Fra lager i Bruxelles til servicebil i Bergen på een nat

Fra lager i Bruxelles til servicebil i Bergen på een nat

Danx garanterer 12-timers natlevering af reservedele fra Centraleuropa til hele Norden og Baltikum inden kl. 7.00. Nu udvider virksomheden for at følge med efterspørgslen

Siden sin start i 1992 har transport- og logistikvirksomheden Danx, der er Nordens førende specialist i international reservedelslogistik, været 100 procent fokuseret på natdistribution – også kaldet In-Night Distribution.

Her opererer man med en tidsfaktor på kun 12 timer. En reservedel, der typisk rekvireres fra et lager i Centraleuropa, skal leveres på en given adresse i Norden eller Baltikum den følgende morgen inden kl. 07.00.Og det er en garanti, stadigt flere kunder sætter pris på.

Gennem de seneste 10 år har Danx oplevet vækstrater på 25 procent og forventer i indeværende regnskabsår at nå en omsætning tæt på 500 mio. kr. For at håndtere den eksplosive vækst er virksomheden netop flyttet ind i et nyt 4.300 m2 stort hovedsæde, som ligger klods op af ring 4 og E20/E47 i Ishøj, og har samtidigt udvidet kapaciteten i Jylland.

- Med 34 nye specialdesignede porte og en 1.800 m2 udvidelse af vores afdeling i Taulov er vi godt rustede til yderligere vækst, siger grundlæggeren af virksomheden, Søren Gønge.

Grundlæggeren af Danx, Søren Gønge tv. forudså behovet for effektiv natlevering for 25 år siden. Her er han sammen med Group Director, Bob Thorhauge i Ishøj, hvor de 4300 nye kvadratmeter rummer både lager, fordelingscentral og hovedkontor

Flere servicebesøg pr. dag
Allerede tilbage i begyndelsen af 90’erne forudså han, at natdistribution ville revolutionere markedet.

- Vi kunne se, at vi var i stand til at løse tre helt centrale udfordringer for de meget serviceorienterede virksomheder med et betydeligt eftermarked. Med effektivt drevet natdistribution kan vi for det første fjerne producenternes betydelige omkostninger til egen lagerdrift. For det andet kan vi reducere distributionstiden for reservedelene helt ned til under 12 timer. Og for det tredje sætter vi vores kunder i stand til at konvertere teknikernes køretid til reparationstid, idet vi sikrer levering præcis dér, hvor kunden ønsker det. Det kan for eksempel være helt ind i serviceteknikernes egne biler, mens de sover. Udbyttet for kunden er markant. Teknikerne kan nå 1-2 servicebesøg mere pr. dag, og det har meget stor værdi for kunden, siger Søren Gønge.

99,5% leveringsikkerhed
I begyndelsen servicerede virksomheden primært den stærkt serviceorienterede IT-industri. Men ifølge Group Director Bob Thorhauge har markedet dog for længst udvidet sig til også at omfatte store dele af bilbranchen, gaffeltrucks, hårde hvidevarer og landbrugsmaskiner m.m.

De servicebevidste kunder, som vælger en In-Night logistikvirksomhed, stiller da også en række specifikke krav, når de beslutter at nedlægge deres eget reservedelslager og logistikberedskab:

- For det første skal du stille op med en veltrimmet organisation og topmotiverede medarbejdere, der sætter en ære i at overholde vores kundeløfte. Succeskriteriet her hos os hedder 99,5 procents leveringssikkerhed, og det skal vi præstere hver eneste nat året rundt. Opgaven består i at få distribueret gennemsnitligt mere end 15.000 pakker ud til 7 forskellige lande, som tilsammen dækker et areal tæt på 1.4 mio. km2. Hele operationen foregår om aftenen og natten i løbet af kun 12 timer. Alt kører efter snorlige arbejdsgange og gennemtestede rutiner, hvert sekund tæller, og al levering skal være færdig kl. 07.00, forklarer Bob Thorhauge.

Netværk med militærisk disciplin
Den logistiske operation styres og overvåges af top-tunede IT-systemer, der følger hver eneste forsendelse fra modtagelse og under transporten frem til slutdestination og udlevering.

- Alt monitoreres som var det en militæroperation, siger Bob Thorhauge og uddyber:

- Opstår der problemer med en forsendelse, sidder der døgnet rundt på vores Control Towers folk, som straks griber ind og løser problemet. Hver en forsendelse bliver der målt og evalueret på, så både vi og kunden kan se, om vi har overholdt vores 12-timers løfte.

Danx betjener sig af sit eget distributionsnetværk bestående af 18 hubs -fordelingscentraler-, 31 mindre, lokalt placerede lagre og mere end 75 bemandede Pick Up – Drop Off points. Derudover råder virksomheden over 300 transportbiler, der leverer reservedelene direkte ind i mere end 6.000 servicebiler, autoværksteder og andre prædefinerede leveringssteder fordelt over hele Norden og Baltikum. Til at få hele maskineriet til at køre har Danx ansat 180 medarbejdere og 500 faste chauffører.

-lipe

 

2/6 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret