IVECO og E.ON har indgået stor aftale om lade-infrastruktur i Skandinavien

IVECO og E.ON har indgået stor aftale om lade-infrastruktur i Skandinavien

Transportbranchen bevæger sig hastigt imod brugen af el. For at imødekomme de øgede krav om mere ansvarlig transport har IVECO og E.ON indgået en ny samarbejdsaftale. Sammen vil de bidrage til en opgradering af infrastrukturen i Skandinavien til elkøretøjernes indtog

Med den øgede efterspørgsel efter elkøretøjer i transportbranchen falder aftalen om ladeløsninger i Danmark, Sverige og Norge på et godt tidspunkt. Og det er ikke tilfældigt, at samarbejdet er indgået netop nu.

IVECO har for nyligt lanceret den nye elektriske varebil, IVECO eDAILY, også kendt som den klassiske og populære DAILYs 'elektriske tvilling'. Med samarbejdet kan kunden få en samlet løsning, hvor IVECO leverer køretøjet, og E.ON leverer og supporterer IVECO-kunderne med elladestandere i hele Skandinavien.

-Transportbranchen står over for en stor omstilling, og opladningen kan virke som en udfordring. Det skal passe ind i logistikken og transportmønsteret, så det kræver ofte skræddersyede løsninger. Netop derfor er dette en vigtig aftale for os. Sammen med E.ON går vi forrest og kan nu levere en komplet elektrisk løsning med både IVECO eDAILY og opladning", udtaler Kåre Neergaard, Business Line Manager for Light, Medium & Heavy lastbiler hos IVECO North Europe & Baltics.

Elmarkedet går kun én vej
Den nye IVECO eDAILY er IVECOs svar på en nulemissions varebil. Og det ser ud til, at IVECO har satset på det rigtige. Ifølge Kåre Neergaard går markedet i stigende grad mod el.

Kåre Neergaard uddyber:

-Markedet for varebiler går den eldrevne vej, og vi forventer, at markedsandelen for elektriske varebiler i Danmark vil stige kraftigt de kommende år. I Danmark er den lige nu kun på 6%. Men salget af varebiler stiger hver måned, og der er ikke nogen tvivl om, at det er den vej, det går".

Kunderne slipper for bekymring
Derfor er det nye samarbejde også for E.ON et vigtigt skridt i udviklingen og målet om at forbedre ladenetværket i de nordiske lande. Christian Halleløv, Head of Global eTransport hos E.ON udtaler:

-Vi er rigtig glade for samarbejdet og for på den vis at kunne hjælpe IVECO-kunder med en samlet elløsning i Skandinavien. Vi arbejder kontinuerligt med den grønne omstilling af transportbranchen og nu er tiden kommet til at få de tungere køretøjer over på el. Med IVECOs kommende sortiment af tungere køretøjer på el vil det blive nemmere for transportvirksomheder at vælge el. Vores fælles mål er at gøre omstillingen til elektriske køretøjer nem for IVECO-kunder. Det vil vi blandt andet opnå ved at gøre det muligt for kunderne at lade der, hvor behovet er, f.eks. hvor bilerne læsses eller overnatter.

Og Christian Halleløv er tilfreds med at kunne bidrage til lettere brug af de kommende elektriske varebiler. Han fortsætter:

-Hele ideen med samarbejdet er at tage bekymringen væk fra kunden. IVECOs sælgere er dygtige til ladeløsninger, men de skal ikke være eksperter. Når IVECO har solgt en IVECO eDAILY, kommer E.ON på banen med eksperterne og supporterer kunden med alle de spørgsmål, de måtte have omkring laderne: om der er nok strøm på adressen, eller der skal graves ud. Og hvis de har brug for at lade ude i byen, får de et kundekort, så de kan lade offentlige steder. Alt det hjælper vi med.

I fællesskab har IVECO og E.ON udarbejdet tre pakker, som de tilbyder IVECO eDAILY kunderne: en lille, en mellem og en stor. Pakkerne inkluderer blandt andet en løsning tilpasset det behov, kunden måtte have for at tilføje eller fjerne batterier, når bilen er købt, så kunden kan optimere kilometertal og lastekapacitet.

Om IVECO eDAILY
Samme fulde modelprogram som den dieseldrevne Daily.

Mulighed for 3,8t og 4,25t. totalvægt på B-kørekort.
Eneste eldrevne varebil, der kan trække op til 3,5t. anhængervægt.
Eldrevet kraftudtag til enhver opbygning.
Kan udstyres med op til 3 batterier, der giver op til 300km rækkevidde* (400km ved bykørsel), enligt WLTP.
IVECO eDAILY lader med 22 kW AC og 80 kW DC.

*Afvigelser forekommer afhængigt af model, vægtklasse og antal batterier

-lipe

13/3 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning