Ingen nåde for safarigitter på danske lastbiler
Transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) Foto: Niels Hougaard

Ingen nåde for safarigitter på danske lastbiler

Udenlandske lastbiler kan imidlertid godt køre frit rundt i Danmark med frontgitre monteret

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Af et svar fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen til Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn fremgår det, at de danske myndigheder holder fast ved et forbud mod de såkaldte ”safarigitre” foran på blandt andet lastbiler.

Rasmus Prehn henviste i sit spørgsmål til, at der er behov for sikring mod større dyr, når chauffører kører rundt i skovområder i for eksempel Norge og Sverige, men ministeren afviser at ændre lovgivningen: - Jeg ser på nuværende tidspunkt ikke nogen grund til at ændre de danske regler for anvendelse af safarigitter. Det fremgår endvidere, at de gældende regler ikke er til hinder for, at danske chauffører, der har grænseoverskridende godskørsel mellem Danmark og Norge/Sverige, påmonterer et safarigitter, når de forlader Danmark, skriver ministeren i st svar.

Bøde og konfiskation

Sagen har tidligere været oppe at vende, og dengang blev der henvist til, at de såkaldte ”frontgitre” på lastbiler ”nærmest er et krav for at få en opgave” i Sverige og Norge, og at danske vognmænd på den baggrund mister ordrer i Norge og Sverige, hvis de kører uden gitre, mens de får bøde og konfiskation, hvis de kører med frontgitre i Danmark.

Udenlandske lastbiler kan imidlertid godt køre frit rundt i Danmark med frontgitre monteret.

Ministeriet oplyser i øvrigt, at man ikke i hverken Norge eller Sverige har hørt om, at vognmænd eller speditionsfirmaer har mistet godstransportopgaver, fordi lastbilen ikke var udstyret med et safarigitter.”

Energiabsorberende forender

Det understreges videre, at lastbilfabrikanterne har stigende fokus på at udforme de nye lastbilmodeller med en energiabsorberende forende, så personskadernes omfang og farlighed i forbindelse med en påkørsel derved nedsættes betragteligt:

- Vi bestræber os således både i Danmark og internationalt på at gøre forenden på lastbilerne mere energiabsorberende og mere eftergivelige. Hvis vi tillader fastmontering af safarigitre, der mindsker de energiabsorberende frontzoner og eftergiveligheden, går vi i modsat retning af dette arbejde. Det synes jeg ikke vil være en god idé, skriver ministeren.

 

 

25/8 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen