GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevolumener og høj leveringskvalitet Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark.

GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevolumener og høj leveringskvalitet

GLS Denmark arbejder hele året for at opretholde den høje leveringskvalitet. Fra november til midt januar står virksomhedens helt store prøve, når pakkevolumenerne vokser grundet Black Friday og julehandlen. Efter en veloverstået højsæson er den danske pakkedistributør klar med en evaluering af årets travleste periode

Forventningen til danskernes forbrug i sidste kvartal af 2022 var dyster. Høje forbrugerprisstigninger som følge af energikrisen førte til den højeste inflation i over 40 år. Det betød forringet købekraft og en forventning om opbremsning i danskernes privatforbrug.

Trods samfundets udfordringer viste 2022 sig dog at blive et nyt rekordår for GLS Denmark. I perioden uge 47 til uge 52 blev der sorteret 5 % flere pakker på de ni depoter end i 2021, som ellers var et rekordår.

For Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark, er det anden højsæson på topposten. Han er glad for, at så mange danskere betror deres pakker til GLS, og at det, virksomheden arbejder på hver dag, også bestod prøven i højsæsonen.

- Vi arbejder hver dag for at gøre vores kunder tilfredse, men højsæsonen er der, hvor vi virkelig mærker, om systemet virker. Da vi begyndte forberedelserne til årets højsæson, vidste vi ikke, hvad vi skulle forvente af inflationens påvirkning på vores pakkevolumener. Vi havde i hvert fald ikke forventet, at de ville vokse med så meget, som de har gjort, siger Steen Ravnsbæk Kristensen og fortsætter:

- Men vi havde forberedt os godt og var klar til at håndtere de store volumener, og derfor går vi ud af højsæsonen med en leveringskvalitet på 98,9 %, hvilket vil sige, at næsten 99 ud af 100 pakker er kommet frem til modtageren næste hverdag. Det er 0,3 procentpoint over vores gennemsnit, og det gør mig glad, at vi har kunnet efterleve danskernes høje forventninger til os.

Tæt samarbejde fordrer succes
Det kan være svært at sætte en finger på grunden til årets succes – og dog. Hvis man spørger topchefen selv, kan fortjenesten ikke tildeles én afdeling, men skyldes i stedet det gode samarbejde på tværs af organisationen.

- En stigning i pakkevoluminer på 5 % kræver, at alle afdelinger står skarpt, hvis man skal opretholde samme gode leveringskvalitet som resten af året. Vi er kommet bedre gennem højsæsonen end nogensinde før, fordi vores afdelinger har gjort en kæmpe indsats, udtaler Steen Ravnsbæk Kristensen og tilføjer:

- Vores IT-afdeling på mere end 50 dedikerede medarbejdere sørgede for, at vores IT-løsninger stod helt skarpe i år, så operationen kunne koncentrere sig om det, de er bedst til – at få pakkerne gennem sorteringen og ud til rette modtager. De større pakkevolumener kunne naturligvis også mærkes i vores Kundeservice, som modtog 2,6 % flere henvendelse end i 2021. Men den gennemsnitlige svartid var blot 1 minut og 32 sekunder, og det vidner om vores høje serviceniveau.

De mere end 1.750 PakkeShops har også taget imod flere pakker end nogensinde før. 97 % af alle danskere har mindre end fem kilometer til deres lokale PakkeShop, og det er en vigtig del af GLS Denmarks strategi.

- Vi ved, at vi spiller en vigtig rolle for infrastrukturen. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan forbinde pakker og mennesker på tværs af Danmark – også i yderområderne. Det har medført, at vi har Danmarks største netværk af PakkeShops, og det hjalp os i højsæsonen, hvor vi kun havde ganske få PakkeShops med fyldte hylder, lyder det fra Steen Ravnsbæk Kristensen.

Pakkedistributøren har dog ikke været helt foruden udfordringer.

- Vores største udfordringer skyldtes udefrakommende faktorer. Sneen i Nordjylland gjorde det svært for os at hente og bringe pakker, men i regn og slud skal pakkerne ud – og det kom de, tilføjer Steen Ravnsbæk Kristensen.

Forberedelserne til dette års højsæson er allerede gået i gang med udvidelsen af depotet på Venusvej i Kolding.

- Vi er stolte af, at vores kunder og modtagere betror os deres pakker, og derfor sætter vi en stor ære i at levere pakkeoplevelser af højeste kvalitet. Det kræver, at vi udvider vores kapacitet, så vi kan følge med udviklingen. Vi glæder os til, at depotet står klar i sidste kvartal af 2023 – lige i tide til højsæsonen, afslutter Steen Ravnsbæk Kristensen.

-hawin

27/1 2023
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38