Ingen nåde for safarigitter på danske lastbilerTransport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) Foto: Niels Hougaard

Ingen nåde for safarigitter på danske lastbiler

Udenlandske lastbiler kan imidlertid godt køre frit rundt i Danmark med frontgitre monteret

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Af et svar fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen til Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn fremgår det, at de danske myndigheder holder fast ved et forbud mod de såkaldte ”safarigitre” foran på blandt andet lastbiler.

Rasmus Prehn henviste i sit spørgsmål til, at der er behov for sikring mod større dyr, når chauffører kører rundt i skovområder i for eksempel Norge og Sverige, men ministeren afviser at ændre lovgivningen: - Jeg ser på nuværende tidspunkt ikke nogen grund til at ændre de danske regler for anvendelse af safarigitter. Det fremgår endvidere, at de gældende regler ikke er til hinder for, at danske chauffører, der har grænseoverskridende godskørsel mellem Danmark og Norge/Sverige, påmonterer et safarigitter, når de forlader Danmark, skriver ministeren i st svar.

Bøde og konfiskation

Sagen har tidligere været oppe at vende, og dengang blev der henvist til, at de såkaldte ”frontgitre” på lastbiler ”nærmest er et krav for at få en opgave” i Sverige og Norge, og at danske vognmænd på den baggrund mister ordrer i Norge og Sverige, hvis de kører uden gitre, mens de får bøde og konfiskation, hvis de kører med frontgitre i Danmark.

Udenlandske lastbiler kan imidlertid godt køre frit rundt i Danmark med frontgitre monteret.

Ministeriet oplyser i øvrigt, at man ikke i hverken Norge eller Sverige har hørt om, at vognmænd eller speditionsfirmaer har mistet godstransportopgaver, fordi lastbilen ikke var udstyret med et safarigitter.”

Energiabsorberende forender

Det understreges videre, at lastbilfabrikanterne har stigende fokus på at udforme de nye lastbilmodeller med en energiabsorberende forende, så personskadernes omfang og farlighed i forbindelse med en påkørsel derved nedsættes betragteligt:

- Vi bestræber os således både i Danmark og internationalt på at gøre forenden på lastbilerne mere energiabsorberende og mere eftergivelige. Hvis vi tillader fastmontering af safarigitre, der mindsker de energiabsorberende frontzoner og eftergiveligheden, går vi i modsat retning af dette arbejde. Det synes jeg ikke vil være en god idé, skriver ministeren.

 

 

Læs mere om transport & distribution

25/8 2017