IVECO og E.ON har indgået stor aftale om lade-infrastruktur i Skandinavien

IVECO og E.ON har indgået stor aftale om lade-infrastruktur i Skandinavien

Transportbranchen bevæger sig hastigt imod brugen af el. For at imødekomme de øgede krav om mere ansvarlig transport har IVECO og E.ON indgået en ny samarbejdsaftale. Sammen vil de bidrage til en opgradering af infrastrukturen i Skandinavien til elkøretøjernes indtog

Med den øgede efterspørgsel efter elkøretøjer i transportbranchen falder aftalen om ladeløsninger i Danmark, Sverige og Norge på et godt tidspunkt. Og det er ikke tilfældigt, at samarbejdet er indgået netop nu.

IVECO har for nyligt lanceret den nye elektriske varebil, IVECO eDAILY, også kendt som den klassiske og populære DAILYs 'elektriske tvilling'. Med samarbejdet kan kunden få en samlet løsning, hvor IVECO leverer køretøjet, og E.ON leverer og supporterer IVECO-kunderne med elladestandere i hele Skandinavien.

-Transportbranchen står over for en stor omstilling, og opladningen kan virke som en udfordring. Det skal passe ind i logistikken og transportmønsteret, så det kræver ofte skræddersyede løsninger. Netop derfor er dette en vigtig aftale for os. Sammen med E.ON går vi forrest og kan nu levere en komplet elektrisk løsning med både IVECO eDAILY og opladning", udtaler Kåre Neergaard, Business Line Manager for Light, Medium & Heavy lastbiler hos IVECO North Europe & Baltics.

Elmarkedet går kun én vej
Den nye IVECO eDAILY er IVECOs svar på en nulemissions varebil. Og det ser ud til, at IVECO har satset på det rigtige. Ifølge Kåre Neergaard går markedet i stigende grad mod el.

Kåre Neergaard uddyber:

-Markedet for varebiler går den eldrevne vej, og vi forventer, at markedsandelen for elektriske varebiler i Danmark vil stige kraftigt de kommende år. I Danmark er den lige nu kun på 6%. Men salget af varebiler stiger hver måned, og der er ikke nogen tvivl om, at det er den vej, det går".

Kunderne slipper for bekymring
Derfor er det nye samarbejde også for E.ON et vigtigt skridt i udviklingen og målet om at forbedre ladenetværket i de nordiske lande. Christian Halleløv, Head of Global eTransport hos E.ON udtaler:

-Vi er rigtig glade for samarbejdet og for på den vis at kunne hjælpe IVECO-kunder med en samlet elløsning i Skandinavien. Vi arbejder kontinuerligt med den grønne omstilling af transportbranchen og nu er tiden kommet til at få de tungere køretøjer over på el. Med IVECOs kommende sortiment af tungere køretøjer på el vil det blive nemmere for transportvirksomheder at vælge el. Vores fælles mål er at gøre omstillingen til elektriske køretøjer nem for IVECO-kunder. Det vil vi blandt andet opnå ved at gøre det muligt for kunderne at lade der, hvor behovet er, f.eks. hvor bilerne læsses eller overnatter.

Og Christian Halleløv er tilfreds med at kunne bidrage til lettere brug af de kommende elektriske varebiler. Han fortsætter:

-Hele ideen med samarbejdet er at tage bekymringen væk fra kunden. IVECOs sælgere er dygtige til ladeløsninger, men de skal ikke være eksperter. Når IVECO har solgt en IVECO eDAILY, kommer E.ON på banen med eksperterne og supporterer kunden med alle de spørgsmål, de måtte have omkring laderne: om der er nok strøm på adressen, eller der skal graves ud. Og hvis de har brug for at lade ude i byen, får de et kundekort, så de kan lade offentlige steder. Alt det hjælper vi med.

I fællesskab har IVECO og E.ON udarbejdet tre pakker, som de tilbyder IVECO eDAILY kunderne: en lille, en mellem og en stor. Pakkerne inkluderer blandt andet en løsning tilpasset det behov, kunden måtte have for at tilføje eller fjerne batterier, når bilen er købt, så kunden kan optimere kilometertal og lastekapacitet.

Om IVECO eDAILY
Samme fulde modelprogram som den dieseldrevne Daily.

Mulighed for 3,8t og 4,25t. totalvægt på B-kørekort.
Eneste eldrevne varebil, der kan trække op til 3,5t. anhængervægt.
Eldrevet kraftudtag til enhver opbygning.
Kan udstyres med op til 3 batterier, der giver op til 300km rækkevidde* (400km ved bykørsel), enligt WLTP.
IVECO eDAILY lader med 22 kW AC og 80 kW DC.

*Afvigelser forekommer afhængigt af model, vægtklasse og antal batterier

-lipe

13/3 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed