Flere og flere miljøzoner i Frankrig
Går rejsen eller transporten til Frankrig efter årsskiftet, skal man være opmærksom på at der indføres der flere og flere miljøzoner. Alene i november blev der indført seks nye zoner: Toulouse, Haute-Savoie, Savoie, Maine-et-Loire, Vendée og Gers
Green-Zones er den førende informationsside for turist- og erhvervstrafikken i Europa, og Green-Zones holder dig altid opdateret om kørselsforbud og mulige indskrænkninger for trafikken!
Vinteren er den tid på året, hvor der oftest er forhøjet luftforurening. Det er de franske lokalregeringer godt klar over, og derfor har de indført et større antal nye miljøzoner. Efter at have oplevet en længere periode med forhøjet luftforurening var industrihovedstaden Toulouse i det sydvestlige Frankrig den første by, der indførte en miljøzone, og denne miljøzone blev vedtaget med øjeblikkelig virkning.
Samtidigt blev der også indført nogle meget store, og nogle gange helt uforudsigelige, miljøzoner: I områderne Haute-Savoie/Annecy/Maine-et-Loire/Angers, Savoie/Chambéry, Vendée/La Roche-sur-Yon og Gers/Auch er der indført zoner, der i visse tilfælde dækker hundredvis af byer og kommuner i de respektive departementer.
Desuden er disse zoner midlertidige ZPA-miljøzoner, som kun træder i kraft, når regionerne er plaget af forhøjet luftforurening, hvilket ofte er tilfældet. I modsætning til ZCR-zonerne, som er permanent i kraft, bliver der i de midlertidige zoner kun indført kørselsforbud, hvis EU’s grænseværdier for luftforurening pludseligt overskrides.
I disse nye, store ZPA-miljøzoner, der er lagt fast ved lov, kan de respektive præfekter til hver en tid udløse en luftforureningsalarm. Det er først, når alarmen udløses, at det mere præcist bliver defineret, hvilke af departementets byer eller kommuner, der rammes af midlertidige eller delvise kørselsforbud.
Zonernes præcise udstrækning er altså ikke lagt helt fast. Det er først i tilfælde af forhøjet luftforurening, at grænserne defineres. Det er køretøjernes Crit’Air-kategori, der afgør, om køretøjet må køre i zonen eller ej. I praksis fungerer det sådan, at kørselsforbuddene indføres ad flere omgange, så det først er køretøjer uden Crit’Air-miljømærkat, der forbydes kørsel, og derefter de dårligere Crit’Air-miljømærkater 4 og 5.
På hjemmesiden crit-air.fr kan du finde alle informationer om de nye miljøzoner, den dagsaktuelle status på kørselsforbud, samt interaktive kort, der kan hjælpe dig med at finde en rute uden om miljøzonerne.
Den gratis Green-Zones-App, er også en stor hjælp. Den viser turister samt bus- og erhvervstrafik vejen gennem en jungle af miljøzoner, der konstant bliver endnu mere kompliceret på grund af de mange lokale regler.
-hawin