GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevolumener og høj leveringskvalitet Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark.

GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevolumener og høj leveringskvalitet

GLS Denmark arbejder hele året for at opretholde den høje leveringskvalitet. Fra november til midt januar står virksomhedens helt store prøve, når pakkevolumenerne vokser grundet Black Friday og julehandlen. Efter en veloverstået højsæson er den danske pakkedistributør klar med en evaluering af årets travleste periode

Forventningen til danskernes forbrug i sidste kvartal af 2022 var dyster. Høje forbrugerprisstigninger som følge af energikrisen førte til den højeste inflation i over 40 år. Det betød forringet købekraft og en forventning om opbremsning i danskernes privatforbrug.

Trods samfundets udfordringer viste 2022 sig dog at blive et nyt rekordår for GLS Denmark. I perioden uge 47 til uge 52 blev der sorteret 5 % flere pakker på de ni depoter end i 2021, som ellers var et rekordår.

For Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark, er det anden højsæson på topposten. Han er glad for, at så mange danskere betror deres pakker til GLS, og at det, virksomheden arbejder på hver dag, også bestod prøven i højsæsonen.

- Vi arbejder hver dag for at gøre vores kunder tilfredse, men højsæsonen er der, hvor vi virkelig mærker, om systemet virker. Da vi begyndte forberedelserne til årets højsæson, vidste vi ikke, hvad vi skulle forvente af inflationens påvirkning på vores pakkevolumener. Vi havde i hvert fald ikke forventet, at de ville vokse med så meget, som de har gjort, siger Steen Ravnsbæk Kristensen og fortsætter:

- Men vi havde forberedt os godt og var klar til at håndtere de store volumener, og derfor går vi ud af højsæsonen med en leveringskvalitet på 98,9 %, hvilket vil sige, at næsten 99 ud af 100 pakker er kommet frem til modtageren næste hverdag. Det er 0,3 procentpoint over vores gennemsnit, og det gør mig glad, at vi har kunnet efterleve danskernes høje forventninger til os.

Tæt samarbejde fordrer succes
Det kan være svært at sætte en finger på grunden til årets succes – og dog. Hvis man spørger topchefen selv, kan fortjenesten ikke tildeles én afdeling, men skyldes i stedet det gode samarbejde på tværs af organisationen.

- En stigning i pakkevoluminer på 5 % kræver, at alle afdelinger står skarpt, hvis man skal opretholde samme gode leveringskvalitet som resten af året. Vi er kommet bedre gennem højsæsonen end nogensinde før, fordi vores afdelinger har gjort en kæmpe indsats, udtaler Steen Ravnsbæk Kristensen og tilføjer:

- Vores IT-afdeling på mere end 50 dedikerede medarbejdere sørgede for, at vores IT-løsninger stod helt skarpe i år, så operationen kunne koncentrere sig om det, de er bedst til – at få pakkerne gennem sorteringen og ud til rette modtager. De større pakkevolumener kunne naturligvis også mærkes i vores Kundeservice, som modtog 2,6 % flere henvendelse end i 2021. Men den gennemsnitlige svartid var blot 1 minut og 32 sekunder, og det vidner om vores høje serviceniveau.

De mere end 1.750 PakkeShops har også taget imod flere pakker end nogensinde før. 97 % af alle danskere har mindre end fem kilometer til deres lokale PakkeShop, og det er en vigtig del af GLS Denmarks strategi.

- Vi ved, at vi spiller en vigtig rolle for infrastrukturen. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan forbinde pakker og mennesker på tværs af Danmark – også i yderområderne. Det har medført, at vi har Danmarks største netværk af PakkeShops, og det hjalp os i højsæsonen, hvor vi kun havde ganske få PakkeShops med fyldte hylder, lyder det fra Steen Ravnsbæk Kristensen.

Pakkedistributøren har dog ikke været helt foruden udfordringer.

- Vores største udfordringer skyldtes udefrakommende faktorer. Sneen i Nordjylland gjorde det svært for os at hente og bringe pakker, men i regn og slud skal pakkerne ud – og det kom de, tilføjer Steen Ravnsbæk Kristensen.

Forberedelserne til dette års højsæson er allerede gået i gang med udvidelsen af depotet på Venusvej i Kolding.

- Vi er stolte af, at vores kunder og modtagere betror os deres pakker, og derfor sætter vi en stor ære i at levere pakkeoplevelser af højeste kvalitet. Det kræver, at vi udvider vores kapacitet, så vi kan følge med udviklingen. Vi glæder os til, at depotet står klar i sidste kvartal af 2023 – lige i tide til højsæsonen, afslutter Steen Ravnsbæk Kristensen.

-hawin

27/1 2023
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen