GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevolumener og høj leveringskvalitet Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark.

GLS slår rekorder: En højsæson med store pakkevolumener og høj leveringskvalitet

GLS Denmark arbejder hele året for at opretholde den høje leveringskvalitet. Fra november til midt januar står virksomhedens helt store prøve, når pakkevolumenerne vokser grundet Black Friday og julehandlen. Efter en veloverstået højsæson er den danske pakkedistributør klar med en evaluering af årets travleste periode

Forventningen til danskernes forbrug i sidste kvartal af 2022 var dyster. Høje forbrugerprisstigninger som følge af energikrisen førte til den højeste inflation i over 40 år. Det betød forringet købekraft og en forventning om opbremsning i danskernes privatforbrug.

Trods samfundets udfordringer viste 2022 sig dog at blive et nyt rekordår for GLS Denmark. I perioden uge 47 til uge 52 blev der sorteret 5 % flere pakker på de ni depoter end i 2021, som ellers var et rekordår.

For Steen Ravnsbæk Kristensen, Administrerende Direktør i GLS Denmark, er det anden højsæson på topposten. Han er glad for, at så mange danskere betror deres pakker til GLS, og at det, virksomheden arbejder på hver dag, også bestod prøven i højsæsonen.

- Vi arbejder hver dag for at gøre vores kunder tilfredse, men højsæsonen er der, hvor vi virkelig mærker, om systemet virker. Da vi begyndte forberedelserne til årets højsæson, vidste vi ikke, hvad vi skulle forvente af inflationens påvirkning på vores pakkevolumener. Vi havde i hvert fald ikke forventet, at de ville vokse med så meget, som de har gjort, siger Steen Ravnsbæk Kristensen og fortsætter:

- Men vi havde forberedt os godt og var klar til at håndtere de store volumener, og derfor går vi ud af højsæsonen med en leveringskvalitet på 98,9 %, hvilket vil sige, at næsten 99 ud af 100 pakker er kommet frem til modtageren næste hverdag. Det er 0,3 procentpoint over vores gennemsnit, og det gør mig glad, at vi har kunnet efterleve danskernes høje forventninger til os.

Tæt samarbejde fordrer succes
Det kan være svært at sætte en finger på grunden til årets succes – og dog. Hvis man spørger topchefen selv, kan fortjenesten ikke tildeles én afdeling, men skyldes i stedet det gode samarbejde på tværs af organisationen.

- En stigning i pakkevoluminer på 5 % kræver, at alle afdelinger står skarpt, hvis man skal opretholde samme gode leveringskvalitet som resten af året. Vi er kommet bedre gennem højsæsonen end nogensinde før, fordi vores afdelinger har gjort en kæmpe indsats, udtaler Steen Ravnsbæk Kristensen og tilføjer:

- Vores IT-afdeling på mere end 50 dedikerede medarbejdere sørgede for, at vores IT-løsninger stod helt skarpe i år, så operationen kunne koncentrere sig om det, de er bedst til – at få pakkerne gennem sorteringen og ud til rette modtager. De større pakkevolumener kunne naturligvis også mærkes i vores Kundeservice, som modtog 2,6 % flere henvendelse end i 2021. Men den gennemsnitlige svartid var blot 1 minut og 32 sekunder, og det vidner om vores høje serviceniveau.

De mere end 1.750 PakkeShops har også taget imod flere pakker end nogensinde før. 97 % af alle danskere har mindre end fem kilometer til deres lokale PakkeShop, og det er en vigtig del af GLS Denmarks strategi.

- Vi ved, at vi spiller en vigtig rolle for infrastrukturen. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan forbinde pakker og mennesker på tværs af Danmark – også i yderområderne. Det har medført, at vi har Danmarks største netværk af PakkeShops, og det hjalp os i højsæsonen, hvor vi kun havde ganske få PakkeShops med fyldte hylder, lyder det fra Steen Ravnsbæk Kristensen.

Pakkedistributøren har dog ikke været helt foruden udfordringer.

- Vores største udfordringer skyldtes udefrakommende faktorer. Sneen i Nordjylland gjorde det svært for os at hente og bringe pakker, men i regn og slud skal pakkerne ud – og det kom de, tilføjer Steen Ravnsbæk Kristensen.

Forberedelserne til dette års højsæson er allerede gået i gang med udvidelsen af depotet på Venusvej i Kolding.

- Vi er stolte af, at vores kunder og modtagere betror os deres pakker, og derfor sætter vi en stor ære i at levere pakkeoplevelser af højeste kvalitet. Det kræver, at vi udvider vores kapacitet, så vi kan følge med udviklingen. Vi glæder os til, at depotet står klar i sidste kvartal af 2023 – lige i tide til højsæsonen, afslutter Steen Ravnsbæk Kristensen.

-hawin

27/1 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning