-air.fr kan du finde alle informationer om de nye miljøzoner, den dagsaktuelle status på kørselsforbud, samt interaktive kort, der kan hjælpe dig med at finde en rute uden om miljøzonerne.

Den gratis Green-Zones-App, er også en stor hjælp. Den viser turister samt bus- og erhvervstrafik vejen gennem en jungle af miljøzoner, der konstant bliver endnu mere kompliceret på grund af de mange lokale regler.

-hawin

18/12 2017
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen
  • Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    transport ›Force majeure, ufred, blokerede handelsruter, pandemier. Uforudsete nedbrud i den globale forsyningskæde som følge af pludselige hændelser gør fremstillingsindustrien sårbar. Det skal det nye, internationale forskningsprojekt, Accurate nu forsøge at tackle med bl.a. "digitale tvillinger"