
Fra lager i Bruxelles til servicebil i Bergen på een nat
Danx garanterer 12-timers natlevering af reservedele fra Centraleuropa til hele Norden og Baltikum inden kl. 7.00. Nu udvider virksomheden for at følge med efterspørgslen
Siden sin start i 1992 har transport- og logistikvirksomheden Danx, der er Nordens førende specialist i international reservedelslogistik, været 100 procent fokuseret på natdistribution – også kaldet In-Night Distribution.
Her opererer man med en tidsfaktor på kun 12 timer. En reservedel, der typisk rekvireres fra et lager i Centraleuropa, skal leveres på en given adresse i Norden eller Baltikum den følgende morgen inden kl. 07.00.Og det er en garanti, stadigt flere kunder sætter pris på.
Gennem de seneste 10 år har Danx oplevet vækstrater på 25 procent og forventer i indeværende regnskabsår at nå en omsætning tæt på 500 mio. kr. For at håndtere den eksplosive vækst er virksomheden netop flyttet ind i et nyt 4.300 m2 stort hovedsæde, som ligger klods op af ring 4 og E20/E47 i Ishøj, og har samtidigt udvidet kapaciteten i Jylland.
- Med 34 nye specialdesignede porte og en 1.800 m2 udvidelse af vores afdeling i Taulov er vi godt rustede til yderligere vækst, siger grundlæggeren af virksomheden, Søren Gønge.
Grundlæggeren af Danx, Søren Gønge tv. forudså behovet for effektiv natlevering for 25 år siden. Her er han sammen med Group Director, Bob Thorhauge i Ishøj, hvor de 4300 nye kvadratmeter rummer både lager, fordelingscentral og hovedkontor
Flere servicebesøg pr. dag
Allerede tilbage i begyndelsen af 90’erne forudså han, at natdistribution ville revolutionere markedet.
- Vi kunne se, at vi var i stand til at løse tre helt centrale udfordringer for de meget serviceorienterede virksomheder med et betydeligt eftermarked. Med effektivt drevet natdistribution kan vi for det første fjerne producenternes betydelige omkostninger til egen lagerdrift. For det andet kan vi reducere distributionstiden for reservedelene helt ned til under 12 timer. Og for det tredje sætter vi vores kunder i stand til at konvertere teknikernes køretid til reparationstid, idet vi sikrer levering præcis dér, hvor kunden ønsker det. Det kan for eksempel være helt ind i serviceteknikernes egne biler, mens de sover. Udbyttet for kunden er markant. Teknikerne kan nå 1-2 servicebesøg mere pr. dag, og det har meget stor værdi for kunden, siger Søren Gønge.
99,5% leveringsikkerhed
I begyndelsen servicerede virksomheden primært den stærkt serviceorienterede IT-industri. Men ifølge Group Director Bob Thorhauge har markedet dog for længst udvidet sig til også at omfatte store dele af bilbranchen, gaffeltrucks, hårde hvidevarer og landbrugsmaskiner m.m.
De servicebevidste kunder, som vælger en In-Night logistikvirksomhed, stiller da også en række specifikke krav, når de beslutter at nedlægge deres eget reservedelslager og logistikberedskab:
- For det første skal du stille op med en veltrimmet organisation og topmotiverede medarbejdere, der sætter en ære i at overholde vores kundeløfte. Succeskriteriet her hos os hedder 99,5 procents leveringssikkerhed, og det skal vi præstere hver eneste nat året rundt. Opgaven består i at få distribueret gennemsnitligt mere end 15.000 pakker ud til 7 forskellige lande, som tilsammen dækker et areal tæt på 1.4 mio. km2. Hele operationen foregår om aftenen og natten i løbet af kun 12 timer. Alt kører efter snorlige arbejdsgange og gennemtestede rutiner, hvert sekund tæller, og al levering skal være færdig kl. 07.00, forklarer Bob Thorhauge.
Netværk med militærisk disciplin
Den logistiske operation styres og overvåges af top-tunede IT-systemer, der følger hver eneste forsendelse fra modtagelse og under transporten frem til slutdestination og udlevering.
- Alt monitoreres som var det en militæroperation, siger Bob Thorhauge og uddyber:
- Opstår der problemer med en forsendelse, sidder der døgnet rundt på vores Control Towers folk, som straks griber ind og løser problemet. Hver en forsendelse bliver der målt og evalueret på, så både vi og kunden kan se, om vi har overholdt vores 12-timers løfte.
Danx betjener sig af sit eget distributionsnetværk bestående af 18 hubs -fordelingscentraler-, 31 mindre, lokalt placerede lagre og mere end 75 bemandede Pick Up – Drop Off points. Derudover råder virksomheden over 300 transportbiler, der leverer reservedelene direkte ind i mere end 6.000 servicebiler, autoværksteder og andre prædefinerede leveringssteder fordelt over hele Norden og Baltikum. Til at få hele maskineriet til at køre har Danx ansat 180 medarbejdere og 500 faste chauffører.
-lipe