Flere og flere miljøzoner i Frankrig

Flere og flere miljøzoner i Frankrig

Går rejsen eller transporten til Frankrig efter årsskiftet, skal man være opmærksom på at der indføres der flere og flere miljøzoner. Alene i november blev der indført seks nye zoner: Toulouse, Haute-Savoie, Savoie, Maine-et-Loire, Vendée og Gers

Green-Zones er den førende informationsside for turist- og erhvervstrafikken i Europa, og Green-Zones holder dig altid opdateret om kørselsforbud og mulige indskrænkninger for trafikken!

Vinteren er den tid på året, hvor der oftest er forhøjet luftforurening. Det er de franske lokalregeringer godt klar over, og derfor har de indført et større antal nye miljøzoner. Efter at have oplevet en længere periode med forhøjet luftforurening var industrihovedstaden Toulouse i det sydvestlige Frankrig den første by, der indførte en miljøzone, og denne miljøzone blev vedtaget med øjeblikkelig virkning.

Samtidigt blev der også indført nogle meget store, og nogle gange helt uforudsigelige, miljøzoner: I områderne Haute-Savoie/Annecy/Maine-et-Loire/Angers, Savoie/Chambéry, Vendée/La Roche-sur-Yon og Gers/Auch er der indført zoner, der i visse tilfælde dækker hundredvis af byer og kommuner i de respektive departementer.

Desuden er disse zoner midlertidige ZPA-miljøzoner, som kun træder i kraft, når regionerne er plaget af forhøjet luftforurening, hvilket ofte er tilfældet. I modsætning til ZCR-zonerne, som er permanent i kraft, bliver der i de midlertidige zoner kun indført kørselsforbud, hvis EU’s grænseværdier for luftforurening pludseligt overskrides.

I disse nye, store ZPA-miljøzoner, der er lagt fast ved lov, kan de respektive præfekter til hver en tid udløse en luftforureningsalarm. Det er først, når alarmen udløses, at det mere præcist bliver defineret, hvilke af departementets byer eller kommuner, der rammes af midlertidige eller delvise kørselsforbud.

Zonernes præcise udstrækning er altså ikke lagt helt fast. Det er først i tilfælde af forhøjet luftforurening, at grænserne defineres. Det er køretøjernes Crit’Air-kategori, der afgør, om køretøjet må køre i zonen eller ej. I praksis fungerer det sådan, at kørselsforbuddene indføres ad flere omgange, så det først er køretøjer uden Crit’Air-miljømærkat, der forbydes kørsel, og derefter de dårligere Crit’Air-miljømærkater 4 og 5.

På hjemmesiden crit-air.fr kan du finde alle informationer om de nye miljøzoner, den dagsaktuelle status på kørselsforbud, samt interaktive kort, der kan hjælpe dig med at finde en rute uden om miljøzonerne.

Den gratis Green-Zones-App, er også en stor hjælp. Den viser turister samt bus- og erhvervstrafik vejen gennem en jungle af miljøzoner, der konstant bliver endnu mere kompliceret på grund af de mange lokale regler.

-hawin

18/12 2017
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag