
International nethandel giver store vækstmuligheder i detailbranchen
E-handelen tordner frem og for de producenter og detailhandlere, der griber mulighederne for eksport, er der store og hurtige gevinster at hente. Det viser en dugfrisk rapport, som DHL Express har fået udarbejdet
Rapporten DHL har fået lavet, fastslår, at salg til udenlandske kunder forudses at vokse dobbelt så hurtigt frem til 2020 som det hjemlige salg via nettet.
- At sende varer på tværs af landegrænser er langt, langt lettere end mange detailhandlere tror. Vi ser hver dag, hvor stor effekt det har på vores kunders vækst, at de har etableret en international salgskanal, siger Ken Allen, der er CEO for DHL Express.
Den nye rapport fremhæver hvilke markeder og produkter, der har det højeste vækstpotentiale, forbrugernes præferencer og motivation for at handle i udenlandske webshops, og hvilke faktorer, der leder til succes for de webshops, der vil åbne op for det udenlandske salg. Og endelig fokuserer rapporten også på de muligheder, der ligger i at tilbyde dyre produkter og høj service, fordi udenlandske kunder simpelthen køber for markant mere ad gangen.
De største udfordringer som forbrugerne fremhæver ved at handle i udenlandske webshops, er logistik, tillid, pris og selve købsoplevelsen. På samme tid kan ejerne af webshops nemt tage nogle hurtige skridt for at identificere, udvikle og møde den udenlandske efterspørgsel.
Ifølge rapporten har udviklingen inden for e-handel affødt et nyt økosystem af underleverandører og færdige løsninger, der kan hjælpe webshops med at tilpasse deres udbud til nethandel med udenlandske kunder. Globale logistikvirksomheder kan hjælpe med at identificere fordele og ulemper ved centrale eller lokale lagre og fulfillment såvel som hvordan hurtige, sikre og fleksible leveringsmuligheder kan være med til at opbygge en langsigtet kundeloyalitet.
Muligheder for enhver
- Vores erfaring fortæller os, at stort set enhver produktkategori har potentiale til at udvikle dyrere produkter, både ved at udvikle luksusversioner af højere kvalitet og ved at tilbyde overlegen service for at dække behovet blandt de mindre prisfølsomme forbrugere. Muligheden for at gå globalt eller tilbyde dyrere løsninger gælder for mange webshops og på alle markeder. Vores egen dør-til-dør netværk kan servicere enhver webshop, der vil nå nye kunder uden at investere store ressourcer i lager og distribution, siger Ken Allen.
Tallene taler deres tydelige sprog i rapporten. Fra 2015 til 2020 ventes e-handel på tværs af landegrænser at stige med 25% hvert år — fra 300 til 900 mia. dollars, hvilket er det dobbelte ift. den indenlandske vækst i e-handel. Desuden kan webshops skabe en gennemsnitlig vækst på 10-15% blot ved at åbne op for kunder i udlandet.
Endelig kan der også komme et yderligere skub i væksten ved at tilbyde et bedre produkt og en bedre service: De webshops og producenter, der blev analyseret i rapporten, voksede nemlig 60% hurtigere end andre ved at tilføje en hurtigere leveringsform end konkurrenterne.
Rapporten 'The 21st Century Spice Trade: A Guide to the Cross-Border E-Commerce Opportunity' bygger primært på analyser og dybdegående interviews udført af et ledende globalt konsulentfirma såvel som mere end 1.800 svar fra en spørgeundersøgelse blandt butikker og producenter i seks lande og kan hentes her: THE 21 ST CENTURY SPICE TRADE